Toruń z dużym przetargiem na modernizację torowisk tramwajowych
Nowe tory i siećtrakcyjna, zielone torowisko, wyposażone w sygnalizację świetlną przejścia dlapieszych, odnowione jezdnie i chodniki, rozbudowany system informacjipasażerskiej. Miasto Toruń za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacjizmodernizuje trzy odcinki torowisk tramwajowych.
Właśnie ogłoszono przetarg na te zadania. Jest to kolejnykrok w kierunku podniesienia bezpieczeństwa i komfortu podróżowania pasażerówkomunikacji miejskiej w Toruniu.
Modernizacja torowisk będzie realizowana w ramach projektu”Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-CityII”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Beneficjentem tegoprzedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń. W ramach projektu realizowanych jestosiem zadań: m.in. budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącądo tzw. osiedla Jar, modernizacje torowisk, zakup autobusów hybrydowych ielektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania, zakup taboru tramwajowegoniskopodłogowego i zakup pojazdów technicznych.
Trzy zadania
Przetarg ogłoszono na trzy zadania modernizacyjne wchodzącew zakres projektu. Pierwsze to modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną wul. Bydgoskiej (o łącznej długości ok. 2,5 km toru pojedynczego). Zadaniedzieli się na dwa etapy: etap I – odcinek ul. Bydgoskiej od skrzyżowania z ul.Sienkiewicza wraz z tym skrzyżowaniem do ul. Chopina, etap II – odcinek ul. Bydgoskiej od ul. Reja doSienkiewicza.
Drugie zadanie to modernizacja torowiska tramwajowego wraz zsiecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego(o łącznej długości ok. 3 km toru pojedynczego).
Trzecia częśćobejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasielinii nr 2 na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnieniatorowiska (o łącznej długości ok. 2,7 km toru pojedynczego). Tu także wyodrębnionodwa etapy: I – odcinek ul. Kraszewskiego, zaś etap II to skrzyżowanie ul. Rejai Broniewskiego wraz z torami w ul. Broniewskiego od ul. Reja do ul.Sienkiewicza.
Głównym celem modernizacji torowisk jest zwiększeniewykorzystania bezemisyjnego transportu miejskiego na obszarze Torunia poprzezrozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego. Poprawafunkcjonowania ekologicznej komunikacji tramwajowej przyczyni się dozmniejszenia ruchu samochodowego w mieście. Modernizacja torowisk wpłynie napoprawę jakości przejazdu tramwajem, wzrost komfortu i bezpieczeństwa podróżypasażerów oraz zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia awariiinfrastruktury.
Zakres prac
Zadania modernizacyjne obejmą m.in. następujący zakres robótbudowlanych:
przebudowa torowisk tramwajowych w śladzie istniejącegotorowiska, w tym budowa torowiska zielonego wraz z systemem zraszania;
przebudowa sieci trakcyjnej z wymianą słupów trakcyjnych;
wymiana kabli zasilających i powrotnych do podstacjitrakcyjnych;
wymiana nawierzchni drogowej w zakresie wynikającym zprzebudowy torowisk;
przebudowa oświetlenia ulicznego;
wymiana lub odtworzenie nawierzchni na fragmentachchodników;
przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych naskrzyżowaniach i przejściach dla pieszych;
przebudowa sieci uzbrojenia technicznego;
przebudowa i budowa systemu odprowadzenia wód deszczowych;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
rozbudowa systemu informacji podróżnych;
zabezpieczenie i zagospodarowanie zieleni, w tym nasadzenia.
Oferty w przetargumożna składać do 6 kwietnia 2020 roku. Podpisanie umowy planuje się w drugiejpołowie tego roku. Roboty mają potrwać do połowy 2022 roku.
Informacje ogólne oprojekcie „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT CityII”
W ramach projektu realizowanych będzie osiem zadań:
Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturątowarzyszącą do osiedla Jar;
Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną wul. Bydgoskiej;
Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z sieciątrakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od Pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z sieciątrakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości dl ul. Reja zbudową odwodnienia torowiska;
Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z sieciątrakcyjną i układem drogowym na odcinku od Placu bp. Jana Chrapka do ul.Podgórnej;
Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego (5szt.);
Zadanie 7: Zakup pojazdów technicznych;
Zadanie 8: Zakup autobusów niskoemisyjnych (6 autobusówelektrycznych i 14 autobusów hybrydowych).
Całkowita wartość projektu: 400,4 mln zł
Kwota dofinansowania:195,6 mln zł (60,68% wydatkówkwalifikowanych)
„