Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Toruń modernizuje 18 tramwajów i buduje nową linię

infotram
21.03.2014 09:47

Niewiele miast w Polsce decyduje się na tak skomplikowane inwestycje, jak wprowadzenie w istniejący schemat ruchu nowej linii tramwajowej. Toruń postawił na transport szynowy, bo jest to ekonomiczna i przyjazna środowisku forma komunikacji zbiorowej i jako taka jest wspierana przez Unię Europejską. Co za tym idzie, miasto, wykładając własne fundusze, może liczyć na spore dofinansowanie projektów tramwajowych.
Łącznie koszt projektu 'Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013′ oszacowano na kwotę 84 mln 784 tys. zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2015 r. wyniesie 42 mln 135 tys. zł, natomiast wkład własny Gminy Miasta Toruń – 42 mln 649 tys. zł.
Aktualnie projekt tramwajowy w Toruniu jest na ukończeniu. Kilka dni temu została otwarta dla ruchu ul. Sienkiewicza wraz ze skrzyżowaniem z ul. Fałata, gotowa jest już pętla przy ul. Olimpijskiej, gdzie powstały trzy postojowe tory odstawcze. Trwa budowa węzła przesiadkowego w alei Solidarności i przebudowa skrzyżowania przy placu NOT.
W drugiej połowie 2014 r. zostanie uruchomiona nowa linia na Bielany. Gotowa jest pętla przy ul. Okrężnej, a budowa nowego torowiska w ul. Gagarina zaawansowana w ponad 75 proc. Dzięki zastosowaniu specjalnego systemu nawadniania wzdłuż torów powstanie pas zieleni. W trakcie budowy jest odcinek od rektoratu UMK w kierunku Szosy Okrężnej. Prace realizuje firma Budimex SA.

MZK Toruń modernizuje 18 składów (foto: InfoTram)

W ramach projektu w całym mieście są modernizowane platformy przystankowe, w tym roku w ulicach: Ślaskiego, Wyszyńskiego, Konstytucji 3 Maja, Olimpijskiej, a nowe powstaną w alei 700-Lecia. Roboty potrwają do 31 października 2014 r. Przebudowany zostanie przystanek tramwajowy na placu św. Katarzyny: wyniesiona będzie jezdnia dla stworzenia platformy przystankowej i zmodernizowana sygnalizacja świetlna. Z kolei na ul. Warszawskiej, Szumana, i Wałach gen. Sikorskiego zostaną zainstalowane separatory torowiska. Modernizowane są składy tramwajowe – łącznie 18 pojazdów. Dwa ostatnie odnowione żółto-niebieskie tramwaje wyjadą na ulice Torunia do końca września br.
Równolegle z inwestycjami torowymi i modernizacją taboru powstaje system informacji pasażerskiej i zarządzania ruchem –na przystankach są stawiane tablice elektroniczne, na których pasażerowie mogą sprawdzić aktualny czas oczekiwania na tramwaj, a w razie konieczności przeczytać ostrzeżenia o zagrożeniach i inne ważne komunikaty. W 2013 r. zamontowano 15 takich tablic, do połowy br. przybędzie kolejnych 50. System obejmuje dedykowane serwery wraz z trzema zestawami komputerowymi, urządzenia lokalizujące pojazdy i komunikujące się z serwerem, stanowiska dyspozytorskie oraz stanowiska nadzoru ruchu. Do obsługi systemu dyspozytorzy ruchu tramwajowego odbędą niezbędne szkolenie. Przedsięwzięcie, realizowane przez firmę GMV Innovating Solutions, kosztuje prawie 4,5 mln zł.

Polub nas 🙂