Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Technologia wykonania modernizowanego torowiska w Chorzowie

infotram
14.12.2012 21:35
W Górnośląskim Okręgu Przemysłowym trwa modernizacja torowisk tramwajowych prowadzona przez Tramwaje Śląskie w ramach dużego projektu unijnego (pełna nazwa projektu: Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą). Ogłoszone zostały liczne przetargi na wykonanie prac budowlanych. Jednym z nich jest podane do publicznej wiadomości 6 listopada zamówienie obejmujące modernizację 2 odcinków torowisk w Chorzowie. Modernizacja torowiska w ciągu ulicy Armii Krajowej jest przykładem zastosowania współczesnych technologii budowlanych.

torowisko_760

Na ulicy Armii Krajowej, na odcinku pomiędzy ulicami Gałeczki i Dąbrowskiego, torowisko zostanie zrekonstruowane. Obecnie nawierzchnia jest wykonana z płyt betonowych EPT. Wadą płyt jest klawiszowanie i rozsuwanie się. Płyty pokryto asfaltem, bez dodatkowej izolacji styku szyny, przez co woda penetruje konstrukcję torowiska, a asfalt wykrusza się.
W wyniku modernizacji wykonane zostanie torowisko na podłożu betonowym, bezpodsypkowym, na prefabrykowanej płycie rowkowo-zalewowej. Zmodernizowane zostaną krzywoliniowe odcinki toru –wyeliminowane zostaną łuki o zmiennym promieniu krzywizny. Minimalny promień łuku wyniesie 145 m. Załomy pionowe zaokrąglone zostaną łukami R=1500 m.
Torowisko wykonane będzie z kilku warstw. Najgłębiej położona  będzie warstwa z kruszywa stabilizowanego cementem. Na niej znajdzie się podbudowa betonowa, podbudowa z asfaltobetonu i warstwa wyrównawcza z asfaltu. Na takim podłożu znajdą się płyty betonowe VRZ o wysokości 0,35 m i szerokości 2,2 m, z korytami na szyny. W korytach umieszczone będą szyny rowkowe Ri60 ze stali gatunku 900, spawane termitowo. Pod stopą szyny wylana zostanie warstwa elastycznego materiału (Icosit KC 340/45), a po umieszczeniu szyny elastyczną masą zostanie wypełnione całe koryto aż po główkę szyny.
Warstwa wyrównawcza asfaltu o grubości 3 cm wykonana będzie bardzo dokładnie, gdyż stanowić będzie podstawę dla betonowych płyt.  Znajdująca się niżej czterocentymetrowa podbudowa asfaltowa będzie stanowić odpowiednio ukształtowane podłoże pod płyty, a odbiór obciążeń będzie realizowany przez 20-centymetrową warstwę z betonu B35. Najniższa warstwa z kruszywa o wytrzymałości Rm=2,5 MPa będzie miała grubość 25 cm.
Szerokość całego torowiska wyniesie 5,1 m, przy czym szerokość jednej płyty wyniesie 2,2 m. Pomiędzy płytami dla poszczególnych torów znajdzie się dodatkowa płyta rozdzielająca o szerokości 0,66 m.
Informacyjnie należy nadmienić, iż data otwarcia ofert w przetargu to 20 grudnia 2012 r., a czas realizacji zamówienia to 20 miesięcy od terminu podpisania umowy.