Tabor tramwajowy w Zaporożu
Park taborowy w Zaporożu liczy 143 wagony liniowe oraz 12 gospodarczych. Są to głównie pojazdy marki Tatra T3SU i T6B5SU oraz Tatra-Jug K1.
Tatra T3 to czechosłowacki tramwaj popularny w krajach dawnego ZSRR. Pojazdy te są zbliżone konstrukcyjnie do znanych w Polsce modeli Konstal 105Na i 13N, ponieważ również wywodzą się z tramwaju Tatra T1. Wersję SU odróżnia przede wszystkim dostosowanie do szerokiego rozstawu szyn –1520 mm. 95 zaporoskich Tatr T3 pochodzi z lat 1973-1987 i posiada numerację w zakresach 346-399 i 550-807. Większość Tatr T3SU jest trzydrzwiowa, natomiast 2 wagony są dwudrzwiowe. Tatra T3SU w wersji 3-drzwiowej ma 34 miejsca siedzące i 129 miejsc ogółem. Tramwaj osadzony jest na 2 skrętnych wózkach, w których pracują 4 silniki szeregowe TE 022 o mocy 40 kW każdy. Prędkość maksymalna to 65 km/h. Długość tramwaju to 15,1 m, a szerokość –2,5 m. Masa pustego wagonu to 16 ton. Sterowanie rozruchem jest realizowane oporowo za pomocą bębnowego rozrusznika.
Tatra T6 to unowocześniony model tramwaju ze zmodernizowaną, kanciastą bryłą nadwozia i tyrystorowym sterowaniem. Jego dostawy do Zaporoża miały miejsce pod koniec istnienia Związku Radzieckiego. T6 pochodzą z lat 1988-1992 i posiadają numerację w zakresie 418-458. Na stanie znajduje się 39 Tatr T6. Pojemność tego 3-drzwiowego tramwaju to 40 miejsc siedzących i 166 miejsc ogółem. Tatra T6 osadzona jest na 2 skrętnych wózkach, w których pracują 4 silniki szeregowe TE 023 o mocy 45 kW każdy. Prędkość maksymalna to 65 km/h. Długość tramwaju to 15,3 m, a szerokość –2,5 m. Masa pustego wagonu to 18,4 ton.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kontynuację dostaw tramwajów stanowiły tramwaje Tatra-Jug, bazujące konstrukcyjnie na czeskiej Tatrze T6. Pojazdy te zostały wyprodukowane w firmie Tatra-Jug założonej przez Tatrę i zakłady Jużmasz w Dniepropietrowsku, produkujące głównie rakiety, a dodatkowo również maszyny rolnicze i trolejbusy Jumz. Tramwaje Tatra-Jug K1 pochodzą z lat 1994-1997 i 2005, przy czym posiadają numerację w zakresie 001 i 454-466 (przeplatają się z T3). Eksploatowane jest 10 sztuk tego modelu.
Należy też nadmienić o realiach technicznych eksploatacji tramwajów w Zaporożu. Standardem są zdeformowane torowiska z podsypką w stu procentach zanieczyszczoną pyłem i ziemią. Tramwaje poruszają się z niewielką prędkością, rzadko przekraczając 30 km/h. Wagony są malowane farbami olejnymi, również po listach, uszczelkach i elementach chromowanych. Pęknięte szyby, nawet czołowe, nie są wymieniane, o ile nie wypadają z uszczelki. O wszystkim decyduje brak środków finansowych i związane z tym oszczędności.
Szynowe pojazdy robocze w Zaporożu bazują przede wszystkim na tramwajach Tatra T3 oraz starszych, radzieckich MTB-82. Tatry służą jako tramwaje towarowe –część z nich przerobiono na wagony z platformą z tyłu, przypominające samochodowe pick-up’y. Wykorzystuje się je m. in. do przewozu podkładów pod szyny. MTB-82 są z kolei dostosowane do przewozu krótkich odcinków szyn, wykorzystywanych do bieżących napraw torowisk. Posiadają one specjalny żuraw do załadunku szyn. Uzupełnieniem pojazdów roboczych są szynowe pługi odśnieżne.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}