Toruń: Za ile minut będzie tramwaj?
Szybciej i dalej po torach, lepsza informacja dla pasażerów na przystankach komunikacji miejskiej. Toruń ma być pierwszym miastem w Polsce, gdzie system synchronizacji ruchu na liniach tramwajowych obejmie całą sieć.
Studium wykonalności tego projektu opracowuje warszawska firma WYG International. – Naszym zadaniem jest przyspieszenie ruchu tramwajów i przedłużenie linii do UMK na ul. Gagarina – mówi Stanisław Bieda z WYG International. – Na projekt ten składa się też system informacji pasażerskiej.
W pierwszym przypadku chodzi też o wykluczenie wchodzenia do tramwaju prosto z poziomu jezdni. Na przykład przy ulicy Gołębiej i na pl. św. Katarzyny będą wysepki. To z myślą o osobach niepełnosprawnych i pasażerach z wózkami dziecięcymi. Myśli się też o zmniejszeniu liczby przystanków na odcinku ul. Lubickiej do mostu kolejowego. Najważniejszą jednak innowacją na tej linii będzie takie zarządzanie ruchem tramwajów, żeby zdecydowanie go przyspieszyć. Ma w tym pomóc inteligentna sygnalizacja świetlna, która stworzy zieloną falę dla tramwaju. W przypadku kierowców samochodów, jeśli będą oni jechać zgodnie z przepisami, też przejadą całą ul. Lubicką bez zatrzymywania się.
– Drugim elementem zadania pt. „Rozwój sieci tramwajowej w terminie do 2013 roku”jest stworzenie systemu informacji pasażerskiej – mówi Andrzej Szefler, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej toruńskiego magistratu. – Chodzi o to, aby pasażer w Toruniu miał informację kiedy rzeczywiście tramwaj przyjedzie na przystanek, na którym stoi. Takie systemy funkcjonują już np. w Warszawie, ale ograniczają się do wydzielonego rejonu lub linii. U nas ma to obejmować całe miasto. Na każdym przystanku będzie tablica świetlna z informację, że tramwaj, np. „jedynka”podjedzie za 3 minuty. W razie jakichkolwiek zakłóceń dyspozytor w centrali MZK wyświetli odpowiedni komunikat.
Trzeci człon toruńskiej rewolucji tramwajowej to przedłużenie linii nr 1 do UMK. Na razie są rozważane różne warianty przebiegu tej trasy. Myśli się o tym, aby tramwaj tej linii jechał ze Skarpy do pl. Teatralnego i dalej al. Solidarności, Czerwoną Drogą i dalej Kraszewskiego do skrzyżowania z Bema, Broniewskiego, przedłużeniem ul. Sienkiewicza do pl. Frelichowskiego, Gagarina do pętli przy ul. Okrężnej. „Jedynka”odeszłaby więc od starej trasy od pl. Teatralnego na Bydgoskie Przedmieście. Tam jeździłby tramwaj o innym numerze.
– Realizując te zadania, do 2013 roku MZK zmodernizuje 18 wagonów – mówi Andrzej Szefler. – Cztery w kolorze żółto-niebieskim już są gotowe. Otwarcie linii do UMK planujemy na inaugurację roku akademickiego 2011/2012