Tabor tramwajowy w Poznaniu

infotram
04.09.2013 10:12
Migawki dotyczące parku taborowego z lat 1992, 2000, 2005 i 2011 dają pewien obraz sytuacji taborowej. MPK Poznań sprowadzało głównie używane tramwaje, eliminując wagony najstarszej generacji. Liczba wagonów serii 105N przez długi okres pozostawała niezmieniona.
W 1992 r. wykonano 10 NG tramwajów i dostarczono 3 tramwaje, natomiast skasowano 28. Na koniec roku w taborze było 357 wagonów, z których 88 było młodszych niż 10 lat, 202 znajdowało się w przedziale wiekowym 10-20 lat, a pozostałe były starsze niż 20 lat. Na stanie MPK Poznań było 36 tramwajów typu N i pochodnych, 63 tramwaje 102N, 244 typu 105N i 105Na, dwie tyrystorowe stopiątki oraz 12 używanych wagonów holenderskich.
W 2000 r. wykonano NG 2 tramwajów, a skasowano 2 sztuki 102N. Tabor wynosił 321 tramwajów, w tym zaledwie 11 nowszych niż 10 lat oraz 103 w wieku 10-20 lat. Pozostałe wagony miały ponad 20 lat, w tym aż 54 miało ponad 30 lat. W taborze dominowały wagony serii 105N –245 sztuk, eksploatowano też 18 wagonów 102N. Istotną część taboru stanowiło 57 wagonów holenderskich. Jedyne nowe wagony stanowiły Tatry RT6N.
W 2005 r. nie przeprowadzono żadnych kasacji. Na stanie znajdowało się 337 tramwajów, w tym 23 młodsze jak 10 lat i 63 w wieku 10-20 lat. Większość taboru była starsza niż 20 lat, w tym aż 86 wagonów –starszych niż 30 lat. Liczba wagonów 105N pozostawała niezmieniona –245 sztuk, pojawiły się za to pierwsze Siemensy Combino. W taborze znajdowało się 68 używanych wagonów holenderskich i niemieckich oraz 10 Tatr.

502462_760

W 2008 roku rozpoczęto kompleksowe modernizacje wagonów 105Na. Stare pudło ulegało niemal w całości kasacji, po czym na ramie podwozia montowano nowe nadwozie. Zachowywano belkę grzbietową ze starego wagonu. Nowe pojazdy nazwano Moderus Alfa. Remonty miały miejsce w Modertransie w Biskupicach koło Poznania. Do 2009 r. zmodernizowano 40 wagonów. W większości pozostawiono w nich klasyczny napęd, jednak 4 otrzymały nowy napęd asynchroniczny.
Tab. 1. Modernizacje wagonów 105Na na Moderusy Alfa.
Lp.
Wagon
Rok
1
83
2009
2
84
2009
3
87
2009
4
88
2009
5
140
2008
6
141
2008
7
150
2008
8
151
2008
9
152
2008
10
153
2008
11
165
2009
12
166
2009
13
167
2009
14
168
2009
15
179
2009
16
180
2009
17
181
2009
18
182
2009
19
187
2009
20
188
2009
21
191
2009
22
192
2009
23
197
2009
24
198
2009
25
203
2008
26
204
2008
27
215
2009
28
218
2009
29
223
2009
30
224
2009
31
225
2008
32
226
2008
33
227
2009
34
228
2009
35
233
2009
36
234
2009
37
272
2008
38
273
2008
39
336
2008
40
337
2008
 
W 2011 r. na stanie znajdowały się 323 wagony. 46 było młodszych niż 10 lat, a tylko 10 znajdowało się w zakresie wiekowym 10-20 lat. Większość taboru miała ponad 20 lat, w tym aż 158 wagonów było ponad 30-letnich. Sytuację poprawiał fakt, iż część starych wagonów posiadało nowe nadwozia (Moderus Alfa). Tylko 51 tramwajów miało sterowanie falownikowe, a 38 –niską podłogę.
Od 2011 r. Modertrans budował dla MPK przegubowe, 3-członowe, częściowo niskopodłogowe pojazdy Moderus Beta, osadzone na skrętnych 4 wózkach i wyposażone w napęd asynchroniczny. Do połowy 2013 r. powstało 15 takich tramwajów.
W drugim dziesięcioleciu XXI wieku w taborze pojawiły się wreszcie liczne fabrycznie nowe wagony. W 2009 r. rozstrzygnięto przetarg na dostawę 40 wagonów, a w 2011 r. rozpoczęły się dostawy Solarisów Tramino. Był to flagowy i największy kontrakt na wdrażany wówczas do produkcji wyrób Solarisa. Zamówienie było dofinansowane z POIŚ. W latach 2011-2012 dostarczono 40 tramwajów, po czym zamówienie rozszerzono łącznie do 45 wagonów, z których wszystkie już kursują po Poznaniu. Dołączył do nich prototyp Tramino z 2009 r.
W rezultacie, MPK Poznań posiada pokaźną jak na krajowe warunki flotę wagonów niskopodłogowych: 46 Tramino, 15 Beta, 14 Combino, 11 RT6N1, co daje łącznie 86 przegubowych, niskopodłogowych wagonów. To blisko jedna trzecia taboru, który tworzy jeszcze około 90 składów 105Na, 6 wagonów GT6 oraz 49 wagonów GT8.