Tabor tramwajowy DP w Pradze

infotram
27.05.2014 10:31

Dopravnípodnik w Pradze jest największym w Czechach przedsiębiorstwem eksploatującym tramwaje. Łącznie posiada ponad 900 pojazdów, z czego blisko 200 sztuk posiada niską podłogę.
Tatra T3

t3_760

Tatry T3 to najliczniejszy typ w taborze DP. Pierwsze wagony pojawiły się na początku lat 60., szybko wypierając większość eksploatowanych wcześniej pojazdów Tatra T1 oraz T2. Masowe dostawy tych popularnych w krajach socjalistycznych wagonów trwały aż do 1976 roku, zamykając się liczbą 913 sztuk. Pierwsze egzemplarze skasowano 1984 roku, natomiast wiele innych poddano w późniejszym czasie modernizacjom. Obecnie liczba niezmodernizowanych T3 w taborze jest już niewielka.
Tatra T3SU/T3SUCS
Ze względu na rozbudowę metra pod koniec lat 70. zakładano odsprzedanie części wagonów T3 do innych czechosłowackich miast. Przeciągająca się budowa drugiej linii metra oraz kilkuletnia przerwa w dostawach wagonów doprowadziła do kryzysu taborowego. Kasacji wymagały nieliczne już wagony T1 oraz T3 z początku produkcji. Sytuacja wymusiła na zakładach Tatry zmniejszenie eksportu wagonów T3 do ZSRR, a zaoszczędzone wozy typu Tatra T3SU (typ dla Związku Radzieckiego) przekazano czechosłowackim miastom. W 1982 roku do Pragi trafiło 20 wagonów T3SU otrzymując numery 7001-7020, natomiast do 1990 dostarczono jeszcze 271 wozów T3SUCS (typ dla ZSRR i Czechosłowacji). Nadano im numery od 7021 do 7292.
Tatra T3M
Pod koniec lat 70. podjęto pierwsze próby modernizacji wagonów T3. W przypadku wersji T3M zdecydowano się na wymianę oryginalnego osprzętu na tyrystorowy. Zewnątrz pojazdy od oryginału wyróżnia jedynie masywna zabudowa na dachu. Łącznie przebudowano 102 pojazdy.
Tatra T3R.PLF

t3rplf_760

W 2006 roku oddano do eksploatacji pierwszy zmodernizowany wagon T3 z obniżoną podłoga w drugich drzwiach. Pojazdy wyróżniają się srebrno-bordowym schematem malowania i jeżdżą w parach z wagonami wysokopodłogowymi. Do 2009 roku przebudowano łącznie 33 sztuki, nadając im numery 8251–8283.
Tatra KT8D5Tara KT8D5 to 31-metrowy, dwukierunkowy tramwaj o wysokie podłodze i dużych zdolnościach przewozowych. W trzech członach rozmieszczono 54 miejsca siedzące, natomiast łącznie na pokład tramwaj zabiera 231 pasażerów. Napęd zapewnia osiem silników o mocy 45 kW każdy. Do wewnątrz prowadzi pięć par harmonijkowych drzwi po obu stronach pojazdu. Pierwsze cztery sztuki wagonów dostarczono do Pragi w 1986 roku i nadano im numery 9001-9004. Kolejną dużą partię 44 pojazdów otrzymano w latach 1989-1990.
Tatra KT8D5R.N2P

kt8d5_lf_760

W 2004 roku rozpoczęto modernizację wagonów KT8D5. Założenia zakładały uzyskanie niskiej podłogi w środkowym członie oraz wymianę osprzętu na nowocześniejszy. Przebudowa pierwszego wagonu trwała do 2005 roku. Ostatecznie zastosowano nowy środkowy człon wyprodukowany przez czeską firmę PRAGOIMEX. Wewnątrz tradycyjne fotele wymieniono na plastikowe, oryginalną podłogę na antypoślizgową, a także zastosowano system monitoringu. Wagony doposażono również w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Łącznie przebudowano 46 pojazdów nadając im numery 9051-9097.
Tatra T6A5

t6a5_760

Tatra T6A5 to jednoczłonowy , wysokopodłogowy wagon o kanciastej stylistyce. Do wnętrza prowadzą trzy pary odskokowych drzwi. Zastosowano cztery tyrystorowe silnik o mocy 45kW każdy. W latach 1995-1997 otrzymano łącznie 150 wagonów nadając im numery 8601 –8750. Tatry T6A5 garażowane są w zajezdniach Motol, Strašnice i Žižkov. Ciekawostką jest pojazd o numerze 8600. Jest to zmodernizowana Tatra T3 przykryta nadwoziem typu T6A5. Zdecydowano się również na wymianę aparatury, jednak ostateczny koszt modernizacji przekraczał wartość nowego tramwaju, w konsekwencji czego powstał tylko egzemplarz o nazwie T6A5.3. Wagon skasowano w sierpniu 2012 roku.
Skoda 14T
Niskopodłogowe tramwaje Skoda 14T pochodzą z lat 2006-2009. Łącznie dostarczono 60 sztuk przyporządkowując im numery 9111–9170. Ten pięcioczłonowy tramwaj o łącznej długości ponad 31 metrów i masie 38t może zabrać na pokład 270 pasażerów w tym 69 na miejscach siedzących. Nadwozie oparto na trzech wózkach w pierwszym, trzecim oraz piątym członie, natomiast w pozostałych podłoga została obniżona. Zastosowano sześć silników asynchronicznych o łącznej mocy 540kW. Za stylistykę nadwozia odpowiada niemieckie studio Porsche Design Group. Wszystkie wagony stacjonują w zajezdni Motol. Pojawiają się jednak pogłoski o planach sprzedaży tych pojazdów.
Skoda 15T

15t_760

Niskopodłogowe tramwaje Skoda 15T eksploatowane są od 2008 roku. Łącznie zamówiono 250 pojazdów, z czego do chwili obecnej dostarczono 95 sztuk. Dostawy mają trwać do 2018 roku. Trzyczłonowe Skody posiadają niską podłogę na całej długości. Skrętne wózki rozmieszczono na skraju pierwszego i ostatniego wagonu oraz pod przegubami, czyniąc przejście wewnątrz pojazdu niesamowicie wąskim. Skodę napędza 16 silników o mocy 46,6 kW każdy, co pozwala na poruszanie się z prędkością 60km/h. Pojazd zabiera na pokład 210 pasażerów w tym 61 na miejscach siedzących.