Tabor tramwajowy BVG Berlin

infotram
09.05.2014 10:50

Berliński tabor tramwajowy składa się obecnie z niskopodłogowych Bombardierów Flexity Berlin, Adtranzów GT6N oraz wysokopodłogowych Tatr KT4D. Ilostan wynosi około 390 tramwajów.

Bombardier Flexity Berlin

flexity_760

W 2008 r. wprowadzono do eksploatacji 4 próbne wagony Bombardier Flexity przygotowane specjalnie dla Berlina. Po trwających do lata 2009 r. próbach zamówiono 99 tramwajów z opcją na 33 dodatkowe sztuki. Dostawy rozpoczęły się w 2011 r. Zamówienie rozszerzono następnie do 138 szt., z realizacją przewidzianą do 2017 r.
Tramwaje Flexity Berlin występują w 4 wariantach:
  • długi, 7-członowy, jednokierunkowy –25 szt., numeracja 8001-8025
  • długi, 7-członowy, dwukierunkowy –tylko prototyp
  • krótki, 5-członowy, dwukierunkowy –34 szt., numeracja 4001-4033
  • krótki, 5-członowy, jednokierunkowy –tylko prototyp
Długie tramwaje Flexity Berlin są 40,55-metrowe i 7-członowe. Szerokość wynosi 2,4 m. Pojazd jest oparty na 4 wózkach i posiada 3 człony wiszące. Wejście umożliwia 5 par dwuskrzydłowych drzwi o szerokości 1 300 mm. Wysokość podłogi to 295 mm w wejściu i 355 mm w przejściach. Masa własna pojazdu to 50,1 t. Maksymalny nacisk na oś wynosi 100 kN. Napęd zapewnia 12 silników asynchronicznych o mocy 50 kW, chłodzonych cieczą. Prędkość maksymalna to 70 km/h. Osiągane przyspieszenie rozruchu wynosi średnio 0,67 m/s2. Wnętrze tramwaju jest klimatyzowane. Liczba siedzeń to 84, a miejsc stojących –164.
Krótkie tramwaje są 30,8-metrowe i 5-członowe, przy czym posiadają tylko 3 wózki, 2 człony wiszące i o jedną parę drzwi mniej. Masa własna jest o 11 ton mniejsza i wynosi 39,1 t. Napęd zapewnia 8 silników. Liczba siedzeń to 52, a miejsc stojących –132.
Niskopodłogowe tramwaje GT6N wyruszyły na berlińskie szyny w latach 90. Początkowo produkowała je firma AEG, później Adtranz, a na końcu –Bombardier. Wszystkie pojazdy są analogiczne konstrukcyjnie –to 3-członowe niskopodłogowce osadzone na 3 wózkach, z których każdy ma jedną oś napędzaną silnikiem prądu zmiennego o mocy 90 kW. Sterowanie napędem realizują tranzystory IGBT. W każdym członie są jedne dwuskrzydłowe drzwi. Wysokość podłogi to 300 mm w wejściu i 350 mm w przejściach. Długość wynosi 28,27 m, a szerokość –2,3 m. Prędkość maksymalna to 70 km/h.
Pierwsze tramwaje AEG GT6N są jednokierunkowe, pochodzą z lat 1994-1998 i posiadają numerację 1001-1105. Masa własna wynosi 31 t. Liczba siedzeń to 58, a miejsc stojących –95.
Późniejsze GT6N z Adtranzu są dwukierunkowe, pochodzą z 1999 r. i posiadają numerację 2001-2015. Masa własna wzrosła i wynosi 34,4 t.  Liczba siedzeń jest mniejsza o 11 i zamyka się liczbą 47. Miejsc stojących jest 103.
Ostatnie Bombardiery GT6N są dwukierunkowe, pochodzą z lat 2001-2003 i posiadają numerację 2016-2045. W porównaniu do poprzedniej serii wyróżniają się wyposażeniem w monitoring i klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Tatra KT4D mod

kt4mod_760

Tramwaje Tatra dostarczano do Berlina Wschodniego w latach 70. i 80. Dostawy objęły łącznie 582 tramwajów typów KT4D, KT4Dt i T6A2. Pojazdy te przeszły modernizację w latach 1994-1997 w DWA Bautzen z modernizacją wnętrza i sterowania napędem. Duża część z nich została w ostatnim okresie wycofana z eksploatacji i sprzedana. Obecnym użytkownikiem berlińskich Tatr jest Szczecin. W Berlinie w eksploatacji pozostaje jedynie typ KT4D po modernizacji.
Przegubowe tramwaje CKD Tatra KT4D są 2-członowe i 4-osiowe. Ich długość wynosi 19,05 m. Wysokość podłogi to 900 mm. Napęd zapewniają 4 silniki prądu stałego o mocy 45 kW, sterowane tyrystorowo. Tramwaj mieści 33 osoby na siedząco i 66 na stojąco przy standardzie 4 pasażerów na metr kwadratowy. Prędkość maksymalna to 60 km/h. Numeracja tramwajów KT4D mieści się w zakresie 6001-6173, a KT4Dt –w zakresie 7001-7099.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}