Tramwaj: Miliony euro na tramwaje. Będzie ekologicznie
Pierwszy od 17 lat całkowicie zmodernizowany tramwaj wyjechał na nasze tory we wrześniu 2007 r. Teraz Miejski Zakład Komunikacji rozpoczął przebudowę kolejnego dwuwagonowego składu. Dziewięcioosobowy zespół pracuje nad rozbiórką pojazdów z numerami bocznymi – 232 i 233. W tym roku stuknie im aż 25 lat. – Ściągamy z nich oblachowanie i wycinamy elementy pokryte rdzą – tłumaczy Paweł Bohdziewicz z oddziału tramwajowego MZK. – Już niedługo rozpoczniemy montaż m.in. przodów i tyłów oraz nowych napędów drzwi, dzięki czemu będą ciszej pracować. Zespół zdobył już doświadczenie, więc prace powinny postępować sprawnie.
Odnowiony skład zacznie kursować we wrześniu. Podobnie jak w zeszłym roku wyjedzie z zajezdni podczas kampanii 'Europejski Dzień bez Samochodu’. Wagony będą się prezentować tak samo jak te zmodernizowane przed rokiem. Będą niebiesko-żółte i zyskają bardziej opływową sylwetkę. Zmieni się też kolorystyka wewnątrz. Przewoźnik ułoży tam nową wykładzinę i zamontuje wygodniejsze fotele. Nowością będzie również klimatyzacja w kabinie motorniczego oraz monitoring. Przebudowa dwóch wagonów pochłonie 600 tys. zł.
Kiedy MZK kupi nowe pojazdy? Okazuje się, że na nowoczesne tramwaje będziemy musieli poczekać. To spory wydatek, bo jeden skład kosztuje ok. 7 mln zł. – Będziemy się starali o uzyskanie środków zewnętrznych na ten cel – mówi Sylwia Kowalska. – W planach jest zakup sześciu niskopodłogowych tramwajów.
Pewne jest za to unijne dofinansowanie dla programu 'Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu’. Znalazł się on na liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego. Pochłonie ok. 20 mln euro, z czego połowę wyniesie dotacja unijna. W tegorocznym budżecie miasta zarezerwowano na ten cel milion zł. Miasto wyda je na przygotowanie dokumentacji dla: budowy trasy tramwajowej do kampusu uniwersyteckiego, modernizacji systemu sygnalizacji świetlnej, dającego pierwszeństwo tramwajom, systemu informacji pasażerskiej z 15 elektronicznymi tablicami na najważniejszych przystankach. – Przetarg na dokumentację ogłosimy w tym kwartale – mówi Janusz Czaplewski, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. – Jeszcze nie wiadomo, którędy będzie wiodła nowa linia tramwajowa. Odpowiedź przyniesie studium opcji.
Najpierw jednak powstanie zespół, który zajmie się przygotowaniem i realizacją programu. Stanie się to w ciągu najbliższych dwóch tygodni. W skład zespołu wejdą m.in. przedstawiciele MZK, urzędnicy z wydziału gospodarki komunalnej oraz wydziału rozwoju i programowania europejskiego.Miejski Zakład Komunikacji rozpoczął modernizację kolejnych dwóch wagonów tramwajowych. Wkrótce ruszą przygotowania do budowy nowej trasy prowadzącej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.