Tak ma wyglądać wrocławska trasa na Swojczyce

infotram
06.03.2019 10:55

Prezydent WrocławiaJacek Sutryk przedstawił koncepcję trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.Linia ma biec przez nowe mosty Chrobrego, na których budowę niedawno ogłoszonoprzetarg.

Nowa linia tramwajowa (a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa)ma za zadanie wydłużyć zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowejpętli, która miałaby powstać na Swojczycach. Ta, w koncepcji, zostałazlokalizowana w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-Laskowice)między ulicą Magellana, a cmentarzem.

Jestem zadowolony, żedzięki zaangażowaniu mojego zespołu udało się szybko ogłosić przetarg na MostyChrobrego. To jest pierwszy krok do realizacji koncepcji tramwaju na Swojczyce.Chcemy lepiej skomunikować tamten rejon Wrocławia. Tramwaj poprawi jakość życiamieszkańców miasta, jak i całej aglomeracji – powiedział Jacek Sutryk,prezydent Wrocławia.

Nowe dwutorowe torowisko będzie miało ponad 2,1 km długości(razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce) i będziejednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem).

Trasa przez mostyChrobrego

Przebieg nowej linii planowany jest z ul. Mickiewiczapoprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (od razu będą budowane z torowiskiem,przetarg został już ogłoszony) i dalej ulicą Swojczycką.

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko maprzechodzić z północnej strony drogi na południową – dzięki temu pasażerowiebędą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowynowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.

Prezentowany wariantjest najkorzystniejszy dla mieszkańców. Dzięki usytuowaniu przystanków, jak itorowiska. Odpowiednia technologia zapewni możliwość poruszania się potorowisku autobusom. Dodatkowo przebudowane zostaną skrzyżowania w tamtymrejonie, z uwzględnieniem potrzeb pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej– powiedział Mariusz Konecki z Wrocławskich Inwestycji.

Nowe przystanki

Koncepcja zakłada przebudowę pętli na Sępolnie – przystanekzlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tejpętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejneprzystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliwOrlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilkawersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce.

Nowa linia kolejowa pomoże także w komunikacjiaglomeracyjnej. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczycebędą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m.

Zmodernizowanyzostanie także układ drogowy

Według założeń koncepcji zostanie zmieniona geometriaskrzyżowania Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polozastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo.A skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną zostanie wyposażone w sygnalizacjęświetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy.Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej zMagellana.

Dane techniczne:

• Ok 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem zmodernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce), które będziejednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem)

• Przebudowa pętli Sępolno, z „odwróceniem” kierunku jazdyna pętli – aby umożliwić łączenie przystanków autobusowych i tramwajowych.

• W ramach budowy nowej linii tramwajowej zostaniekompleksowo wyremontowana ulica Swojczycka na odcinku 1620 metrów (jezdnia oszerokości 6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań -wydzielonepasy do skrętów)

• 5 nowych przystanków tramwajowo-autobusowe + 2 pętle

• 28 nowych przejść dla pieszych

• Nowe ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych

• Dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

• Odległość z przystanku tramwajowego do przystanku PKP –286 m

Wizualizację trasy można zobaczyć tutaj: https://www.facebook.com/sutrykjacek/videos/2089073627835388/.