Tramino Brunszwik wyjechały na trasy
W poniedziałek, 13 kwietnia 2015, pierwsze dwa Tramino wyruszyły na tory w Brunszwiku. Wyprodukowane w Polsce tramwaje zostały włączone o godzinie 13:08 i 13:13 do obsługi linii M3 i M5. W uroczystości udział wziął m.in. Ulrich Markurth, Burmistrz Miasta Brunszwik oraz szef tamtejszego przewoźnika Jörg Reincke.Nasz przewoźnik zamówił 18 tych nowoczesnych pojazdów, które obecnie stopniowo będą oddawane do dyspozycji pasażerów. We flocie tramwajowej Brunszwiku są obecnie 42 pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych” – powiedział Ulrich Markurth. Burmistrz nie krył zadowolenia z nadejścia nowej ery w tramwajowej komunikacji miejskiej w Brunszwiku. Zakup nowych Tramino, współfinansowany w 50% przez rząd Dolnej Saksonii, to jedna z największych inwestycji w historii brunszwickiego przewoźnika. „Nie pozostaje nic, jak tylko życzyć bezpieczniej i przyjemnej jazdy nowymi tramwajami??dodał burmistrz. „Jesteśmy bardzo szczęśliwy, że dostaliśmy zgodę na użytkowanie Tramino Brunszwik w ruchu liniowym, dzięki czemu możemy zacząć wozić naszych pasażerów tymi tramwajami??powiedział Joerg Reincke, prezes brunszwickiego przewoźnika. „To był wielki wysiłek i wszyscy zaangażowaliśmy dużo pracy i kosztów w przygotowanie pojazdów do obsługi pasażerów?- dodał. Szef przewoźnika podziękował też za zaangażowanie w realizację projektu swoim pracownikom, a także producentowi pojazdów ?firmie Solaris.
Tramino Braunschweig to czteroczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i jednokierunkowe tramwaje o długości 35,7 m i szerokości 2,3 m, przystosowane do jazdy po torach o rzadko spotykanej szerokości 1100 mm. Każda z czterech sekcji pojazdu opiera się na umieszczonym pośrodku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, staje się on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze. Jest to zaawansowana konstrukcja bazująca na sprawdzonych rozwiązaniach. Aby poprawić komfort prowadzenia pojazdu oraz samego podróżowania, w wózku użyto zestawów kołowych z wahaczami zamiast klasycznych zestawów kołowych. W zależności od położenia wózek wyposażono w wahacz z jedną lub dwoma parami kół napędzanych. Wahacze połączone są z ramą za pomocą łącznika oraz prowadników gumowo-metalowych. Dzięki takiemu zabiegowi wózek charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi.
Napęd stanowi pięć asynchronicznych silników trakcyjnych, o mocy 90 kW każdy, zamontowanych na pudłach. Przeniesienie napędu następuje z silników przez wał na wózek i poprzez układ przekładni ?master?i ?slave?, połączonych ze sobą wałem drążonym na koła. Takie rozwiązanie pozwoliło uzyskać w całym tramwaju niską podłogę przy jednoczesnym obniżeniu masy samego wózka oraz zastosowaniu kół o średnicy aż 662 mm (nowe koła).
Zupełnie nowym rozwiązaniem jest system anty-knick, który zapobiega niepożądanym pozycjom pojazdu podczas jazdy na wprost (w tym ?pozwala uniknąć wężykowania), a także w czasie wejścia, pokonywania oraz wyjścia z łuku. System składa się z dwóch siłowników przypadających na każdy wózek. Te z jednej strony zamocowane są w gniazdach na ramie wózka, a z drugiej przyczepione do pudła pojazdu. Ma to również wpływ na poprawę komfortu jazdy, gdyż zapobiega charakterystycznym szarpnięciom w trakcie wchodzenia poszczególnych członów tramwaju w łuk.
Z kolei zamontowanie superkondensatorów, w których magazynowana jest energia pochodząca z procesu rekuperacji, służy do rozpędzania tramwaju. Takie rozwiązanie pozwala przewoźnikowi zaoszczędzić znaczącą ilość energii elektrycznej zużywanej do jazdy tramwajem.Przyciski i przełączniki w kabinie motorniczego zastąpione zostały innowacyjnym pulpitem, który składa się z nowoczesnych ekranów dotykowych. Intuicyjne i łatwe w obsłudze urządzenia pozostawiają dowolność w kwestii programowania, rozmieszczenia poszczególnych funkcji oraz ich łatwej zmiany, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Klasyczne lusterka wsteczne zastąpione zostały kamerami. Obraz, który rejestrują, przenoszony jest na wewnętrzne monitory zamontowane zgodnie z wszelkimi normami ergonomii. Gwarantuje to widoczność wszystkiego, co dzieje się po obu stronach oraz za pojazdem.Każdy z szynowych Solarisów dla Brunszwiku wyposażony został w klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację kabiny motorniczego. Jednocześnie może nim podróżować 211 osób, z czego 87 na miejscach siedzących. Ten model Tramino posiada sześć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm. Pierwsze z nich znajdują się tuż za kabiną motorniczego, gdzie mieści się przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przy drzwiach czwartych oraz szóstych zaplanowano miejsca przeznaczone dla rodziców z wózkami dziecięcymi. Nad wejściami zamontowano specjalne oświetlenie, które rozbłyskuje zielonym kolorem w momencie, gdy drzwi zwolnione są do obsługi dla pasażerów. Kolor czerwony sygnalizuje dezaktywację tej funkcji przez motorniczego, informując pasażerów o zakończeniu procesu wsiadania czy wysiadania z tramwaju i przygotowaniu do odjazdu z przystanku. Takie rozwiązanie większa poziom bezpieczeństwa pasażerów podczas wchodzenia do tramwaju i opuszczania go.
Dane techniczne Tramino Bruszwik
Długość całkowita 35 740 mm
Szerokość pudła wagonu 2300 mm
Szerokość pudła wagonu wewnątrz (maks.)2090 mm
Wysokość przy złożonym pantografie 3560 mm
Liczba pudeł 4
Liczba wózków: napędowych 1, tocznych 0, z jedną osią napędową 3
Rozstaw kół 1100 mm
Średnica kół (nowych/zużytych)662 / 580 mm
Minimalny promień skrętu 20 m
Wysokość podłogi ponad główką szyny 360 mm
Ilość procentowa obszaru niskopodłogowego 100%
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Liczba miejsc siedzących (+ siedzenia uchylne) 87
Liczba miejsc stojących (4 osób/m2)124
Liczba miejsc dla osób z wózkami 1
Liczba miejsc dla wózków dziecięcych 2
Liczba drzwi: drzwi podwójne (szerokość 1300 mm) 6
Napięcie zasilające 600 V (+120 V, -180 V)
Liczba i moc silników trakcyjnych 5 x 90 kW
Silniki trakcyjne asynchroniczne
Maksymalna prędkość konstrukcyjna 75 km/h
Maksymalna prędkość 70 km/h
Klimatyzacja kabiny motorniczego Tak
przestrzeni pasażerskiej Tak
Okres użytkowania 40 lat
„