Tarcze na Bródnie już pod ziemią

infotram
12.03.2020 07:15

Jeszcze rozruch itesty, a potem start – Anna i Maria są już pod ziemią. Głowice tarczy TBM,ważące 415 ton każda, zostały opuszczone do szybu startowego na stacji C21 nabudowie II linii metra na Bródnie.

Operacja opuszczania głowic tarcz pierwotnie miała rozpocząćsię wczoraj (11 marca) o godz. 9.00. Niestety silne podmuchy wiatru,zagrażające bezpieczeństwu procesu, zmusiły wykonawcę do przeniesieniaprocedury na wieczór. Około godz. 20.30 wznowiono przygotowania do przeprowadzeniaoperacji. Tym razem się udało. Tarcza TBM Maria spoczęła w specjalnej „kołysce”na dnie szybu startowego około godz. 22.00, a TBM Anna o godz. 2.30. W celuopuszczenia tarcz wykorzystano specjalistyczny dźwig, którego masa wynosiła 350ton (do tego dochodzi ok. 500 ton obciążenia).

Zadaniem tarcz TBM będzie wydrążenie tuneli od stacji Bródnodo stacji Trocka. Pierwsza z nich – Maria rozpocznie drążenie na początkukwietnia, Anna ruszy w ślad za nią po około miesiącu.

Tarcza TBM to maszyna, która drąży grunt i równocześniebuduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzebago jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągówmetra. Tarcze są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten,gdzie będą tory i perony), następnie tą samą drogą trafiają elementy zaplecza idodatkowych instalacji.

Głowice tarcz zostały umieszczone w specjalnieprzygotowanych miejscach w szybie startowym, na głębokości blisko 14 metrów.Teraz przez około miesiąc będzie trwał ich ostateczny montaż i  łączenie z zapleczem oraz instalacjamizapewniającymi m.in. zasilanie, powietrze oraz odprowadzającymi urobek. Czołomaszyny wyposażone jest w obracającą się tarczę skrawającą. Rozkruszony urobek,poprzez podajnik ślimakowy, przenoszony jest na taśmociąg, a nim transportowanyjest do miejsca składowania. W części czoła tarczy znajdują się także siłownikihydrauliczne, służące do przesuwania tarczy. Na zapleczu technicznym jest zaśmostek dowodzenia, podajnik i urządzenia układające obudowę tunelu.

Tarcze wykorzystywane do drążenia tuneli w Warszawie mająśrednicę 6,3m, długość 97 metrów i wagę ponad 600 ton. Składają się z dwóchczęści: czoła tarczy (ok. 12m długości i waga 415 ton) oraz zaplecza technicznegoo długości 85 metrów.

Wykonawca zakłada, że tarcza będzie poruszała się ze średniąprędkością kilkunastu metrów na dobę. Zakończenie drążenia tuneli przewidzianona grudzień br.

Całkowita długość obu tuneli do wydrążenia to 5785 m,długość odcinka – 3,9 km.

Tunele warszawskiego metra drążą w sumie 4 tarcze TBM: Anna,Maria, Krystyna i Elisabetta. Dwie ostatnie jeszcze w tym roku rozpocznądrążenie tuneli łączących stację Księcia Janusza z nowo budowanymi stacjamiUlrychów (Wola) i Powstańców Śląskich (Bemowo). Na północno-wschodnim odcinkumetra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara wpobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowiczaoraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstaje równieżduża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postojupociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjumfirm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, maczas do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejskąz Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014-2020.