Tramino Olsztyn w Berlinie [ZDJĘCIA]
Na tegorocznych targachInnoTrans Solaris pokazuje Tramino dla Olsztyna. Przypomnijmy kilka faktów, dotyczącychtego pojazdu.
I tak. Solaris Tramino Olsztyn liczy 29,3 metra długość i2,5 metra szerokości. To tramwaj o charakterystycznym designie. Smukła ielegancka linia w srebrno-limonkowych barwach ma wpisać się w charakternowoczesnego, rozwijającego się Olsztyna.
Wysoki na 3,8 metra tramwaj pomieści ponad 200 pasażerów, zczego aż 43 na miejscach siedzących. Osiągnięto to dzięki montażowi po każdejze stron przestronnego wnętrza pojazdu dwóch rzędów foteli (układ 2 + 2).Pojazd jest dwukierunkowy, ma dwie kabiny motorniczego i z powodzeniem może byćstosowany na odcinkach jednotorowych bez konieczności budowania pętli dozawracania. Posiada łącznie 12 par przestronnych, podwójnych drzwi o szerokości1300 mm. Sześć par po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowewsiadanie oraz wysiadanie z pojazdu.
Każda z trzech sekcji Tramino Olsztyn osadzona została natzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny.Zastosowane przez Solarisa, według własnego projektu i wykonania, wózki sąskrętne. Za sprawą odpowiedniego parku maszyn również proces ich kalibracjiwykonany został samodzielnie przez producenta.Zastosowanie wózków skrętnych zmniejsza zużycie infrastruktury orazsamych zestawów kołowych. Rozstaw kół wynosi 1435 mm. Dla uzyskania najlepszychparametrów jezdnych zastosowano koła o średnicy aż 682 mm. Mimo tak dużychwymiarów zachowano na całej długości tramwaju niską podłogę.
Tramino Olsztyn wyposażono w szereg innowacyjnych iniespotykanych wcześniej w Polsce, a nawet w Europie rozwiązań. Jednym z nichjest układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół. Pozwalaon na utrzymanie podłogi na równym poziomie względem peronu. Pomiar następujepo każdorazowym otwarciu drzwi, niezależnie od tego, jak pasażerowie będą sięprzemieszczali po pojeździe. W zależności od potrzeb siłowniki są w staniepodnieść lub obniżyć pudło tramwaju, aby wyrównać wysokość pomiędzy krawędziąprzystanku, a krawędzią wejścia. Sam układ siłowników nie bierze udziału wodsprężynowaniu pudła. Z kolei system stabilizacji toru jazdy pozwala nałagodne, płynne pokonywanie łuków i zakrętów przez poszczególne moduły, dziękiczemu poprawia się komfort podróży pasażerów. W momencie wejścia pierwszegoczłonu w łuk czy zakręt sygnał hydrauliczny przekazywany jest do pozostałychwózków, przez co możliwe jest odpowiednie, automatyczne ich ustawienie. Rolętramwajowej „czarnej skrzynki” odgrywa rejestrator ATM odnotowujący izapisujący takie parametry jazdy jak: prędkość, ilość pobieranego prądu,przejechany dystans, położenie i inne.
Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchronicznesilniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Dwie baterie o łącznej pojemności 520 Ahpozwalają na jazdę autonomiczną, bez podłączenia do sieci trakcyjnej.Przeprowadzone testy pozwoliły ustalić, iż Tramino Olsztyn, w raziekonieczności, przejedzie ponad kilometr korzystając jedynie z zasilaniaalternatywnego. Jest to kilkukrotnie większy dystans niż ten wymagany przezzamawiającego. Baterie ładowane są w trakcie jazdy napięciem pokładowym.Dodatkowo, w dowolnym momencie, przewoźnik będzie mógł doposażyć flotę wsuperkondensatory ? olsztyńskie Tramino są już teraz do tego przystosowane. Solarisbył pierwszym w Polsce producentem tramwajów posiadającym homologację swoichpojazdów wyposażonych właśnie w to zaawansowane, przyjazne środowisku iekonomiczne rozwiązanie.
W upalne dni komfort podróżowania zapewnia klimatyzacja. Nacałej długości pojazdu, jak i przy jego wejściach nie ma ani jednego stopnia, apodłoga jest całkowicie płaska, pozbawiona jakichkolwiek wzniesień czynachyleń. Wewnątrz wydzielono odrębne miejsce dla osób poruszających się nawózkach inwalidzkich ? znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kabinymotorniczego i rozkładanej rampy ułatwiającej pokonanie odstępu pomiędzykrawędzią przystanku a wejściem. Kolorystyka wnętrza utrzymana jest wprzyjemnych odcieniach srebra i limonki, co wzmacnia odczucie przestronności inie narzuca się krzykliwymi barwami. Całość stanowi harmonijną i dobrzewyglądającą przestrzeń nawiązującą do samego Olsztyna, miasta tonącego wzieleni parków i lasów. Wszystko to oświetlone jest spokojnym, białym światłemw wyjątkowo energooszczędnej technologii LED. System informacji pasażerskiejskłada się z trzech monitorów LCD, po jednym w każdym członie, oraz biletomatuwyposażonego w możliwość płatności kartami zbliżeniowymi. Z kolei obezpieczeństwo pasażerów dba systemu monitoringu.
Motorniczy, spędzający w tramwaju najwięcej czasu, korzystaz wydzielonej wyłącznie dla niego klimatyzacji. Do jego dyspozycji oddanowygodne i łatwe w obsłudze ekrany dotykowe posiadające tę zaletę nadtradycyjnymi przyciskami i guzikami, iż można je dowolnie programować oraz wkażdym momencie zaktualizować o nowe funkcje. Dzięki odpowiedniemu nachyleniuświatło słoneczne nie utrudnia korzystania z paneli dotykowych. Dla jeszczewiększego komfortu prowadzącego niektóre przyciski oraz nastawnik jazdyzintegrowano z podłokietnikami fotela. Również czuwak występuje w dwóchformach: tradycyjnego pedału oraz przycisku umieszczonego na prawympodłokietniku. Lusterka wsteczne zastąpiono podwójnymi kamerami – jednaskierowana jest na pierwsze drzwi za kabiną motorniczego, druga pozwalająca naobserwowanie całej długości boku tramwaju. Kamery są podgrzewane co zapewnidobrą widoczność nawet w mroźne dni. Obraz z nich przenoszony jest nawewnętrzne monitory umieszczone na wysokości tradycyjnych lusterek. Na froncieobu kabin motorniczego umieszczone są absorbery, których zadaniem jest ? wprzypadku kolizji ? przyjęcie i zneutralizowanie siły uderzenia. Znaczącozwiększa to bezpieczeństwo podróżujących, a zwłaszcza kierującego tramwajem.
Projektanci Tramino uwzględnili również potrzeby i charakterpracy zaplecza technicznego oraz serwisantów. Łatwy dostęp do elementówtramwaju które wymagają obsługi serwisowej, bez konieczności całkowitegodemontażu klap rewizyjnych, przyspiesza wykonywane przez mechaników obowiązki.Sposób otwarcia klap pozwala na swobodny dostęp do wiązek przewodów orazpozostałych podzespołów, z uniknięciem ograniczenia widoczności, na całejdługości tramwaju. Konstruktorzy zapewnili brak jakichkolwiek zewnętrznychelementów nie demontowanych.
Przypomnijmy, że Solaris zrealizował dotychczas tramwajowezamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdówdwukierunkowych), Brunszwiku (18 sztuk) oraz Olsztyna (15 sztuk). Z kolei wlatach 2017-2020 do Lipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.
Od wczoraj wiemy też, że Solaris, ale już wspólnie zeStadlerem wystartuje w przetargu MPK Kraków. Szykuje się ciekawa batalia?.
„