Tramaje Szczecińskie odnawiają tabor
infotram
13.11.2013 11:21
Tramaje Szczecińskie odnawiają tabor
Dzięki polityce taborowej Tramwajów Szczecińskich na ulicach Szczecina trudno już spotkać skład złożony z tramwajów Konstal 105N.
Swingi i Tatry Tramwajów Szczecińskich
Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. są jednym z przedsiębiorstw systematycznie odnawiających swój tabor. Dzieje się to w różny sposób, od zakupu nowych składów, poprzez zakupy składów używanych, a na modernizacjach posiadanego taboru kończąc. Dzięki temu udało się firmie prawie w całości wycofać z torowisk składy typu Konstal 105N i 105Na. W ruchu pozostały tylko zmodernizowane wozy tego typu.
Kierunek niemiecki
W procesie odnowy taboru Tramwaje Szczecińskie skupiły się na kierunku niemieckim. Dzięki kontaktom z BVG Berlin, przewoźnikowi udało się zakupić używane, ale po modernizacji, pojazdy typu Tatra Kt4Dt oraz Tatra T6A2D. Tych pierwszych kupiono łącznie 73 sztuki, a do Szczecina trafiały w transzach od 2006 roku poprzez rok 2010 aż na latach 2012-2013 kończąc (z tego ostatniego okresu jeszcze nie wszystkie wagony trafiły do eksploatacji). Tatr T6 zakupiono 52 egzemplarze, w tym 2 na części, które już skasowano. Tramwaje te docierały do Szczecina w roku 2007 i 2010. Zdaniem przedstawiciela organizatora transportu publicznego w Szczecinie, a zarazem właściciela Tramwajów Szczecińskich –Miasta Szczecin, zakup Tatr okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Tramwaje są nowocześniejsze, wygodniejsze dla pasażerów i sprawiające mniej problemów eksploatacyjnych, niż Konstale 105. Przy czym dobrze sobie radzą na zniszczonych szczecińskich torowiskach, zwłaszcza przy ulicy Potulickiej.
Dziś Tatry obsługują większość linii tramwajowych w Szczecinie. Przegubowe Kt4Dt jeżdżą pojedynczo lub są łączone w dwuwagonowe składy. Takich składów jest w Szczecinie już 12. Tatry T6 jeżdżą w dwuwagonowych składach.
Tramwaje Szczecińskie dokonują modernizacji swoich Tatr. Ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego spółka dokonała modernizacji 18 wagonów Kt4Dt oraz zmodernizowała 2 wagony w ramach własnych środków. Zakres modernizacji obejmował m.in. wymianę aparatury elektrycznej rozruchu i hamowania, współpracującej z istniejącymi silnikami prądu stałego, zastosowanie połączeń instalacji elektrycznej do nowego układu rozruchowego, dostosowanie pulpitu motorniczego i pulpitu zakłóceń do współpracy z panelem dotykowym LCD, zamontowanie gniazd między wagonowych do łączenia wagonów w jazdę ukrotnioną, zamontowanie monitoringu, wymianę lamp zewnętrznych, wymianę podłogi i wykładziny podłogowej w obrębie koryta kablowego, przystosowanie mocowań w skrzyniach aparatowych i konstrukcji wagonu do montażu nowego układu rozruchowego wiązek kablowych, malowanie wagonu w barwy obecnie obowiązujące, naprawy i wymiany siedzeń pasażerskich (według potrzeb, nowe siedziska w obowiązujących barwach FLOATING GARDEN). Jak się dowiedzieliśmy, póki co, Tramwaje Szczecińskie nie planują zakupów kolejnych Tatr.
Swingujący Floating Garden
Oprócz używanych wozów do Tramwajów Szczecińskich trafiają nowe tramwaje. Do Szczecina trafi 28 tramwajów typu PESA Swing 120Na. Pierwsze Swingi trafiły do Szczecina w latach 2010 – 2011 (6 sztuk). Realizowany obecnie kontrakt zakłada dostawę 22 pojazdów typu Swing. Kontrakt został podzielony na dwie części. W pierwszej PESA miała za zadanie dostarczenie 6 pojazdów w terminie do 180 dni od chwili podpisania umowy. Tramwaje dotarły do Szczecina pomiędzy 26 stycznia a 23 marca tego roku. Kolejnych 16 dojedzie do końca marca przyszłego roku (sześć w tym roku, 10 w przyszłym). Cały projekt „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w Szczecinie”warty jest 241 354 735, 49 zł. Zakup wszystkich 28 niskopodłogowych tramwajów (z obu kontraktów) współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą ok. 116 milionów złotych. Dofinansowanie stanowi 59 % środków kwalifikowanych. Obecnie w ruchu jest 14 składów, a w jazdach próbnych uczestniczy kolejny skład.
Moderusy Alfa, czyli nowe życie tramwajów typu 105Na
Tramwaje Szczecińskie dokonały gruntownej modernizacji 14 wagonów typu 105N i Na do standardu Moderus Alfa. 10 wagonów wykonano w ramach dofinansowania ze środków UE, 4 wagony zmodernizowano z własnych środków. Zakres prac obejmował wymianę pudła, montaż drzwi otwieranych na zewnątrz, wymianę wózków napędowych, montaż klimatyzacji w kabinie motorniczego oraz nagrzewnic przedziału pasażerskiego, wymianę układu głównego i sterowania wraz z przetwornicą, montaż instalacji elektrycznej, zainstalowanie monitoringu wagonów, zainstalowanie informacji pasażerskiej, wyposażenie przedziału pasażerskiego. Pudła dostarczyła firma Modertrans z Poznania.
Oprócz tramwajów typu Tatra, Pesa i Moderus w eksploatacji pozostają tramwaje typu Konstal 105Na2K/2000 oraz 105Na po modernizacji. Ale liczba tych ostatnich będzie się zmniejszać wraz z dostawą nowych Swingów.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022