Tramwaje na Krakowskim Przedmieściu – to ma sens!
infotram
06.02.2014 21:32
Tramwaje na Krakowskim Przedmieściu – to ma sens!
Przedmiotem publicznej dyskusji stała się ostatnio koncepcja przywrócenie ruchu tramwajów na warszawskich ulicach Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat, poparta przez firmę analityczną CH2M HILL. Krok ten wpisywałby się w nowoczesne europejskie tendencje przybliżania ekologicznego transportu publicznego do celów i źródeł podróży.
W prasie stołecznej przywołano w toku dyskusji takie fakty, jak zwężenie jezdni na Nowym Świecie 18 lat temu i ograniczenie ruchu samochodów na Krakowskim Przedmieściu. Zwrócono też słusznie uwagę na fakt, iż podobne rozwiązania są wprowadzane w innych europejskich miastach. Co konkretnie przemawia za tramwajami na Krakowskim Przedmieściu? Na pewno wymienić można poniższe argumenty:
- popularność Traktu Królewskiego – ciągu z placu Zamkowego przez Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat w stronę Wilanowa
- znaczna podaż oferty przewozowej ze strony autobusów –możliwość zwiększenia podaży miejsc przez wprowadzenie bardziej pojemnych tramwajów
- konieczność ochrony śródmieścia przed ruchem samochodowym
- niska uciążliwość tramwajów w strefach pieszych –sprawdzona w takich miastach jak Amsterdam, Zurych, Brema czy Montpellier
- możliwość poprawy jakości powietrza, ochrony środowiska i zmniejszenia hałasu dzięki elektrycznemu napędowi tramwajów
- atrakcyjność tramwaju będącego efektywnym środkiem transportu
Tramwaje zapewniłyby więcej miejsc dla pasażerów
Popularność Traktu Królewskiego wynika z obecności ważnych celów podróży. Przy Nowym Świecie mieści się mnóstwo obiektów gastronomicznych i sklepów, a przy Krakowskim Przedmieściu znajdują się obiekty Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Sztuk Pięknych. Dodatkowo, Krakowskie Przedmieście kończy się pod placem Zamkowym, skąd blisko do Starego Miasta, odwiedzanego w celach rekreacyjnych.
Po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie kursują obecnie następujące linie autobusowe: E-2, 111, 116, 128, 175, 178, 180, 222, 503, 518. Co chwilę na przystanek podjeżdża kolejny autobus lub kilka jednocześnie. Długie, pojemne, 200-miejscowe tramwaje mogłyby poprawić jakość oferty przewozowej poprzez wzrost podaży miejsc.
Elektryczny, bezemisyjny napęd, estetyczne zasilanie bez sieci trakcyjnej
Autobusy wprawdzie emitują mniej spalin w przeliczeniu na pasażera niż samochody osobowe, jednak tramwaje wypadają jeszcze korzystniej dzięki elektrycznemu napędowi nie emitującemu w ogóle zanieczyszczeń na ulicę. Dla zachowania estetyki Traktu Królewskiego tramwaje mogłyby być zasilane z baterii lub z szyny wbudowanej w torowisko, jak w wielu miastach we Francji (Bordeaux, Reims, Angers). Systemu zasilania bez sieci trakcyjnej oferują już firmy Alstom, AnsaldoBreda, Bombardier i Siemens. Zasilanie bez drutów stało się więc nie innowacją, a standardem.
Eliminacja uciążliwych taksówek
Przy okazji, wraz z wprowadzeniem tramwajów na Krakowskie Przedmieście, powinien być zakazany ruch taksówek. Ich kierowcy poruszają się bowiem brawurowo i parkują w sposób niebezpieczny dla autobusów. Obecność taksówek zmniejsza też atrakcyjność dużo efektywniejszego transportu zbiorowego.
Tramwaj korzystnym uzupełnieniem strefy pieszej
Tramwaj poruszający się z prędkością roweru –do 15 km/h –dobrze wpisuje się w funkcjonowanie stref pieszych. Obszarem takim powinno bowiem stać się Krakowskie Przedmieście. Powoli poruszające się tramwaje, pojawiające się co minutę lub dwie, nie stanowią problemu dla percepcji człowieka. Obecność szyn ułatwia określenie miejsca, gdzie pojawi się pojazd. Odcinek przed jadącym tramwajem mógłby być dodatkowo podświetlony barwnymi diodami LED, co dodatkowo zwiększałoby bezpieczeństwo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szybki, efektywny środek transportu
Tramwaj w Warszawie jest atrakcyjnym środkiem transportu, ponieważ porusza się szybko po wydzielonych torowiskach. Dodatkowo, w wypadku podróży do centrum, oszczędzany jest czas na poszukiwanie miejsca parkingowego. Poprowadzenie torowiska przez zwartą zabudowę ścisłego śródmieścia skróciłoby czas podróży od drzwi do drzwi.
Te wszystkie argumenty przemawiają o tym, iż tramwaje powinny pojechać po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie już w nowej perspektywie unijnej 2014-2020, wydatnie poprawiając funkcjonalność stołecznego systemu tramwajowego.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022