Tramino po prezentacji w Olsztynie

infotram
19.06.2015 13:23

 

Pierwsze Tramino zostało dziś oficjalniezaprezentowane Gminie Olsztyn. Tymsamym popięćdziesięciu latach przerwy szynowytransport miejski powrócił do stolicy Warmii i Mazur. Jeszcze w tym rokuwszystkie 15 Solarisów znajdzie się u Zamawiającego. Jak zapowiada Piotr Grzymowicz, PrezydentOlsztyna na trasy wyjadą najprawdopodobniej 20 listopada br.

Zgodnie z umową zawartą w 2012 roku pomiędzy GminąOlsztyn a Solarisem 19 czerwca tego roku zaprezentowano pierwszy z piętnastunowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów odługości 29,3 metrai szerokości 2,5 metra.

?Tramwaj, którym będziemy jeździć po Olsztynie, jestnie tylko piękny, ale także komfortowy, nowoczesny i całkowicie przystosowanydo potrzeb osób niepełnosprawnych. Jestem przekonany, że nasi mieszkańcychętnie będą nim podróżować, korzystając z klimatyzowanego wnętrza i dostępu dobezprzewodowego Internetu. I co istotne ? czas przejazdu tramwajem będziezdecydowanie krótszy niż innymi środkami transportu? ? powiedział PiotrGrzymowicz, Prezydent Olsztyna.

?Jesteśmy dumni, iż Solaris zapisuje się w najnowszejhistorii Olsztyna. To dla nas ogromna radość ijednocześnieodpowiedzialność móc uczestniczyć w procesie przywracania miastu transportutramwajowego. Dołożyliśmy wszelkich starań by dostarczyć pojazd najlepszejjakości, z którego komfortu iniezawodności mieszkańcy oraz przewoźnikbędą w pełni zadowoleni. Zależy nam, aby Tramino jak najlepiej wpisało się wmiejski krajobraz? ? oświadczył w trakcie prezentacji Zbigniew Palenica,Członek Zarządu Solarisa ds. Pojazdów Szynowych, Sprzedaży i Marketingu.

W 2015 roku do klienta dostarczone zostaną wszystkiezamówione tramwaje. Oficjalną premierę Solarisa Tramino Olsztyn oraz jegozaprezentowanie opinii publicznej zaplanowano podczas tegorocznych wrześniowychMiędzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

SolarisTramino Olsztyn ? opis techniczny

Każda z trzech sekcji Tramino Olsztyn osadzonazostała na tzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózektoczny. Wszystkie wózki są w pełni skrętne. Układ napędowy stanowią łączniecztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnychdrzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście orazopuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest zapomocą systemu kamer. Na całej długości pojazdu, jak i przy jego wejściach niema ani jednego stopnia, a podłoga jest w całkowicie płaska, pozbawionajakichkolwiek wzniesień czy nachyleń.

Solaris zrealizował dotychczas tramwajowe zamówieniadla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5sztukpojazdówdwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowychpolskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk) oraz Olsztyna (15 sztuk). Z koleiw latach 2016-2020 doLipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.

Dane techniczne

Długość całkowita

29300 mm

Szerokość pudła wagonu

2500 mm

Szerokość przejścia w przedziale pasażerskim

700 mm

Wysokość przy złożonym pantografie

3800 mm

Liczba pudeł

3

Liczba wózków

napędowych

2

tocznych

1

z jedną osią napędową

?

Rozstaw kół

1435 mm

Średnica kół (nowych/zużytych)

682/602 mm

Minimalny promień skrętu

18 m

Wysokość podłogi ponad główką szyny

360 mm

Ilość procentowa obszaru niskopodłogowego

100%

Liczba miejsc siedzących

43

Liczba miejsc stojących (5 osób/m2)

>200

Liczba miejsc dla osób z wózkami

2

Liczba drzwi

drzwi podwójne (szerokość 1300 mm)

12

Napięcie zasilające

600 V (+200 V, -200 V)

Liczba i moc silników trakcyjnych

4 x 120 kW

Silniki trakcyjne

asynchroniczne

Maksymalna prędkość konstrukcyjna

75 km/h

Maksymalna prędkość

70 km/h

Klimatyzacja

kabiny motorniczego

Tak

przestrzeni pasażerskiej

Tak

Okres użytkowania

Min. 25 lat