Tokarka podtorowa do toczenia profili kół

infotram
22.08.2012 16:33

Rozwój myśli technicznej przynosi wyspecjalizowane rozwiązania techniczne, pozwalające zaoszczędzić czas i środki finansowe. W technice tramwajowej, jednym z takich rozwiązań jest tokarka podtorowa służąca do toczenia profilu kół. Urządzenie takie opracowała firma Hegenscheidt MFD.

mobiturn2_760

Na bazie tokarki podtorowej opracowano mobilną tokarkę do zestawów kołowych Mobiturn 2. Urządzenie zostało przetestowane i jest produkowane seryjnie. Poza obróbką zestawów kołowych, urządzenie może też obrabiać tarcze hamulcowe. W obu przypadkach nie jest potrzebny demontaż tych zespołów z pojazdu.
Tokarka ma masę 14 ton i może być przeładowana za pomocą żurawia i przetransportowana w dowolne miejsce. Jej przemieszczenie jest możliwe z wykorzystaniem dowolnego pojazdu manewrowego. Tokarka posiada własny napęd elektryczny, pulpit sterowniczy i kabel zasilający zwinięty na szpuli, dostosowany do podłączenia do zakładowej instalacji elektrycznej.
W trakcie obróbki, pojazd szynowy jest uniesiony. Pojazd w trakcie obróbki, operacji przemieszczania i prób, przesuwany jest za pośrednictwem specjalnych rolek, stykających się z kołami.
Mobiturn jest przeznaczony do obróbki zestawów kołowych w tramwajach i kolejowych pojazdach szynowych. Dodatkowo, możliwe jest operowanie na zdemontowanych zestawach kołowych oraz zdemontowanych wózkach. Tokarka posiada system sterowania CNC i może prowadzić bazę danych zestawów kołowych w zajezdni. Podłączenie urządzenia z siecią internetową pozwala na włączenie jej do systemu serwisowego producenta.
Zaletą urządzenia jest brak konieczności: budowy dodatkowych fundamentów, doprowadzania dodatkowego zasilania prądem, ani też wykonywania skomplikowanych manewrów pojazdami  szynowymi.
Tokarka, w razie potrzeb, przy spełnieniu odpowiednich warunków jakościowych, technicznych i zapewnieniu minimalnego opłacalnego zapotrzebowania (pod kątem wykorzystania urządzenia), może być wynajęta i dostarczona przez producenta na wskazane przez zamawiającego miejsce.
Tabela 1. Dane techniczne obrabiarki Mobiturn 2 (źródło: prospekt producenta).
Bicie promieniowe średnicy tocznej (profilu) koła
≤0,1 mm
Max. różnica średnicy czterech kół w jednym wózku
≤0,3 mm
Max. różnica średnicy dwóch kół na jednej osi
≤0,1 mm
Odchyłka od nominalnej geometrii profilu koła
≤0,2 mm
Bicie osiowe kołnierza
≤0,2 mm
Chropowatość (gładkość) profilu jezdnego koła po obróbce
Rz <63 μm
Chropowatość (gładkość) powierzchni czołowych profilu koła
Rz <100 μm
Zakres obrabianych średnic kół jezdnych
450 –1450 mm
Szerokość profilu (koła)
85-145 mm
Wymagana wysokość podniesienia zestawu kołowego do obróbki
ok. 1630 mm
Zainstalowana moc napędu
2 x 22 kW
Siła posuwu
12,5 kN
Max. przekrój wióra
ok. 6 mm2
Max. prędkość skrawania
305 m/min
Posuw w kierunku wzdłużnym i poprzecznym
0 –2,5 mm/obr
Poziom hałasu emitowany przez obrabiarkę
80 dB (A)
Wymiary gabarytowe obrabiarki (szerokość x wysokość x długość), ok.
2,62 x 1,65 x 8,45
Wymagana dostępna długość torowiska
≥długość pojazdu (zestawu)
Wydajność obrabiarki / zmianę (8 godzin)
ok. 6-10 zestawów kołowych
Wymagana moc podłączeniowa
63 kVA
Masa części mechanicznej i elektrycznej
17 t