Tabor tramwajowy w Rydze

infotram
05.06.2014 22:41
Tabor ryskiego przewoźnika obejmuje 220 wagonów, z czego większość stanowią Tatry z charakterystycznym, pojedynczym odbierakiem zamiast typowego, kolejowego pantografu. Niskopodłogowe tramwaje reprezentuje Skoda – 26 wagonów z rodziny 15T. W Rydze funkcjonują dwie zajezdnie tramwajowe.

crw_1127_760

Tatra T3
Standardowe wagony Tatra T3SU dostarczano do Rygi w latach 1974 –1987 –łącznie 243 sztuki. Do dnia dzisiejszego jest to dominujący typ, stanowiący ponad połowę taboru. Wagony pozostające w eksploatacji zostały zmodernizowane po 1999 roku. Przebudowa obejmowała przede wszystkim wymianę aparatury na tyrystorową. Nie poczyniono natomiast kroków w celu unowocześnienia wyglądu zewnętrznego, toteż wagony do dnia dzisiejszego zachowały klasyczny wygląd. Zmodernizowane egzemplarze występują obecnie pod nazwą T3A. Część wycofanych z eksploatacji wagonów sprzedano do Doniecka i Charkowa na Ukrainie.

crw_1112_760

Tatra T6B5
W latach 1988 -1990 stolica Łotwy otrzymała 62 wagony T6B5SU. Dostawy pozwoliły na wycofanie ostatnich wagonów RM-67. Pojedynczy wagon ma 15,3 metra długości, 2,5 metra szerokości i waży ponad 18 ton. Tramwaj mieści 120 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Do wnętrza prowadzą trzy pary szerokich, harmonijkowych drzwi. Napęd zapewniają 4 silniki o mocy 45kW każdy. Do dnia dzisiejszego pozostało 18 oryginalnych wagonów T6B5SU. 30 sztuk przebudowano w latach 2005-2007, unowocześniając aparaturę. Przebudowane tramwaje występują pod nazwą Tatra T3MR. Pojazd stacjonują wyłącznie w zajezdni nr. 3.

crw_1052_760

Skoda 15T
W grudniu 2007 roku rozpisano przetarg na dostawę 20 niskopodłogowych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o 32 kolejne. Spośród dziewięciu startujących firm najlepsza okazała się oferta Skody, o wartości blisko 1,3 mld koron czeskich. Zaproponowano trójczłonowy, klimatyzowany model 15T o rozstawie kół dopasowanym do szerokich ryskich torowisk (1520 mm). Tramwaj o łącznej długość 31,6 metra może zabrać na pokład 300 pasażerów, w tym 61 na miejscach siedzących. Nadwozie pomalowano w granatowo-biały schemat. Tramwaje od praskich odpowiedników odróżnia wygląd ściany przedniej. Pierwszy wagon dostarczono 29 marca 2010 roku. Po wykonaniu niezbędnych testów, 1 czerwca 2010 r. pojazd o numerze #57016 wykonał pierwszy liniowy kurs z pasażerami. Dziewiętnaście pozostałych wagonów dostarczono ostatecznie do końca 2011 roku. Duże opóźnienia wynikały z wprowadzania zmian technicznych pomiędzy poszczególnymi partiami na podstawie raportów z eksploatacji. Wprowadzenie nowoczesnych tramwajów wiązało się z koniecznością modernizacji przestarzałej infrastruktury. W początkowym okresie Skody kursowały jedynie na linii 6, a od stycznia 2013 roku także na 11.

crw_1174_760

Skoda 15T1
W 2010 roku ryskie przedsiębiorstwo transportowe skorzystało z opcji rozszerzenia kontraktu ze Skodą. Tym razem zdecydowano się na model 15T1 –czyli dłuższą, czteroczłonową odmianę modelu 15T. Tramwaj liczy 41 metrów długości i ma pojemność 430 pasażerów. Niskopodłogowe nadwozie oparto na pięciu wózkach. Tramwaj napędza dwadzieścia silników o mocy 46 kW każdy – na każde koło przypada osoby silnik. Schemat malowania oraz wyposażenie nie odbiega od krótszej odmiany. Ostatecznie zamówienie o wartości blisko 0,5 mld koron czeskich obejmowało dostawę sześciu pojazdów. Wszystkie wagony dostarczono pomiędzy czerwcem a listopadem 2012 roku. Podobnie jak krótka odmiana kursują jedynie na dwóch zmodernizowanych trasach.