Tramwaje Bombardier – Flexity 1 i 2
infotram
04.02.2014 21:39
Tramwaje Bombardier – Flexity 1 i 2
Początki historii kanadyjskiego Bombardiera sięgają okresu przedwojennego i związane są z produkcją skuterów śnieżnych. Do branży transportu zbiorowego firma ta dołączyła w 1971 r., kiedy to wykupiła wiedeńskie zakłady Lohner i powiązaną z nią fabrykę Rotax produkujący silniki.
Bombardier stopniowo rozszerzał udziały w rynku północnoamerykańskim, a w latach 80. i 90. w wyniku przejęć w Belgii (BNCFM), Francji (ANF), Wielkiej Brytanii (Procor) i Niemczech (Talbot, DWA, Adtranz) wkroczył na dobre do regionu europejskiego. Kanadyjska firma przejmując w 2001 r. niemieckie przedsiębiorstwo Adtranz stała się też właścicielem wrocławskich zakładów kolejowych, znanych dawniej jako Pafawag i Linke-Hoffman.
Obecnie portfolio produktowe Bombardiera tworzą tramwaje rodziny Flexity. Konstrukcja tych niskopodłogowych, przegubowych pojazdów wywodzi się z rozwiązań stosowanych przez wykupione firmy DWA i Adtranz. Pojazdy te produkowano w latach 90. m. in. dla Drezna (DWA BGT6DD), Monachium, Norymergi i Berlina (Adtranz GT6N).
Bombardier Flexity Outlook i Classic
Podstawowe tramwaje rodziny Flexity są 100% niskopodłogowe przy zachowaniu klasycznej konstrukcji wózków z zestawami kołowymi. Tramwaj występuje też w odmianie z 70% udziałem niskiej podłogi. Wózki zoptymalizowano pod kątem emisji wibracji i hałasu, tak aby zapewnić dobry komfort jazdy. Konstrukcja pojazdu była projektowana z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Liczba wariantów tramwajów jest ogromna. Flexity jest tramwajem jedno- lub dwukierunkowym, 2-, 3-, 5-, 7- lub 9-członowym o długości 20-45 m i szerokości od 2,20 do 2,65 m. Nadwozie osadzono na 3, 4 lub 6 wózkach. Pojemność pasażerska wynosi 42-92 miejsc siedzących i 69-215 stojących. Występuje ponad 15 wariantów ściany czołowej oraz 10 odmian designu nadwozia.
Tramwaje Flexity spotkać można w szeregu europejskich państw i miast, poniżej przedstawiono wybrane referencje:
Model
|
Państwo
|
Miasto
|
Liczba
|
FLEXITY Outlook
|
Hiszpania
|
Walencja
|
44
|
FLEXITY Outlook
|
Francja
|
Strasbourg
|
53
|
FLEXITY Outlook
|
Portugalia
|
Porto
|
72
|
FLEXITY Outlook
|
Włochy
|
Palermo
|
17
|
FLEXITY Outlook
|
Włochy
|
Mediolan
|
26
|
FLEXITY Outlook
|
Francja
|
Marsylia
|
32
|
FLEXITY Outlook
|
Polska
|
Łódź
|
15
|
FLEXITY Outlook
|
Austria
|
Linz
|
23
|
FLEXITY Outlook
|
Austria
|
Innsbruck
|
32
|
FLEXITY Outlook
|
Szwajcaria
|
Genewa
|
39
|
FLEXITY Outlook
|
Turcja
|
Eskisehir
|
10
|
FLEXITY Outlook
|
Belgia
|
Bruksela
|
170
|
FLEXITY Outlook
|
Niemcy
|
Augsburg
|
24
|
FLEXITY Outlook
|
Austria
|
Graz
|
18
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Schwerin
|
30
|
FLEXITY Classic |
Niemcy
|
Lipsk
|
33
|
FLEXITY Classic
|
Polska
|
Kraków
|
74
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Halle
|
30
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Frankfurt
|
75
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Essen
|
27
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Drezno
|
73
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Dortmund
|
47
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Dessau
|
10
|
FLEXITY Classic
|
Niemcy
|
Brema
|
34
|
FLEXITY Classic
|
Australia
|
Adelajda
|
11
|
FLEXITY
|
Niemcy
|
Berlin
|
142
|
Bombardier Flexity 2
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Różnorodność odmian Flexity Outlook oraz Classic była ogromna, stąd Bombardier wprowadził do produkcji nowy model Flexity 2, umożliwiający szybkie dopasowanie konstrukcji do wymagań przewoźników. Podobnie jak w pierwszej generacji zastosowano klasyczne wózki z osiami. Wprowadzono szereg rozwiązań mających umożliwić oszczędzanie energii, promowanych pod nazwą marketingową ECO4. Możliwe jest indukcyjne ładowanie baterii z wykorzystaniem systemu Primove. Konstrukcję udoskonalono też pod kątem bezpieczeństwa i odporności na korozję. Dla ułatwienia napraw zastosowano elektroniczny system diagnostyczny. Dotychczas wyprodukowane tramwaje są 5- lub 7-członowe.
Model
|
Państwo
|
Miasto
|
Liczba
|
FLEXITY 2 |
Australia
|
Gold Coast
|
14
|
FLEXITY 2 |
Wielka Brytania
|
Blackpool
|
16
|
FLEXITY 2 |
Belgia
|
Gent, Antwerpia
|
48
|
FLEXITY 2
|
Szajcaria
|
Bazylea
|
60
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022