Tabor miejskich pojazdów szynowych w I połowie 2012 roku
infotram
27.08.2012 19:46
Tabor miejskich pojazdów szynowych w I połowie 2012 roku
Drugi kwartał 2012 roku na polskim rynku tramwajowym był gorszy od pierwszych trzech miesięcy. Łącznie przewoźnicy odebrali 27 jednostek taborowych, co oznacza spadek o 9 jednostek, czyli o 25%. Niestety tendencję spadkową dostarczany pojazdów obserwujemy również w zestawieniu z analogicznym okresem 2011 roku. Wówczas to dostarczono 40 pojazdów, czyli o 13 więcej (spadek o kolejne 33%). W II kwartale 2012 roku nowe wagony odebrało czterech przewoźników. Do Warszawy, w ramach realizacji kontraktu na dostawę 186 Swingów dotarło kolejnych 16 wagonów, wyprodukowanych przez PESĘ. Wynik ten wystarczył, aby Tramwaje Warszawskie ponownie zagościły na szczycie listy rankingowej. Drugie miejsce dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która odebrała siedem jednostek EN97, również wyprodukowanych przez PESĘ. Trzy nowe Twisty, także z bydgoskiej fabryki, dotarły do MPK Częstochowa. To również początek realizacji kontraktu. Zakończyły się dostawy wagonów Solaris Tramino dla MPK Poznań. Ostatni, czterdziesty piąty wagon został dostarczony na początku II kwartału. Oznacza to, że ukończona została realizacji kolejnego dużego zamówienia.
Udział w rynku –II kwartał 2012 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
|
Ilość
|
Udział w rynku
|
Tramwaje Warszawskie
|
16
|
59%
|
Warszawska Kolej Dojazdowa
|
7
|
26%
|
MPK Częstochowa
|
3
|
11%
|
MPK Poznań
|
1
|
4%
|
Warto także odnotować dostawę wagonu 405N-Kr dla MPK Kraków. Po dyskusji, jaka odbyła się na łamach InfoTram przyjęliśmy jednak założenie, że jest to modernizacja wagonów 105Na, a nie nowy wagon. Stąd też wagon nie został umieszczony w zestawieniu.
W klasyfikacji producentów PESA zdeklasowała swojego jedynego na tę chwilę rywala –Solarisa. Aż 26 z 27 pojazdów, jakie pojawiły się na rynku w II kwartale 2012 roku powstało w Bydgoszczy! Co więcej najgroźniejszy rywal PESY zakończył realizację jedynego polskiego kontraktu i koncentruje się obecnie na zamówieniach z Niemiec. Być może sytuacja ta zmieni się po rozstrzygnięciu któregoś z kolejnych przetargów (GOP, Olsztyn, Warszawa). W maju nie pojawiał się natomiast pierwszy zapowiadany przez producenta Bombardier Flexity dla MPK Kraków, na którego musimy poczekać do III kwartału.
Udział w rynku –II kwartał 2012 r. (producenci tramwajowi)
Producent
|
Ilość
|
Udział w rynku
|
PESA
|
26
|
96%
|
Solaris
|
1
|
4%
|
Z kronikarskiego obowiązku wspomnieć należy, iż wspomniany nieco wyżej wagon 405N-Kr powstał we wrocławskim Protramie.
Warto zauważyć, iż już nie 100% dostaw w II kwartale 2012 roku to wagony tramwajowe. Wreszcie rozpoczął się proces wymiany taboru przez WKD. Co warte podkreślenia wszystkie dostarczone pojazdy są z niską podłogą. Nowych jednostek nie otrzymało natomiast metro, jednakże Siemens pokazał prawie gotowy wagon Inspiro. Na jego dostawę musimy poczekać do IV kwartału. Wcześniej premiera na InnoTrans w Berlinie.
Tramwaje w II kwartale 2012 roku
PESA 120Na –16 sztuk dla Tramwajów Warszawskich
PESA EN97 –8 sztuk dla WKD
PESA 129Nb –3 sztuki dla MPK Częstochowa
Solaris Tramino –1 sztuka dla MPK Poznań
Zestawienia dla I połowy 2012 roku
I pora na podsumowanie I połowy 2012 roku. Łącznie polscy przewoźnicy odebrali 63 jednostki taborowe. Tradycyjnie już najwięcej, bo aż 34, trafiło do Warszawy. Na drugim miejscu MPK Poznań, do którego dostarczono 19 Tramino. Były to jak na razie ostatnie wagony dla przewoźnika. Tym samym zakończyła się realizacja kontraktów na dostawę 45 Solarisów Tramino. Znaczna część pociągów EN97 trafiła też do WKD. W tym roku było ich 7, łącznie jest już osiem. I wreszcie 3 wagony Twist, które odebrało MPK Częstochowa, dało przewoźnikowi czwarte miejsce w końcowej klasyfikacji i 5% udziału w rynku.
Udział w rynku –I połowa 2012 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
|
Ilość I kwartał
|
Ilość II kwartał
|
Ilość I połowa
|
Udział w rynku
|
Tramwaje Warszawskie
|
18
|
16
|
34
|
54%
|
MPK Poznań
|
18
|
1
|
19
|
30%
|
Warszawska Kolej Dojazdowa
|
0
|
7
|
7
|
11%
|
MPK Częstochowa
|
0
|
3
|
3
|
5%
|
I klasyfikacja producentów. Tu niepodzielnie królują dwaj rodzimi producenci, którzy podzielili między sobą polski rynek. Mowa oczywiście o PESIE, 70% udziałów, i Solarisie, który ma pozostałe 30%.
Udział w rynku –I połowa 2012 r. (producenci tramwajowi)
Producent
|
Ilość I kwartał
|
Ilość II kwartał
|
Ilość I połowa
|
Udział w rynku
|
PESA
|
18
|
26
|
44
|
70%
|
Solaris
|
18
|
1
|
19
|
30%
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022