Tabor tramwajowy w Polsce cz. 3

infotram
07.01.2014 12:14
Łódź
Podstawę łódzkiego taboru tramwajowego stanowią wagony produkcji krajowej, serii 805N, z lat 1977-1990, o numeracji w zakresie 1001-2939. Część z nich została zmodernizowana w latach 90. i 2000., przy czym zakres prac był bardzo różny. W większości odnawianych wagonów zastosowano nowe ściany czołowe z tworzyw sztucznych, a w wybranych wymieniono pudła wagonów na nowe. Tylko w niektórych pojazdach dokonywano począwszy od 1997 r. wymiany rozruchu na impulsowy lub na asynchroniczny (różnych producentów: Elin, Woltan, AEG, Enika –razem ok. 15 składów).

tram1554_760

Dużo mniej liczne grupy w łódzkim taborze stanowią wagony używane oraz nowe tramwaje niskopodłogowe. Do tramwajów używanych należą przegubowe GT6 (lata produkcji 1957-1967, numeracja w zakresie 1038-1147), GT8ZR (rok produkcji 1961, numeracja 1084-1085), GT8N z członem niskopodłogowym (rok produkcji 1962, przebudowa w 1992, numeracja 506-515), M8C (lata produkcji 1982-1983, numeracja 523-537), oraz 6 dwukierunkowych M6S (lata produkcji 1976-1977, numeracja 301-328). W planach jest modernizacja tramwajów M8C na wzór gdański.
Najnowocześniejsze tramwaje w Łodzi to 15 Bombardierów Cityrunnerów  (lata produkcji 2002-2003, numeracja 1201-1215) oraz 10 tramwajów Pesa 122N (rok produkcji 2007, numeracja 1851-1860).
Tramwaje w Łodzi:
  • Konstal 805Na bez modernizacji –254 szt. (dane wg artykułu J. Wojcieszaka)
  • Konstal 805Na po modernizacji –172 szt. (dane wg artykułu J. Wojcieszaka)
  • GT6 –9 szt.
  • GT8ZR –2 szt.
  • GT8N –6 szt.
  • M6S –6 szt.
  • M8C –18 szt. (nie wszystkie wprowadzono do ruchu)
  • Bombardier Cityrunner –15 szt.
  • Pesa 122N –10 szt.
Poznań
Klasyczne tramwaje 105Na to wciąż istotna część taboru poznańskiego przewoźnika. Wagony pochodzą z lat 1975-1990, a ich numery mieszczą się w zakresie 83-341. W ostatnich latach 40 z nich zostało zmodernizowanych w Modertransie, przy czym pudła wagonów wymieniono na nowe. Kolejna liczna grupa taboru to tramwaje używane –krótsze, 2-członowe GT6 i M (lata produkcji 1957-1963, numeracja 615, 2603-2617) oraz dłuższe, 3-członowe GT8, N i O (lata produkcji 1961-1969, numeracja 656-907).

poznan_760

Wagony niskopodłogowe stanowią blisko jedną trzecią taboru poznańskiego przewoźnika. Flagowe pojazdy to nowoczesne Solarisy Tramino (lata produkcji 2009-2012, numeracja 451-559). Coraz liczniejsze są wyprodukowane w Modertransie Moderusy Beta ze środkowym członem niskopodłogowym (lata produkcji 2011-2013, numeracja 415-432). Na tabor z obniżoną podłogą składają się też Siemensy Combino (lata produkcji 2003-2004, numeracja 501-514) oraz starsze Tatry RT6N1 (lata produkcji 1997-1998, numeracja 401-410).
Tramwaje w Poznaniu:
  • Solaris Tramino –46 szt.
  • Modertrans Moderus Beta –18 szt.
  • Siemens Combino –14 szt.
  • Tatra RT6N1 –10 szt.
  • Konstal 105Na –142 szt.
  • Moderus Alfa –40 szt.
  • GT6 i M –5 szt.
  • GT8, N i O –47 szt.
Szczecin
Najliczniejszym typem w szczecińskim taborze tramwajowym są klasyczne wagony 105Na (lata produkcji 1976-1992, numeracja 655-1049) oraz pojazdy im pochodne –w tym 105N2k/2000, Moderusy i Protramy (lata produkcji 2001-2012, numeracja 501-1058). Drugą istotną grupę taboru stanowią wagony używane Tatra KT6Dt (lata produkcji 1983-1987, numeracja 101-173) oraz T6A2 (lata produkcji 1988-1991, numeracja 201-1216), zakupione z Berlina.
Szczecin bardzo długo nie mógł się pochwalić posiadaniem niskopodłogowego taboru szynowego –pierwsze takie tramwaje zakupiono dopiero w 2010 r. Na chwilę obecną Swingi z Pesy to jedynie niskopodłogowe tramwaje w mieście (lata produkcji 2010-2013, numeracja 801-818).
Tramwaje w Szczecinie:
  • Konstal 105Na –48 szt.
  • Konstal 105N2k/2000 –14 szt.
  • Moderus Alfa (HF09/HF10/HF10AC) –14 szt.
  • Protram 105N2K/2000 –6 szt.
  • Tatra KT4Dt –73 szt.
  • Tatra T6A2 – 52 szt.
  • Pesa Swing –18 szt.