Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
CAF to hiszpański producent taboru szynowego. Początki firmy sięgają jeszcze XIX wieku, kiedy to powstały warsztaty produkujące i remontujące wagony kolejowe. Już w 1897 r. ruszyła produkcja tramwajów. Obecnie produkowane są nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy. Opisujemy wybrane projekty zrealizowane przez tę firmę.
Produkowane tramwaje CAF Urbos są w 100% niskopodłogowe. Ich modułowa budowa, co typowe dla współczesnych konstrukcji, umożliwia wykonanie różnych wariantów pojazdów: na normalny i wąski tor, o szerokości 2,3, 2,4 lub 2,65 m oraz o zmiennej długości, od 18 do 43 m. Tramwaje mogą być 1- lub 2-kierunkowe.
Zaragoza
21 tramwajów CAF Urbos dla Zaragozy zamówiono w 2009 r. Eksploatacja ruszyła od 2011 r. Tramwaje te są 5-członowe, dwukierunkowe i w pełni niskopodłogowe. System ACR gromadzący energię umożliwia eksploatację na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Układ drzwi i wózków przypomina rozwiązane znane z warszawskich tramwajów Pesa Swing. CAF ma długość 32,3 m i mieści 194 pasażerów. Wyposażenie obejmuje klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, informację pasażerską –głosową i na wyświetlaczach, a także czarną skrzynkę rejestrującą przebieg eksploatacji. W pojeździe znalazł się też system monitoringu i liczenia pasażerów. Siedzenia w obrębie wózków rozmieszczono w układzie 2+2.
Sztokholm
Organizator transportu publicznego w Sztokholmie – SL AB –zamówił w 2010 roku 15 tramwajów CAF Urbos AXL A35, z opcją na rozszerzenie zamówienia do 121 pojazdów. Pojazdy te są, 2-kierunkowe, 3-członowe i 4-wózkowe. Każdy z członów posiada na środku po obu stronach drzwi wejściowe. Wózki z pełnymi osiami posiadają po 4 silniki, co umożliwia szybką jazdę z prędkością do 90 km/h. Część z siedzeń we wnętrzu zamontowano równolegle do kierunku jazdy, a pozostałe –bokiem. Konstrukcję pojazdów przystosowano do skandynawskich warunków pogodowych. Pojemność 31,2 metrowych pojazdów wynosi 275 miejsc pasażerskich –przynajmniej według producenta. W praktyce to mocno optymistyczna wartość, przynajmniej jak na 30-metrowy tramwaj. Wyposażenie obejmuje klimatyzację, monitoring, rejestrator zdarzeń, system liczenia pasażerów i system informacji pasażerskiej.
Francuskie miasto Nantes zamówiło w 2010 roku 8 tramwajów CAF. Zamówienie rozszerzono o 4 dodatkowe pojazdy. Pojazdy te należą do rodziny Urbos, przy czym są 100% niskopodłogowe i 5-członowe. Tramwaje dostarczono w 2012 r. 37-metrowe Urbosy mieszczą maksymalnie 318 pasażerów. Maksymalna prędkość to 70 km/h. Wyposażenie dodatkowe jest takie, jak w wcześniej wymienionych tramwajach, uwzględniając system ACR umożliwiający jazdę bez sieci.