TAK i NIE dla tramwajów na warszawski Gocław
Kilkadziesiąt osóbprotestowało w niedzielę na warszawskiej Saskiej Kępie przy skrzyżowaniu Al.Jerzego Waszyngtona i ul. Międzynarodowej przeciwko budowie trasy tramwajowejna osiedle Gocław.
„Jesteśmy za tym, żeby zieleń pozostała zielenią”- mówiła w niedzielę podczas protestu prezes zarządu Stołecznego TowarzystwaOchrony Ptaków Dorota Zielińska. „Nie może być tak, że komunikacja szynowabędzie kosztem zieleni” – dodała. „Ze względów przyrodniczychstowarzyszenie Stołeczne Towarzystwo Ochrony Ptaków jest kategorycznieprzeciwne tramwajowi przez działki i tramwajowi zamiast terenów zielonych”- powiedziała.
Na początku stycznia br. Tramwaje Warszawskie poinformowały,że otrzymały decyzję środowiskową dla budowy trasy tramwajowej na – znajdującesię po praskiej stronie Wisły – osiedle Gocław. Trasa ma być gotowa do 2021 r.
Zielińska powiedziała, że – wbrew powszechnej opinii – teren,przez który ma przebiegać trasa tramwajowa, służy nie tylko działkowiczom.
Jak mówiła jedna z uczestniczek protestu Ewa Jackiewicz,większość mieszkańców nie wie o budowie linii tramwajowej. „Nie wiedządlatego, że nie zostali do tej pory rzetelnie poinformowani ani przez władzemiasta, ani przez Tramwaje Warszawskie, ani przez zarząd osiedla +Saska+”- wyjaśniła. Jackiewicz zarzuciła władzom miasta, że konsultacje społeczne,które odbywały się w ramach projektu budowy linii, nie były demokratyczne.”Nie było żadnego demokratycznego sposobu wybierania, czy zbieraniapodpisów pod konkretnym wariantem i nie było też pytania, czy chcemy tegotramwaju” – podkreśliła.
Powiedziała, że w mediach początkowo pojawiała sięwizualizacja trasy o szerokości 25 m, później 30 m, a w dokumentach pojawia się40 m.
Jak głosiły ulotki rozdawane przez protestujących,”Tramwaj na Gocław” doprowadzi do zajęcia pasa działek o szerokości40 m i wycięcia blisko 600 drzew.
Architekt Sylwia Winnicka podczas protestu zaprezentowałaprojekt „Dolina Zielona”, który przedstawia alternatywny sposóbzagospodarowania spornego terenu. „Wiemy, że mamy aktualnie dość poważneproblemy ze smogiem. To jest odpowiedź na ten smog” – mówiła Winnicka.Tłumaczyła, że będzie to strefa zielona, zarówno dla osób starszych, dzieci jaki zwierząt. „Osiedle +Saska+ to pierwszy etap. Chcemy w następnych latachzgłaszać projekty stref zielonych” – dodała. Oceniła, że jest to”rewelacyjne rozwiązanie nie tylko dla mieszkańców”. „Docelowochcemy, żeby Gocław i Saska Kępa były zielonymi płucami Warszawy” -podsumowała architekt.
Zapowiedziała, że projekt „Dolina Zielona” będziezgłoszony w ramach budżetu partycypacyjnego. W niedzielę w ciągu 20 minutzebrano pod nim 50 podpisów.
Na proteście mieszkańców pojawił się burmistrz dzielnicyPraga-Południe Tomasz Kucharski. „Mieszkańcy zawsze protestują wtedy,kiedy jest jakaś niewiadoma. Ten projekt nie jest powszechnie znany. Obrósłpewnymi mitami, legendami podnoszonymi przez jego przeciwników” – mówiłKucharski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Chcę porozmawiać, chcę wytłumaczyć” – powiedział.Burmistrz zaprosił wszystkich na spotkanie informacyjne. „Na początkulutego zorganizuję spotkanie informacyjne (…), na którym pokażemy ten projektze wszystkimi jego pozytywnymi, być może negatywnymi skutkami, których w moim odczuciunie ma” – zapowiedział.
„Jest to supernowoczesny tramwaj na elastycznym,zielonym podłożu” – wskazał. „Myślę, że ci którzy dzisiaj sąprzeciwnikami, wtedy kiedy on powstanie, będą jego użytkownikami” – oceniłburmistrz.
Według projektu trasa tramwaju ma przebiegać od pętli Gocławulicą gen. Bora-Komorowskiego, z rezerwą pod al. Tysiąclecia (przy os. Saska),dalej równolegle wzdłuż Kanału Wystawowego (po stronie wschodniej) do al.Waszyngtona.
Przebieg trasy został uznany za najkorzystniejszy napodstawie przeprowadzonych analiz, w tym Raportu o Oddziaływaniu na Środowisko,oraz w trakcie konsultacji społecznych – informują na swojej stronie internetowejTramwaje Warszawskie.
Tramwaje Warszawskie zapewniają, że w ramach inwestycjiwykonają nasadzenia drzew i krzewów. Wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe,torowisko będzie miało zabudowę trawiastą.
Spółka zapowiada także przeprowadzenie prac nad koncepcjąprogramowo-przestrzenną oraz koncepcją architektoniczno-urbanistycznązagospodarowania terenu wzdłuż trasy tramwajowej i Kanału Wystawowego. W 2017r. Tramwaje planują przeprowadzić kolejny etap konsultacji społecznych nt.otoczenia wzdłuż trasy na Gocław.
Tramwaje Warszawskie przewidują, że prace nad nową nitkąbędą przebiegać w latach 2019-2021, po uzyskaniu dokumentacji. Po oddaniuinwestycji przewidywany czas przejazdu z pętli Gocław do stacji metra Centrumma wynieść wyniesie ok. 17 min. – zapowiada miejska spółka.
„