Tramwaj niskopodłogowy UKWZ 71-631
infotram
30.10.2012 19:33
Tramwaj niskopodłogowy UKWZ 71-631
Zakłady Ust-Katawskij Wagonostroitelnyj Zawod (UKWZ) w mieście Ust-Kataw nieopodal Czelabińska opracowały nowy przegubowy tramwaj niskopodłogowy oznaczony 71-631 (KTM-31).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
3-członowy, niskopodłogowy tramwaj powstał na bazie doświadczeń uzyskanych podczas budowy jednoczłonowego, częściowo niskopodłogowego tramwaju 71-623 i przegubowego, 3-członowego, prototypowego tramwaju 71-630. Najważniejszą modyfikacją względem poprzedniego przegubowca było obniżenie podłogi w środkowym członie, uzyskane dzięki zmianie wózka. W pojeździe dokonano też zmian wizualnych, m. in. wyrównano linię okien oraz zmieniono stylistykę ściany czołowej. Karoseria tramwaju ma pudełkowaty kształt, pozbawiony obłości typowych dla europejskich pojazdów.
Tramwaj o długości 28 m osadzono na trzech wózkach. Pierwszy i trzeci człon są względnie długie, a człon środkowy – bardzo krótki i połączony przegubami z pozostałymi. Wózki w członach skrajnych są napędzane. Tramwaj posiada 4 silniki asynchroniczne TAD-21 o mocy 125 kW każdy, sterowane wektorowo. Masa wagonu wynosi 35 t. Prześwit to minimalnie 110 mm. Koła mają średnicę 620 mm. Minimalny promień skrętu wagonu to 20 m. Wykorzystując zabudowane akumulatory o pojemności 1280 Ah, tramwaj może pokonać 300 metrów bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Udział niskiej podłogi w długości wagonu to 70%. Pomimo dużej szerokości pudła (2,5 m) siedzenia zamontowano w układzie 1+1, celem zapewnienia dużej przestrzeni dla pasażerów podrózujących na stojąco. Liczba miejsc siedzących wynosi 48, a liczba miejsc stojących (przy normie 5 os/m2) to 201. Aby dostać się w obszar wysokiej podłogi należy pokonać 2 stopnie poprzeczne. W środkowym członie zamontowano 12 siedzeń tyłem do okien. Uzyskana aranżacja nasuwa skojarzenie z wnętrzem rosyjskich wagonów metra. Pojazd w środku wykończono w kremowym kolorze. Poręcze są żółte, a siedzenia –szare z niebieskimi nakładkami. Okna posiadają wysokie partie przesuwne.
Jak dotychczas, powstały 2 egzemplarze tramwaju 71-631. Pierwszy z nich zbudowano w 2011 roku i był jednokierunkowy. Prototyp pomalowany w kijowskie barwy testowano w Złatoust. Następnie tramwaj trafił jednak w trzech częściach do Sankt Petersburga (2200 km od fabryki!), gdzie kursuje z numerem 5210. Drugi egzemplarz, ukończony w październiku 2012 r., jest dwukierunkowy i przechodzi obecnie jazdy testowe w Złatoust. Pojazd charakteryzuje się bardzo małą liczbą drzwi (układ 1-2-2-1).
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022