Tramino dla Jeny czyli ICE w segmencie tramwajowym

infotram
11.09.2013 11:53

Na Trako Solaris pokaże Tramino w wersji dla Jeny. Przez długi czas był to chyba jeden z najpilniej strzeżonych projektów producenta. Tymczasem Niemcy mogli już zobaczyć, jak na żywo prezentuje się pierwszy dwukierunkowy tramwaj z Bolechowa. W Polsce swoją, nazwijmy to premierę, będzie miał on 24 września. Wówczas Solaris na konferencji prasowej chce pochwalić się m.in. tym wagonem. Co więcej to właśnie polska firma jest obecnie jedynym producentem z tej części Europy, który ma w swoim portfolio tramwaj homologowany na rynek niemiecki. To znacznie ułatwi konkurowanie z potentatami branży tramwajowej, takimi jak Stadler, Siemens czy Bombardier na tamtejszym rynku. Pomóc może również doświadczenie w dostawach autobusów. Zdarza się bowiem często, że ten sam klient kupuje i autobusy i tramwaje. Tak było w przypadku Jeny. Mimo, że wagon został już pokazany na linie wyjedzie dopiero w przyszłym roku. Do Niemiec trafi 5 dwukierunkowych Tramino, za które trzeba było zapłacić około 15 mln euro. A to nie koniec podboju tamtejszego rynku przez polskiego producenta. Lada dzień rusza produkcja wagonów dla Brunszwiku. Solaris planuje start w kolejnych przetargach, organizowanych przez niemieckie firmy, pierwsze z nich zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku.

Tramino Jena (źródlo: Solaris)Tramino Jena (źródło: Jena TV)Tramino Jena (źródło: Jena TV)
„Tramino dla Jeny to ICE w segmencie tramwajów”–zachwala Udo Beran, szef przewoźnika z Jeny. „Ma 29,3 m długości, 2,3 m szerokości i 3,5 m wysokości. To idealne wymiary”–dodaje trochę żartem. Zdaniem Berana Solaris wygrał przetarg ceną. Ze względu na liczbę wagonów, jakie Jena zamawiała, wielcy producenci nie byli w stanie konkurować z Solarisem. „3 miliony euro za sztukę to naprawdę bardzo dobra cena”–mówi Beran. Ważne jest także podejście producenta do tego zamówienia. Wagony zostały przygotowane specjalnie pod kątem przewoźnika, stąd ich nazwa Tramino Jena. Wszystkie pojazdy, także dostarczone niedawno autobusy Solarisa, zostały pomalowane według wzoru Perlnachtblau. To barwy łączące kolory granatowy, niebieski i biały. Beran zachwala także nowoczesne i komfortowe wnętrze Tramino, które ma zachęcać pasażerów do korzystania z transportu szynowego. Wagony Solarisa to także znaczny postęp technologiczny w porównaniu z 20-letnimi Bombardierami, jakie obecnie eksploatowane są w Jenie. Co więcej nowością jest klimatyzacja i duże monitory informacji pasażerskiej. Są także rampy, ułatwiające wjazd wózkom.
Tramino Jena (źródło: Jena TV)Tramino Jena (źródło: Jena TV)Tramino Jena (źródło: Jena TV)
Jak wspomnieliśmy Tramino wyjadą na linię w 2014 roku. Teraz potrzebna jest jeszcze ostateczna zgoda TAB oraz przeszkolenie motorniczych. Łącznie w Jenie jest aktualnie 38 wagonów tramwajowych, które przewożą 70% z 22 mln pasażerów rocznie.