Tabor tramwajowy w Budapeszcie

infotram
05.06.2014 09:40

Na tabor tramwajowy w Budapeszcie składają się obecnie 4 podstawowe modele: Duewag TW 6000, Ganz CSMG.2, Siemens Combino i Tatra T5C5.

tram1543_760

Duewag TW 6000
Niemieckie tramwaje Duewag TW 6000 trafiły do Budapesztu jako używane pojazdy z niemieckiego Hanoweru. Wyprodukowano je w latach 1975-1977, a do Budapesztu sprowadzano od 2001 r. Pojazdy te przystosowane są do wysokich peronów, a na standardowych, niskich przystankach rozkładają się w nich automatycznie stopnie wejściowe.
Przegubowe, 3-członowe, 8-osiowe tramwaje TW 6000 posiadają prostą stylizację nadwozia pozbawioną ozdób czy też listew. Ich długość wynosi 28,28 m, szerokość –2,4 m, a masa –38,8 t. Wysokość podłogi to 943 mm. Napęd zapewniają 2 silniki AEG ABS 3320 o mocy 217 kW, sterowane tyrystorowo. Tramwaj mieści 46 osób na siedząco i 104 na stojąco przy standardzie 4 pasażerów na metr kwadratowy. Numeracja tramwajów TW 6000 mieści się w zakresie od 1500 wzwyż.

csmg2_760

Ganz CSMG.2
Tramwaje Ganz CSMG.2 to przegubowce produkcji węgierskiej o pudełkowatych nadwoziach z listwami na ścianach bocznych. Wyprodukowano je w 2 seriach latach 1967-1971 i 1972-1978.
Tramwaje CSMG.2 są 3-członowe i 8-osiowe. Ich długość wynosi 26,9 m, szerokość –2,3 m, a masa –33,6 t. Wysokość podłogi to 850 mm, a więc kilka centymetrów mniej niż w Tatrach i Duewagach. Napęd zapewniają 4 silniki o mocy 66 kW sterowane oporowo. Tramwaj mieści 32 lub 40 osób na siedząco i 203 lub 198 na stojąco przy standardzie 4 pasażerów na metr kwadratowy. Wejście umożliwia 5 par harmonijkowych drzwi. Numeracja tramwajów CSMG.2 mieści się w zakresie 1301–1370 i 1400–1481. Od 1994 r. 31 tramwajów tej serii zmodernizowano na tyrystorowe (za villamosok.hu).

combino2_760

Siemens Combino
Siemens Combino Plus NF12B to obecnie nie tylko najnowocześniejsze, ale i najdłuższe tramwaje w Budapeszcie –mają aż 54 metry długości. Co więcej, to jedyny niskopodłogowy model tramwaju w taborze BKV. Zakupiono je w latach 2006-2007.
6-członowe, przegubowe tramwaje Siemens Combino Plus posiadają nowoczesne, pudełkowate nadwozia o dużym stopniu przeszklenia. Ich długość wynosi 53,99 m, szerokość –2,4 m, a masa –69,7 t. Wysokość podłogi to 350 mm. Napęd zapewnia 8 silników o mocy 100 kW. Tramwaj mieści 64 osoby na siedząco i 350 na stojąco przy standardzie 4 pasażerów na metr kwadratowy. Prędkość maksymalna to 60 km/h. Numeracja tramwajów Combino mieści się w zakresie 2000-2040.

ijia57g_760

Tatra T5C5
Czeskosłowackie Tatry pojawiły się w Budapeszcie w wyniku podjętej pod koniec lat 70. decyzji o odnowieniu parku taborowego. Miało to pomóc w poprawie stanu transportu tramwajowego. O wyborze zagranicznego producenta i rezygnacji z tramwajów węgierskiego Ganza zadecydowały względy polityki gospodarczej ówczesnej RWPG i podział produkcji pomiędzy państwa. W latach 1978-1984 zamówiono 320 tramwajów Tatra T5C5.
Pojedyncze, 4-osiowe tramwaje CKD Tatra T5C5 posiadają kanciasty design i rozruch oporowy. Ich długość wynosi 15,64 m, szerokość –2,5 m, a masa –18,5 t. Wysokość podłogi to 900 mm. Napęd zapewniają 4 silniki prądu stałego TE 023 o mocy 45 kW. Tramwaj mieści 28 osoby na siedząco i 72 na stojąco przy standardzie 4 pasażerów na metr kwadratowy. Prędkość maksymalna to 65 km/h. Numeracja tramwajów T5C5 mieści się w zakresie 4000-4349 i 7680-7681. Część z Tatr przebudowano na tyrystorowe, zmieniając oznaczenie na T5C5K.