Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj na Nowodwory to dopiero początek

infotram
21.08.2017 14:10

W najbliższych latachWarszawę czeka kilka wielkich inwestycji. Linie tramwajowe połączą Gocław zSaską Kępą oraz Wolę z Wilanowem. Białołęka już się zmienia.

Transport szynowy to przyszłość komunikacyjna stolicy – takwynika ze „Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy”.Jak zapisano w dokumencie, chociaż po warszawskich ulicach porusza się corazwięcej samochodów, kluczową rolę w następnych latach ma odgrywać zbiorowytransport szynowy. Jakość tego rodzaju transportu ma decydować o jakościfunkcjonowania aglomeracji, zwłaszcza w sytuacji, gdy przez zwiększającą sięliczbę samochodów, warunki ruchu autobusów są coraz trudniejsze.

Wielka liczba samochodów, a co za tym idzie – zakorkowane ulice– może powodować, że utrzymanie punktualnego i sprawnego kursowania autobusówpo aglomeracji warszawskiej, staje się coraz większym wyzwaniem. Jeśli takatendencja utrzymałaby się, to mogłoby się to skończyć odchodzeniem pasażerów odkomunikacji miejskiej i szukaniem innych środków komunikacji.

To nie wszystko, bo rozwój transportu szynowego możnazauważyć w wielu krajach i, jak piszą autorzy strategii: „Priorytetowetraktowanie modernizacji tras tramwajowych jest zgodne z tendencjami światowymii będzie prowadzić do skokowej poprawy jakości transportu szynowego na trasachnie obsługiwanych systemem metra.”

Już w 2009 roku, przy publikacji tego raportu zapisano, żejednym z najważniejszych środków realizacji polityki transportowej będą:modernizacja istniejących tras tramwajowych oraz rozwój systemu trastramwajowych (głównie tras Bemowo-Wilanów i Młociny-Tarchomin).

Nic dziwnego, że budowa linii tramwajowej na Nowodwory stałasię jedną z najważniejszych inwestycji w ostatnich latach, a już coraz bliżejjest moment rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej, która połączy Wolę zWilanowem.

Tramwaj zmieniadzielnice Warszawy

Dzięki otwarciu nowego odcinka linia tramwajowa 2 dojeżdżajuż do pętli Nowodwory, a mieszkańcy tego rejonu Warszawy szybko i sprawniemogą się dostać do stacji metra Młociny. Założony w rozkładzie jazdy czasprzejazdu, wynoszący 14 minut, w większości przypadków jest zgodny z rzeczywistością. Nic dziwnego, żelinia tramwajowa 2 cieszy się wielką popularnością wśród mieszkańcówNowodworów.

Pomiary przeprowadzane przez ZTM pokazały wysokienapełnienie tramwajów w godzinach szczytu. Z danych, zgromadzonych 2 marca naprzystanku Świderska można odczytać, że o godzinie 7.21 oraz 7.41 tramwajkursujący w stronę METRO MŁOCINY był maksymalnie napełniony, zabierając aż 210pasażerów, a kilka razy napełnienie prawie osiągnęło tę granicę. Podobniesytuacja wyglądała w godzinach popołudniowych – w kierunku TARCHOMINKOŚCIELNY/NOWODWORY.

Po uruchomieniu kolejnego odcinka trasy tramwajowej, częśćautobusów kursujących w tym rejonie obsługuje północno-wschodnią częścidzielnicy Białołęka. Linie 101 oraz E8, którymi jeździło bardzo wielumieszkańców, bardzo często stały w korkach i realny czas podróżowania był dużodłuższy niż zaplanowany w rozkładach jazdy. Jak wynikało z prowadzonychpomiarów, mogło to być od 14 do nawet 27 minut. Teraz mieszkańcy mogą lepiej oszacowaćczas, który będzie im potrzebny na dotarcie do stacji metra czy do centrumstolicy.

Zmian jest więcej. Pojawiła się nowa linia autobusowa 214,która połączyła oddalone od siebie krańce dzielnicy. Chodziło o to, bymieszkańcy wschodniej części Białołęki mogli sprawnie dojechać do UrzęduDzielnicy oraz mającej niebawem powstać przy ul. Światowida galerii handlowej.Trasa linii 214 jest wytyczona właśnie z uwzględnieniem tych wniosków.

Zielona, tramwajowaBiałołęka

To nie jest jedyna inwestycja tramwajowa w dzielnicyBiałołęka. Tramwaje Warszawskie przygotowują kolejną inwestycję. Trasa ma miećswój począte przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty.Dalej ma prowadzić ul. Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego iGłębockiej, a następnie korytarzem zarezerwowanym na Trasę OlszynkiGrochowskiej. W ramach nowej trasy planowanych jest dziewięć par przystanków (wtym pięć na „zielonej Białołęce”). Na końcu trasy będzie pętla, całą trasa took. 6 km torów. Budowa ma zostać zakończona do 2022 r.

Planowanych jest kilka ciekawych rozwiązań komunikacyjnych,m.in. w projekcie przewidywane jest poprowadzenie tramwaju nad Trasą Toruńską.Przy Rondzie Małej Brzozy ma powstać jednocześnie parking Park&Ride naokoło 430 pojazdów oraz pętla autobusowa z trzema peronami.

Tramwaj ma znacznie uprościć dojazd do II linii metra.Dzięki temu czas przejazdu z ulicy Berensona do stacji metra ma wynieść 12minut.

Rozpoczęły się już prace studialne i koncepcyjne w celuprzygotowania tej inwestycji. Wykonane są już analizy geotechniczne dlaprzebiegu trasy, pomiary ruchu w transporcie indywidualnym i zbiorowym orazkoncepcje układu geometrycznego torowisk. Rozpoczęła się również inwentaryzacjazieleni w korytarzu trasy tramwajowej, prace nad powiązaniami nowej trasytramwajowej z północno-wschodnim odcinkiem II linii metra oraz koncepcjąadaptacji mostu nad Kanałem Bródnowskim. Przygotowywane jest także zleceniekoncepcji estakady nad trasą S8.

W 2017 roku ma zostać wykonana analiza ekonomiczna oraz innemateriały potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej. Prace koncepcyjnezakończą się w 2018 r.; w 2019 r. rozpoczną się prace projektowe. Budowa trasyrozpocznie się 2021 r. a zakończy w 2022 r. Do obsługi nowej trasy będziepotrzebne 25 tramwajów niskopodłogowych – ten tabor jest uwzględniony w ramachtzw. opcji w ogłoszonym przetargu na zakup 213 tramwajów.

Teraz czas na Gocław

Kolejną wielką inwestycją, która zmieni krajobraz Warszawy,ma być budowa linii tramwajowej, która według planów ma połączyć Saską Kępę iGocław ze Śródmieściem. Dzięki wybudowaniu tej linii będzie można szybko i bezstania w korkach (w czasie około 17,5 minuty) dojechać do centrum stolicy.Obecnie mieszkańcy Gocławia czy Saskiej Kępy podróżują głównie autobusami 111czy 507, których trasa wiedzie przez zatłoczone Rondo Waszyngtona.

Zakończyły się już konsultacje społeczne, dotyczące tegoprojektu. Biuro Ochrony Środowiska we współpracy z Regionalnym DyrektoremOchrony Środowiska w Warszawie wskazało do realizacji wariant rekomendowany przezSpółkę (inwestorski) – tzw. Wariant W2C, który ma przebiegać następującą trasą:

Pętla Gocław – ul. gen. Bora-Komorowskiego – rezerwa pod al.Tysiąclecia (przy Os. Saska) – przejście trasą tramwajową w poziomie terenu nadTrasą Łazienkowską (zgłębienie Trasy Łazienkowskiej na poziom -1) – równoleglewzdłuż Kanału Wystawowego (po stronie wschodniej) do al. Waszyngtona.

Taki przebieg trasy poparli również mieszkańcy, podczasprowadzonych konsultacji społecznych, ale ostateczna decyzja o przebiegu trasytramwajowej należy do Prezydenta m st. Warszawy.

Wariant W2C został także wskazany jako najmniej uciążliwydla środowiska. Drzewa, które trzeba będzie wyciąć podczas realizacjiinwestycji to w przeważającej części drzewa owoce i w niezbyt dobrej kondycji.Inwestor ma zadbać także, zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach ozasadzenie nowych drzew i krzewów, a także zapewnić ciągłość powiązańprzyrodniczych, krajobrazowych, przestrzennych i funkcjonalnych w układziemiasta. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, torowisko ma mieć zabudowętrawiastą.

Jeszcze w 2017 roku Spółka Tramwaje Warszawskie zamierzarozpocząć prace nad koncepcją programowo-przestrzenną oraz koncepcjąarchitektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania terenu (krajobrazu) wzdłużtrasy tramwajowej i Kanału Wystawowego (park linearny). Bardzo uważnie będziebrany pod uwagę głos mieszkańców – w III i IV kwartale planowane jestprzeprowadzenie kolejnych konsultacji – tak, aby wspólnie ze społecznościąlokalną zaprojektować otoczenia i przestrzeń publiczną.

Jakie korzyści mają wyniknąć z budowy połączeniatramwajowego Saskiej Kępy i Gocławia z centrum Warszawy? Dzięki budowie nowejtrasy ma nastąpić:

skrócenie czasu podróży – przewidywany czas przejazdu zpętli Gocław do stacji Metro Centrum wyniesie ok. 17 min.,

poprawa dostępności Gocławia i Saskiej Kępy z i do innychdzielnicy Warszawy, w tym Śródmieścia, Ochoty i Pragi,

podniesienie komfortu podróżowania – w ramach projektuprzewidywany jest zakup nowego taboru tramwajowego;

zmniejszenie poziomu hałasu i emisji spalin,

podniesienie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zeszczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.

Kiedy będzie można wyruszyć w podróż nową linią tramwajową?Według planów budowa ma się zakończyć do 2021 roku.

Z Woli na Wilanów bezprzesiadki. To będzie rewolucja

Trasa tramwajowa Wola – Wilanów jest zapowiadana jakonajwiększa inwestycja tramwajowa w powojennej historii Warszawy. Łączna długośćjej sześciu odcinków ma wynieść blisko 20 kilometrów. Dzięki temu połączone zostanąze sobą cztery dzielnice: Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów. Zwiększy siędostępność komunikacyjna położonych w jej pobliżu terenów, a zarazem poprawia(m.in. poprzez skrócenie czasu podróży) skomunikowanie z centrum miasta osiedlipołożonych na Dolnym Mokotowie i w Wilanowie.

Dzięki uruchomieniu tramwaju z Woli na Wilanów, podobnie jakprzy inwestycjach na Gocławiu i Nowodworach znacznie ma się skrócić czaspodróży komunikacją miejską. Szacunkowy, przewidywany czas przejazdu z WilanowaZachodniego do stacji metra Centrum ma wynieść ok. 25 minut, do stacji metraPole Mokotowskie – ok. 18 minut, zaś do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut. Takiczas podróży powinien spowodować, że nie będzie się opłacało pokonywać tejtrasy samochodem, a dzięki temu zmniejszy się natężenie ruchu, emisja spalin ipoziom hałasu.

Będzie to kolosalna zmiana w komforcie podróżowania dlawarszawiaków, bo obecnie np. w godzinach porannego szczytu podróż między ulicąBranickiego (początkowe odcinki trasy) a Szpitalem Wolskim może trwać nawetponad godzinę.

Autorzy Studium Wykonalności tej inwestycji zakładają także,że uruchomienie tej linii może wywołać prawdziwy efekt domina i przyczynić się do zwiększeniazainteresowania podróżami innymi środkami komunikacji szynowej w Warszawie.

Przeprowadzenie trasy pod Dworcem Zachodnim, jako częśćwspólnego przedsięwzięcia wraz z PKP PLK (przebudowa dworca i układu torówkolejowych), umożliwi utworzenie w tym miejscu nowoczesnego multimodalnegowęzła przesiadkowego. Dzięki powiązaniu trasy tramwaju z Dworcem Zachodnim (ipośrednio z Dworcem Centralnym oraz Dworcem Śródmieście) może nastąpić wzrostliczby przewozów kolejowych o blisko 550 podróży/godzinę, a dzięki powiązaniutrasy z I i II linią metra (trasa będzie przebiegała w okolicy stacji MetroPole Mokotowskie) – wzrost liczby przejazdów metrem o blisko 1700podróży/godzinę.

Budowa trasy ma się odbywać w latach 2019-21 (jedynietorowiska na ul. Ordona na Woli i na ul. Branickiego w Wilanowie prawdopodobniepowstaną później). Większa część trasy (odcinki od Dworca Zachodniego do ul.Grójeckiej oraz od stacji metra Pole Mokotowskie do Wilanowa, Stegien i Sielc)ma być realizowana z wykorzystaniem środków unijnych (perspektywa budżetowa2014-20).

Uruchomienie linii przyczyni się do zwiększenia udziałutramwajów w transporcie, a co za tym idzie, zwiększenia efektywności całegosystemu transportu publicznego – część autobusów będzie mogła zostać skierowanado obsługi innych tras. Taki sam efekt działa w dzielnicy Białołęka pouruchomieniu tramwaju do pętli Nowodwory. Zmniejszeniu ulegnie też łączny czaspodróży pasażerów w systemie transportu publicznego.

Autorzy Studium Wykonalności zauważają, że uruchomienie tejlinii tramwajowej spowoduje zmiany w organizacji ruchu aż 11 liniiautobusowych: 116, 130, 167, 172, 195, 301, E-1, E-2, 501, 503 i 519. Dodatkowozmiany w układzie linii autobusowych oraz ograniczenie ich liczby umożliwiąograniczenie zapotrzebowania na tabor autobusowy (w godzinie szczytu) o ok. 76autobusów.

To będzie prawdziwa, szynowa, rewolucja.