Taki ma być najnowszy tramwaj dla Krakowa [FILM]
MPK Kraków pokazałodziś design najnowszego tramwaju dla Krakowa.
Krakowski przewoźnik podpisał z konsorcjum umowę na dostawę35 wagonów. Zamówienie obejmuje jednak 50 tramwajów, teraz już wiemy, żeprzewoźnik skorzysta z możliwości zakupu wszystkich pojazdów. Tymczasem jużjutro dowiemy się jaki będzie design nowych tramwajów, które dla Krakowadostarczy konsorcjum Solarisa i Stadlera. Na razie wiemy, że pojazdzaproponowany MPK Kraków to nowoczesny, niskopodłogowy, energooszczędny tramwajz obrotowymi wózkami. Zgodnie ze złożoną ofertą tramwaj dla Krakowa powstanie wcałości w Polsce. Zostanie zaprojektowany wspólnie przez inżynierów Solarisa iStadler Polska. Pudła i wózki tramwajów zostaną wyprodukowane w spółce SolarisTram – joint venture Solaris Bus & Coach i Stadlera.
Od kilku lat z myślą o mieszkańcach i środowiskuinwestowaliśmy w tabor autobusowy, który w tej chwili jest najnowocześniejszymtaborem wśród dużych polskich miast. Zdajemy sobie jednak sprawę jak ważny jestkomfort podróży mieszkańców korzystających z komunikacji tramwajowej. Wiemy, żeosoby niepełnosprawne, starsze oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmioczekują niskiej podłogi nie tylko w autobusach, ale również w tramwajach.Dlatego chcemy w ciągu kilku najbliższych lat zainwestować w wymianę taborutramwajowego, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiejpodłogi. Tramwaje kupowane jako fabrycznie nowe będą wtedy stanowić 2/3 całegotaboru – powiedział podczas konferencji prasowej Jacek Majchrowski, PrezydentKrakowa.
Plany zakupu 60 nowych tramwajów zakładają uzyskaniedofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Obecnie trwają uzgodnienia zEuropejskim Banku Inwestycyjnym w zakresie uzyskania wkładu własnego nasfinansowanie tego zakupu. Ogłoszony 28 września dialog techniczny pozwoli naprzygotowanie się do ogłoszenia przetargu w 2019 roku.
Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy zmożliwością zapłaty monetami i kartą, system informacji pasażerskiej,monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 6 drzwi iumożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscachsiedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej –powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Tego samego dnia, 28 września został także zaprezentowanywygląd 35 tramwajów, które w Krakowie pojawią się w 2020 roku. Nowoczesny, spełniający najwyższemiędzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera,profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwajuwykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich napojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanychjuż w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzonywe wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku. Spójność wyglądu nowego tramwajuzostała podkreślona przez jednolity niebieski kolor z białym akcentem. Podostawie nowych tramwajów karta z taką właśnie formą malowania zostaniedołączona do Księgi Wizualizacji Pojazdów.
{https://www.youtube.com/watch?v=uluvsYlgI9c}
Jesteśmy dumni, że możemy realizować to prestiżowezamówienie. Realizacja kontraktu przebiega zgodnie z planem. Design pojazdujest gotowy. Aktualnie nasi inżynierowie opracowują szczegółowo kwestietechniczne, twa także proces zakupów komponentów do budowy pojazdów. Pierwszynowy tramwaj przyjedzie do Krakowa na początku 2020 roku – poinformował TomaszPrejs, członek zarządu Stadler Polska, przedstawiciel konsorcjum.
Przypomnijmy, że wartość pierwszej części zamówienia 35tramwajów to ponad 314 mln zł, a dofinansowanie z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla tej inwestycji wyniesieprawie 125 mln zł. Wartość wszystkich 50 sztuk tramwajów tego kontraktu to ok.450 mln zł.
Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje z tej dostawybędą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli najazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinkuok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanietego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom wprzypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. wprzypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie wobrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupówtrakcyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe tramwaje będą miały drzwi o szerokości 1,4 m. Torozwiązanie umożliwi szybszą wymianę pasażerów na przystankach. Z koleispecjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraztorowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy, copodniesie komfort podróżowania. Nowe tramwaje dzięki zastosowaniu nowoczesnychrozwiązań będą zapewniać bezpieczny przejazd. Każdy wagon będzie wyposażony wtzw. absorbery energii, które będą zdecydowanie minimalizować skutki kolizji zinnymi pojazdami.
Podstawowe danetechniczne tramwaju:
Długość całkowita – 33,4 m
Szerokość pojazdu – 2,4 m
Liczba miejsc siedzących – 80
Całkowita pojemność pojazdu – 227 (5 osób/m²).
„