Tramwaj na Tarchomin ruszy już w tym tygodniu

infotram
13.01.2013 14:10
Najprawdopodobniej tramwaj na Tarchomin pojedzie już w tym tygodniu –powiedział nam dyrektor ZTM Warszawa Leszek Ruta. Z uruchomieniem linii tramwajowej przez Most Marii Curie-Skłodowskiej będą wiązały się zmiany w układzie komunikacyjnym linii autobusowych. Tramwaje pojadą na trasie Stare Świdry – Metro Młociny –mówi nam Leszek Ruta, tym samym dementując informacje o rzekomym wydłużeniu linii nr 2, bo taka obsłuży Most Marii Curie-Skłodowskiej, do pętli Metro Marymont. Tramwaje pojadą do Młocin –mówi stanowczo Ruta. I to już przesądzone. Dwójka pojawi się na przystankach w godzinach szczytu co 5 minut, poza nim co 7 i pół minuty. Obsłużą ją dwukierunkowe wagony Swing Duo, które już jakiś czas temu Tramwajom Warszawskim dostarczyła PESA Bydgoszcz z pobliskiej zajezdni R-4 „Żoliborz”.
Najprawdopodobniej tramwaj na Tarchomin pojedzie już w tym tygodniu (foto: ZTM)
Jak już wspomnieliśmy z uruchomieniem nowej linii tramwajowej będą wiązały się pewne zmiany w funkcjonowaniu tarchomińskiej komunikacji miejskiej. Węzłem przesiadkowym ma być przystanek Stare Świdry –mówi Leszek Ruta. Pasażerowie, którzy dotychczas korzystali z ekspresów będą mogli przesiąść się do tramwajów –dodaje dyrektor ZTM-u. A nawet będą musieli. Częstotliwość kursowania linii E-4 zostanie zmniejszona o połowę. Autobusy będą pojawiać się na przystanku co 10 a nie jak dotychczas co 5 minut. Ponadto linia 516 zostanie podzielona na dwie linie. Nowe 516 będzie kursowało na trasie: ŻERAŃ FSO –… –Ćmielowska –Światowida –Świętosławskiego –Świderska –STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska –Światowida –Ćmielowska… . W godzinach szczytu, poza szczytem i w święto będzie kursowała co 15 minut. Uruchomiona zostanie linia 214, na trasie: NOWODWORY –Światowida –Dzierzgońska –Odkryta –Nowodworska –Mehoffera –Świderska –STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska –Porajów –Świderska… W godzinach szczytu autobusy będą kursowały co 10 minut (z „zagęszczeniem”w szczycie porannym do 7,5 min) a poza szczytem, w soboty i w święto co 15 minut. Do węzła przesiadkowego dojedzie też podmiejskie 741 z Chotomowa. Nowa trasa tej linii to CHOTOMÓW –… –Modlińska –Mehoffera –Świderska –STARE ŚWIDRY, powrót: Myśliborska –Porajów –Świderska –Mehoffera… . Jej częstotliwość nie zmieni się, czyli autobusy będą pojawiać się na przystanku raz na godzinę. Autobusy E-4 i E-6 nie zatrzymają się także na przystanku Poraje. Zdajemy sobie sprawę, że tramwaj na tym odcinku, jaki dziś mamy do dyspozycji ma raczej znaczeniemówi nam Leszek Ruta. Jego znaczenie znacznie wzrośnie dopiero wtedy, kiedy zacznie dojeżdżać do Mehoffera, a potem do Winnicy –dodaje. Kiedy to się stanie? Nie wiadomo. Jeszcze niedawno dyrektor Ruta nazwał tramwaj na Tarchomin „porażką”. Trudno nie zgodzić się z takim twierdzeniem, zwłaszcza, że jak to trafnie określił Leszek Ruta „utknął on w papierkach”. Jak zatem zachęcić pasażerów do korzystania z linii tramwajowej, która startując pojedzie trochę donikąd? ZTM znajduje argumenty. Zdaniem Zarządu pasażerowie będą wysiadali na przystanku położonym najbliżej wejścia na stację podziemnej kolei. Z tego przystanku będą także zabierały pasażerów odjeżdżających w kierunku Tarchomina. Kolejnym argumentem przemawiającym za tramwajem jest również to, że autobusy kursujące przez most są w godzinach szczytu mocno obciążone. A w tramwaju wyruszającym dopiero w trasę z przystanku początkowego będzie z pewnością znacznie więcej miejsca. Ponadto, zdaniem ZTM-u, autobusy będą dowoziły do tramwaju pasażerów m.in. z Bukowa i Nowodworów. Dojazd do tramwaju zyskają także mieszkańcy rejonu ulic: Odkrytej, Nowodworskiej i Świderskiej, którzy nie mają bezpośredniego połączenia autobusowego do linii metra. Bezpośredni dojazd do tramwaju zyskają również mieszkańcy gminy Jabłonna. Czy to wystarczy, aby tramwaj na Tarchomin już teraz odniósł sukces? My jesteśmy nastawieni do tego raczej sceptycznie, obyśmy się jednak mylili.
Tramwajowa linia nr 2 wraca na warszawskie torowiska po trzech latach nieobecności. Zlikwidowana została 31 sierpnia 2009 roku, jednak na tory przestała wyjeżdżać już znacznie wcześniej, bo w połowie marca tego roku. Ostatnia trasa na jakiej dwójka jeździła to Żerań Wschodni – Annopol –Rembielińska –Matki Teresy z Kalkuty –Odrowąża –Starzyńskiego –most Gdański –Słomińskiego –aleja Jana Pawła II –Broniewskiego –Piaski.