Tabor TW – ilostan i modernizacje
Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. jest największym przedsiębiorstw tramwajowym w Polsce, eksploatującym 859 wagonów. Przedmiotem działalności jest przede wszystkim prowadzenie komunikacji tramwajowej na terenie m.st. Warszawy, ale również eksploatacja i naprawa wagonów. W niniejszym tekście chcielibyśmy przyjrzeć się nieco bliżej właśnie warszawskiemu taborowi, z uwzględnieniem modernizacji przeprowadzonych prze spółkę.
Tabor eksploatowany przez Tramwaje Warszawskie (stan na 1 stycznia 2006 roku)
Spółka Tramwaje Warszawskie eksploatuje obecnie 859 wagonów tramwajowych. Wśród nich znajdują się następujące typy:
- 13N –247 wagonów dostarczonych w latach 1965 –1969, średnia wieku wynosi 37,8 roku
- 105N –78 wagonów dostarczonych w latach 1975 –1976, średnia wieku wynosi 30,1 roku
- 105Na –370 wagonów dostarczonych w latach 1984 –1997, średnia wieku wynosi 16,1 roku
- 105N2k –134 wagony dostarczone w latach 1995 –2001, średnia wieku wynosi 6,3 roku
- 112N –1 wagon z 1995 roku
- 116N i 116 Na –29 wagonów dostarczonych w latach 1998 –2000, średnia wieku wynosi 6,6 roku
Jak wynika z powyższego zestawienia ponad 40% wagonów eksploatowanych przez Tramwaje Warszawskie ma więcej niż 20 lat. Wszystkie te pojazdy zostały zakwalifikowane do kasacji. Proces ten przebiegać będzie jednak powoli, stare wagony muszą bowiem zostać zastąpione przez nowe. Na to potrzeba czasu i pieniędzy, których ciągle brakuje. Aby pokazać, że z warszawskim taborem wcale nie jest tak źle władze Spółki przygotowały zestawienie, które ilustruje wiek taboru w 5 innych największych miastach Polski:
- Łódź –eksploatowanych jest 468 wagonów, z czego 218 ma więcej niż 20 lat (46,6%),
- Kraków –eksploatowanych jest 417 wagonów, z czego 209 ma więcej niż 20 lat (50,1 %)
- Wrocław –eksploatowanych jest 403 wagony, z czego ponad 66% ma więcej niż 20 lat –268,
- Katowice –eksploatowanych jest 380 wagonów, z czego 240 stanowią pojazdy więcej niż 20-letnie (63,2%),
- Poznań –eksploatowanych jest 321 wagonów, z czego tylko 28% ma mniej niż 20 lat.
Remonty warszawskich wagonów
Jak wynika z wyżej zaprezentowanego zestawienia większość pojazdów eksploatowanych przez Tramwaje Warszawskie, mimo że na tle innych miast polskich nie prezentują się źle, ma już swoje lata. Ciągłe utrzymanie ich w gotowości do pracy na warszawskich torowiskach wymaga częstych wizyt w zakładach naprawczych. Remonty warszawskich wagonów tramwajowych Spółka wykonuje we własnym zakresie. Są one przeprowadzane w zakładzie T-3, znajdującym się nieopodal zajezdni „Wola”, przy ulicy Młynarskiej 2. Różny jest zakres wykonywanych napraw, począwszy na drobnych naprawach bieżących, na gruntownych remontach skończywszy. W roku 2005 Tramwaje Warszawskie wykonały remonty ponad 170 wagonów. W planach na bieżący rok znalazła się podobna liczba pojazdów. Wśród wykonywanych w zakładzie prac możemy wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje napraw:
- naprawa główna –czyli remont wagony wykonywany co 180.000 km w tramwajach typu 13N i 300.000 km w wagonach nowszych;
- naprawa główna I –remont wagonu, połączony z wymianą zużytych elementów wewnętrznych i zewnętrznych, wraz z „odświeżeniem pudła”,
- naprawa główna II –jest to remont kapitalny, połączony z wymianą elementów elektrycznych, mechanicznych i poszycia
Ponadto, jak wspomniano wcześniej wagony trafiają na naprawy bieżące, spowodowane innymi przyczynami, niż te wskazane powyżej. Dodatkowo tramwaje, tak jak wszystkie pojazdy przechodzą przeglądy. OC –czyli obsługa codzienna –taki przegląd wykonywany jest codziennie po zjeździe wagonu do zajezdni. Dodatkowo co jakiś czas wykonywane są również rozszerzone przeglądy, polegające m.in., na dokładnym sprawdzaniu m.in. pudła wagonu, odbieraka prądu i części mechanicznych.
Tak jak już wspomniano powyżej za przeglądy i niektóre naprawy bieżące – codzienne odpowiedzialne są cztery zajezdnie, eksploatujące tramwaje:
R-1 –Wola,
R-2 –Praga,
R-3 –Mokotów oraz
R-4 –Żoliborz.
Wszystkie pozostałe naprawy główne, jak również większość powypadkowych przeprowadzanych jest w Zakładzie T-3. Tramwaje warszawskie nie korzystają w zasadzie w tym zakresie z usług innych przedsiębiorstw –takie praktyki są spotykane w innych miastach.
Modernizacje
Oprócz standartowych remontów w warszawie przeprowadzane są również modernizacje tramwajów. Przez modernizację możemy rozumieć remont, w czasie którego niektóre elementy wagonu zastępowane są nowszymi, bardziej zaawansowanymi techniczne. Chodzi tu m.in. pantografy, gniazda sterowania wielokrotnego, wózki, napędy drzwi itp.
Do dnia dzisiejszego Tramwaje Warszawskie zmodernizowały 12 wagonów. Poniżej zaprezentujemy krótko zakres prac wykonany w poszczególnych wagonach:
2006+2007 –zmodernizowane w 2001 roku
Zakres prac:
– impulsowy układ ruchu;
– przetwornica statyczna;
– połówkowe pantografy;
– nowy pulpit motorniczego;
– nowe wózki;
– szyna CAN;
– uchylne okna;
– wyświetlacze;
– nowe wnętrze przedziału pasażerskiego.
Warto również zaznaczyć, że drugi wagon (2007) jest doczepą czynną, pobawioną kabiny motorniczego, a wyposażoną jedynie w pulpit manewrowy. Jak wspomniano wcześniej modernizacja została przeprowadzona w zakładzie T-3. Na co dzień skład stacjonuje w zajezdni R-1 „Wola”
1363+1364 –zmodernizowany w latach 2003 –2004
Zakres prac zbliżony do wskazanych powyżej. Drugi wagon w składzie jest również wagonem sterowniczym. Pudła są czterodrzwiowe. Skład stacjonuje w zajezdni R-1, modernizacje przeprowadzono w zakładzie T-3. W bardzo zbliżony sposób zmodernizowano w latach 2005 –2006 wagony 1386+1390.
Trzydrzwiowe pudła posiadają natomiast modernizowane w latach 2001 –2002 wagony 1391+1392 oraz w okresie 2004 –2005 skład 2010+2011. Wszystkie wymienione wyżej wagony są sterownicze, posiadają również zmodernizowaną przestrzeń pasażerską.
Nieco inaczej zmodernizowano natomiast wagony 2008+2009, które zostały wyprodukowane jako 106Na.
Zakres prac:
– impulsowy rozruch;
– asynchroniczne silniki prądu przemiennego;
– zmodernizowane wózki;
– zintegrowane gniazda sterowania ukrotnionego;
– połówkowe pantografy;
– wyświetlacze;
– nowe napędy drzwi;
– pulpity manewrowe.
Skład stacjonuje w zajezdni R-2 „Praga”. Przebudowywano je w latach 2000 –2003.
1242+1241 czyli „wyłupek”–najnowsze dzieło T-3
W ostatnich dniach marca na warszawskich torach objawił się skład 1242+1241 po naprawie głównej. Od innych wagonów odróżniają go światła umieszczone na powierzchni ścian, dzięki którym do tramwaju przylgnęło określenie „wyłupek”. Oprócz zmiany wyglądu zewnętrznego w wagonach zamontowano również m.in. nowe gniazda sterowania ukrotnionego, napędy drzwi oraz wykładzinę antypoślizgową.