Tramaje Szczecińskie odnawiają tabor

infotram
13.11.2013 11:21

Dzięki polityce taborowej Tramwajów Szczecińskich na ulicach Szczecina trudno już spotkać skład złożony z tramwajów Konstal 105N.

Swingi i Tatry Tramwajów Szczecińskich
Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. są jednym z przedsiębiorstw systematycznie odnawiających swój tabor. Dzieje się to w różny sposób, od zakupu nowych składów, poprzez zakupy składów używanych, a na modernizacjach posiadanego taboru kończąc. Dzięki temu udało się firmie prawie w całości wycofać z torowisk składy typu Konstal 105N i 105Na. W ruchu pozostały tylko zmodernizowane wozy tego typu.
Tramwaj Pesa 120NaS na ulicach SzczecinaSkład Moderusów na ulicach SzczecinaTramwaj 105 Na –ginący gatunek w Szczecinie
Kierunek niemiecki
W procesie odnowy taboru Tramwaje Szczecińskie skupiły się na kierunku niemieckim. Dzięki kontaktom z BVG Berlin, przewoźnikowi udało się zakupić używane, ale po modernizacji, pojazdy typu Tatra Kt4Dt oraz Tatra T6A2D. Tych pierwszych kupiono łącznie 73 sztuki, a do Szczecina trafiały w transzach od 2006 roku poprzez rok 2010 aż na latach 2012-2013 kończąc (z tego ostatniego okresu jeszcze nie wszystkie wagony trafiły do eksploatacji). Tatr T6 zakupiono 52 egzemplarze, w tym 2 na części, które już skasowano. Tramwaje te docierały do Szczecina w roku 2007 i 2010. Zdaniem przedstawiciela organizatora transportu publicznego w Szczecinie, a zarazem właściciela Tramwajów Szczecińskich –Miasta Szczecin, zakup Tatr okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Tramwaje są nowocześniejsze, wygodniejsze dla pasażerów i sprawiające mniej problemów eksploatacyjnych, niż Konstale 105. Przy czym dobrze sobie radzą na zniszczonych szczecińskich torowiskach, zwłaszcza przy ulicy Potulickiej.
Dziś Tatry obsługują większość linii tramwajowych w Szczecinie. Przegubowe Kt4Dt jeżdżą pojedynczo lub są łączone w dwuwagonowe składy. Takich składów jest w Szczecinie już 12. Tatry T6 jeżdżą w dwuwagonowych składach.
Tramwaje Szczecińskie dokonują modernizacji swoich Tatr. Ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego spółka dokonała modernizacji 18 wagonów Kt4Dt oraz zmodernizowała 2 wagony w ramach własnych środków. Zakres modernizacji obejmował m.in. wymianę aparatury elektrycznej rozruchu i hamowania, współpracującej z istniejącymi silnikami prądu stałego, zastosowanie połączeń instalacji elektrycznej do nowego układu rozruchowego, dostosowanie pulpitu motorniczego i pulpitu zakłóceń do współpracy z panelem dotykowym LCD, zamontowanie gniazd między wagonowych do łączenia wagonów w jazdę ukrotnioną, zamontowanie monitoringu, wymianę lamp zewnętrznych, wymianę podłogi i wykładziny podłogowej w obrębie koryta kablowego, przystosowanie mocowań w skrzyniach aparatowych i konstrukcji wagonu do montażu nowego układu rozruchowego wiązek kablowych, malowanie wagonu w barwy obecnie obowiązujące, naprawy i wymiany siedzeń pasażerskich (według potrzeb, nowe siedziska w obowiązujących barwach FLOATING GARDEN). Jak się dowiedzieliśmy, póki co, Tramwaje Szczecińskie nie planują zakupów kolejnych Tatr.
Tatra Kt4Dt w barwach Floating GardenSkład `Katówek` na ulicach SzczecinaTramwaje Tatra T6A2 w Szczecinie
Swingujący Floating Garden
Oprócz używanych wozów do Tramwajów Szczecińskich trafiają nowe tramwaje. Do Szczecina trafi 28 tramwajów typu PESA Swing 120Na. Pierwsze Swingi trafiły do Szczecina w latach 2010 – 2011 (6 sztuk). Realizowany obecnie kontrakt zakłada dostawę 22 pojazdów typu Swing. Kontrakt został podzielony na dwie części. W pierwszej PESA miała za zadanie dostarczenie 6 pojazdów w terminie do 180 dni od chwili podpisania umowy. Tramwaje dotarły do Szczecina pomiędzy 26 stycznia a 23 marca tego roku. Kolejnych 16 dojedzie do końca marca przyszłego roku (sześć w tym roku, 10 w przyszłym). Cały projekt „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w Szczecinie”warty jest 241 354 735, 49 zł. Zakup wszystkich 28 niskopodłogowych tramwajów (z obu kontraktów) współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą ok. 116 milionów złotych. Dofinansowanie stanowi 59 % środków kwalifikowanych. Obecnie w ruchu jest 14 składów, a w jazdach próbnych uczestniczy kolejny skład.
Moderusy Alfa, czyli nowe życie tramwajów typu 105Na
Tramwaje Szczecińskie dokonały gruntownej modernizacji 14 wagonów typu 105N i Na do standardu Moderus Alfa. 10 wagonów wykonano w ramach dofinansowania ze środków UE, 4 wagony zmodernizowano z własnych środków. Zakres prac obejmował wymianę pudła, montaż drzwi otwieranych na zewnątrz, wymianę wózków napędowych, montaż klimatyzacji w kabinie motorniczego oraz nagrzewnic przedziału pasażerskiego, wymianę układu głównego i sterowania wraz z przetwornicą, montaż instalacji elektrycznej, zainstalowanie monitoringu wagonów, zainstalowanie informacji pasażerskiej, wyposażenie przedziału pasażerskiego. Pudła dostarczyła firma Modertrans z Poznania.
Oprócz tramwajów typu Tatra, Pesa i Moderus w eksploatacji pozostają tramwaje typu Konstal 105Na2K/2000 oraz 105Na po modernizacji. Ale liczba tych ostatnich będzie się zmniejszać wraz z dostawą nowych Swingów.