Tabor tramwajowy DVB w Dreźnie

infotram
28.04.2014 21:38

Drezdeński przewoźnik DVB, eksploatujący w czasach NRD tramwaje Tatra i Gotha, posiada obecnie nowoczesną flotę, składającą się przede wszystkim z wieloczłonowych, niskopodłogowych tramwajów.

Bombardier NGT D12DD

ngt_d12dd_760

Tramwaje Bombardier NGT D12DD pochodzą z lat 2003-2005 i 2009-2010. DVB posiada 43 takie pojazdy o numerach 2801-2843. Te niskopodłogowe, przegubowe, 5-członowe tramwaje mają aż 45,09 m długości, a więc są 50% dłuższe niż typowe w Polsce 30-metrowe przegubowce z Pesy. Szerokość nadwozia wynosi 2,3 m. Tramwaj posiada 6 wózków, w tym 4 napędzane. Masa pojazdu to 56,7 t. Liczba miejsc siedzących jest wysoka –107, do czego dochodzą 153 miejsca stojące przy standardzie 4 osoby na metr kwadratowy. W sumie daje to możliwość podróży w komfortowych warunkach dla 260 osób. Wedle polskich standardów tramwaj mieściłby grubo ponad 300 osób. Maksymalna prędkość to 70 km/h, a jej osiągnięcie umożliwia 8 silników o mocy 85 kW każdy –łącznie 680 kW. W każdym wózku napędzanym znajdują się 2 silniki zasilane przez chłodzone powietrzem falowniki IGBT.

Bombardier NGT D8DD

dresdentram262509_760_01

NGT D8DD to o 30% krótszy, 3-członowy wariant tramwaju NGT D12DD. Numeracja 40 dostarczonych w latach 2006-2009 tramwajów to 2601-2640. Tramwaj ten ma 30,04 m długości. Przestrzeń pasażerska oferuje 69 miejsc siedzących oraz 102 stojące. Tramwaj posiada 4 wózki, w tym 3 napędzane. Masa pustego pojazdu to 38,7 t. Prędkość maksymalna i szerokość jest taka sama jak dla NGT D12DD, tak jak i rozwiązanie napędu w wózkach.

DWA NGT 8 DD

ngt_8_dd_760

NGT 8 DD były produkowane przez DWA Bautzen (Budziszyn). Drezdeński przewoźnik posiada 23 takie pojazdy o numeracji 2701-2723, wyprodukowane w latach 2001-2002. Tramwaje te są 41,02-metrowe. Nadwozie składa się z 7 członów, z których 4 posadowione są na wózkach. Masa pustego pojazdu to 48,1 t. Pojemność pasażerska to 112 miejsc siedzących i 144 stojących. Napęd zapewnia 6 silników o mocy 95 kW każdy. Falownik, w odróżnieniu od nowszej konstrukcji, chłodzony jest nie powietrzem, ale wodą.

Bombardier NGT 6 DD

ngt_6_dd_760

NGT 6 DD był pierwszym niskopodłogowym tramwajem w Dreźnie. Te hipernowoczesne w latach 90. pojazdy powstały w DWA Bautzen, stając się bazą dla współczesnej rodziny tramwajów Bombardier Flexity. Bombardier wykupił bowiem w 1998 r. zakłady DWA.
DVB posiada 60 tramwajów NGT 6 DD wyprodukowanych w latach 1995-1998. Tramwaj ten występuje w wersji jedno- i dwukierunkowej. 47 jednokierunkowych tramwajów ma numery 2501-2547, a 13 dwukierunkowych –2581-2593. Długość tramwajów to 30,28 m. Składają się one z 5 członów. Masa pojazdu 1-kierunkowego to 33,4 t, a dwukierunkowego jest większa o ponad tonę i wynosi 34,5 t. Odmienna jest też pojemność –88 miejsc siedzących i 96 stojących w wersji jednokierunkowej i 72 siedzących i 112 stojących w dwukierunkowej. Napęd zapewniają 4 silniki po 95 kW, zasilane chłodzonymi cieczą falownikami.

Tatra T4D-MT

t4dmt_760

DVB posiada obecnie już niewielką liczbę wysokopodłogowych Tatr –23 sztuk plus 8 czynnych doczep. Pojazdy te wyprodukowano w zakładach CKD Tatra w Pradze w latach 1971-1984, przy czym przeszły one modernizacje w okresie 1994-1995. Doczepy są nieznacznie starsze –z lat 1969-1979, z modernizacją pomiędzy 1994 a 1997 r. Wagony motorowe mają numerację 224 201 do 224 295, a doczepy –224 001 do 224 055. Tatra T4 ma długość 15,0 m i szerokość 2,2 m. Masa pustego pojazdu to 17,22 t, co oznacza 34,44 t dla składu. Maksymalna prędkość to 60 km/h, przy czym zapewniają ją 4 silniki po 43 kW. Liczba miejsc siedzących to 26, a stojących –48. Dla pozbawionych kabiny doczep różni się ona tylko nieznacznie. Napęd zapewniają silniki szeregowe prądu stałego, chłodzone powietrzem, sterowane tyrystorowo (oryginalnie zastosowane było sterowanie oporowe).