Tramino po prezentacji w Olsztynie
Pierwsze Tramino zostało dziś oficjalniezaprezentowane Gminie Olsztyn. Tymsamym popięćdziesięciu latach przerwy szynowytransport miejski powrócił do stolicy Warmii i Mazur. Jeszcze w tym rokuwszystkie 15 Solarisów znajdzie się u Zamawiającego. Jak zapowiada Piotr Grzymowicz, PrezydentOlsztyna na trasy wyjadą najprawdopodobniej 20 listopada br.
Zgodnie z umową zawartą w 2012 roku pomiędzy GminąOlsztyn a Solarisem 19 czerwca tego roku zaprezentowano pierwszy z piętnastunowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów odługości 29,3 metrai szerokości 2,5 metra.
?Tramwaj, którym będziemy jeździć po Olsztynie, jestnie tylko piękny, ale także komfortowy, nowoczesny i całkowicie przystosowanydo potrzeb osób niepełnosprawnych. Jestem przekonany, że nasi mieszkańcychętnie będą nim podróżować, korzystając z klimatyzowanego wnętrza i dostępu dobezprzewodowego Internetu. I co istotne ? czas przejazdu tramwajem będziezdecydowanie krótszy niż innymi środkami transportu? ? powiedział PiotrGrzymowicz, Prezydent Olsztyna.
?Jesteśmy dumni, iż Solaris zapisuje się w najnowszejhistorii Olsztyna. To dla nas ogromna radość ijednocześnieodpowiedzialność móc uczestniczyć w procesie przywracania miastu transportutramwajowego. Dołożyliśmy wszelkich starań by dostarczyć pojazd najlepszejjakości, z którego komfortu iniezawodności mieszkańcy oraz przewoźnikbędą w pełni zadowoleni. Zależy nam, aby Tramino jak najlepiej wpisało się wmiejski krajobraz? ? oświadczył w trakcie prezentacji Zbigniew Palenica,Członek Zarządu Solarisa ds. Pojazdów Szynowych, Sprzedaży i Marketingu.
W 2015 roku do klienta dostarczone zostaną wszystkiezamówione tramwaje. Oficjalną premierę Solarisa Tramino Olsztyn oraz jegozaprezentowanie opinii publicznej zaplanowano podczas tegorocznych wrześniowychMiędzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.
SolarisTramino Olsztyn ? opis techniczny
Każda z trzech sekcji Tramino Olsztyn osadzonazostała na tzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózektoczny. Wszystkie wózki są w pełni skrętne. Układ napędowy stanowią łączniecztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnychdrzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście orazopuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest zapomocą systemu kamer. Na całej długości pojazdu, jak i przy jego wejściach niema ani jednego stopnia, a podłoga jest w całkowicie płaska, pozbawionajakichkolwiek wzniesień czy nachyleń.
Solaris zrealizował dotychczas tramwajowe zamówieniadla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5sztukpojazdówdwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowychpolskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk) oraz Olsztyna (15 sztuk). Z koleiw latach 2016-2020 doLipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.
Dane techniczne
Długość całkowita |
29300 mm |
Szerokość pudła wagonu |
2500 mm |
Szerokość przejścia w przedziale pasażerskim |
700 mm |
Wysokość przy złożonym pantografie |
3800 mm |
Liczba pudeł |
3 |
Liczba wózków |
|
napędowych |
2 |
tocznych |
1 |
z jedną osią napędową |
? |
Rozstaw kół |
1435 mm |
Średnica kół (nowych/zużytych) |
682/602 mm |
Minimalny promień skrętu |
18 m |
Wysokość podłogi ponad główką szyny |
360 mm |
Ilość procentowa obszaru niskopodłogowego |
100% |
Liczba miejsc siedzących |
43 |
Liczba miejsc stojących (5 osób/m2) |
>200 |
Liczba miejsc dla osób z wózkami |
2 |
Liczba drzwi |
|
drzwi podwójne (szerokość 1300 mm) |
12 |
Napięcie zasilające |
600 V (+200 V, -200 V) |
Liczba i moc silników trakcyjnych |
4 x 120 kW |
Silniki trakcyjne |
asynchroniczne |
Maksymalna prędkość konstrukcyjna |
75 km/h |
Maksymalna prędkość |
70 km/h |
Klimatyzacja |
|
kabiny motorniczego |
Tak |
przestrzeni pasażerskiej |
Tak |
Okres użytkowania |
Min. 25 lat |
„