Tramwaj na Naramowice coraz bliżej
Regionalny DyrektorOchrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniachzgody na realizację trasy tramwajowej na Naramowice. To kolejny krok na drodzedo rozpoczęcia tej największej z planowanych inwestycji w północnej częściPoznania.
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice ma na celu usprawnieniekomunikacji pomiędzy osiedlami i terenami przewidzianymi pod zabudowe,znajdującymi się w sąsiedztwie istniejącej ul. Naramowickiej a centrummiasta oraz poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, pieszych irowerzystów.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak już w kampanii wyborczejzapowiadał, że chce poprawić komunikację Naramowic z innymi częściami miastapoprzez wybudowanie linii tramwajowej.
– Przez lata osiedla na Naramowicach były zaniedbywane podwzględem komunikacyjnym – przybywało mieszkańców, ale za nimi nie szłaodpowiednia infrastruktura. Dziś Naramowicka to najbardziej zakorkowana ulicaPoznania. Uruchomienie tego tramwaju przeniesie obciążenia transportowe nakomunikację zbiorową, co znacznie „upłynni” ruch samochodowy. Przygotowujemytę inwestycję starannie, by minimalizować ryzyko przedłużania się prac naetapie realizacji – przekonuje prezydent Jaśkowiak.
W decyzji wydanej przez Regionalną Dyrekcję OchronyŚrodowiska (RDOŚ) w Poznaniu dokładnie określono rodzaj i miejsce realizacjiprzedsięwzięcia.
– Linia tramwajowa będzie przebiegać od pętli tramwajowejWilczak do przystanku końcowego, zaplanowanego przed skrzyżowaniem ul. NowejNaramowicka z ul. Błażeja, i będzie miała długość ok. 3 258 metrów. Linięprojektuje się jako dwutorową, ale przed końcem odcinka z układuwyodrębniony zostanie dodatkowy trzeci tor – informuje w decyzji JolantaRatajczak, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Przedsięwzięcie obejmuje również budowę i przebudowęukładu drogowego o całkowitej długości ok. 7 359 m. Prace obejmą ul. NowaNaramowicka, ul. Nowa Stoińskiego, ul. Lechicką, rondo w rejonie ulic Lechicka- Naramowicka, a także ulice Nowa Błażeja, Hawelańską, Włodarską, NowąBożydara, Serbską, Czarna Rola, Naramowicką, Dworską, Sarmacką, Łużycką,Murawa, Błażeja oraz ul. Szelągowską.
W ciągu planowanej ul. Nowa Naramowicka planuje siębudowę pięciu obiektów inżynierskich: wiaduktu tramwajowego nad ul.Lechicką, wiaduktu drogowego w miejscu skrzyżowania z ulicą Nowa Błażeja,wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej Zieliniec – Kiekrz, a takżeprzepustu w ciągu Różanego Potoku oraz murów oporowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Aby ograniczyć oddziaływanie akustyczne przedsięwzięciaw decyzji nałożono na inwestora m.in. obowiązek zastosowania nawierzchni ozmniejszonej emisji hałasu, wykonania torowiska w technologii szynbezstykowych, amortyzowanych z wkładkami przyszynowymi – antywibracyjnymi iwyciszającymi. W miarę możliwości technicznych i konstrukcyjnych ma zostaćwykonana nawierzchnia tzw. torowiska zielonego – informuje RDOŚ w komunikacie.
Dodatkowo inwestor został zobowiązany do przeprowadzeniaanalizy porealizacyjnej w pierwszym roku po zakończeniu inwestycji. Ma onazweryfikować ustalenia dotyczące przewidywanego wpływu inwestycji naśrodowisko, a także sprawdzić czy zaplanowanew decyzji działania zapobiegawcze przyniosły oczekiwany skutek.
Jak informują przedstawiciele spółki Poznańskie InwestycjeMiejskie (PIM) całość prac projektowych tej inwestycji powinna zakończyć się wlipcu przyszłego roku. Do tej pory m.in.uzgodniono koncepcję techniczną, wykonano studium wykonalności projektu i złożonoje wraz z pełną dokumentacją aplikacyjną do Centrum Unijnych ProjektówTransportowych. Trwają przygotowaniaspecyfikacji przetargowej na wybór wykonawcy projektu budowlanego.
– Budowę planujemy rozpocząć w sierpniu przyszłego roku, azakończenie prac budowlanych ma nastąpić do końca roku 2021. W I kwartale 2022roku nastąpią odbiory końcowe i przekazanie trasy do eksploatacji – wyjaśniał wmaju, podczas spotkania z mieszkańcami Radojewa i Moraska, Paweł Śledziejowski,prezes PIM.
„