Tabor metra w Berlinie – mały profil

infotram
08.05.2014 12:30

 

Na liniach metra o małym profilu tuneli eksploatowane są wagony o szerokości zaledwie 2,30-2,36 m, wobec 2,65 m dla pojazdów obsługujących tunele o dużym profilu.
A3 64, 66E
a3_64
fot. BVG
Dwuczłonowe pociągi A3 wyprodukowane przez Orenstein&Koppel (O&K) pochodzą z lat 1964 i 1966. Eksploatowane jest 56 z 92 oryginalnie dostarczonych pociągów. Posiadają one numerację w zakresie 482-537. Każdy pojazd ma 52 miejsca siedzące. Skład z 4 pojazdów, liczący łącznie 8 członów, ma 624 miejsca, w tym 416 siedzących. Masa jednego próżnego pojazdu to 41 t, a masa całkowita –56 t. Długość wynosi 25,66 m, szerokość –2,3 m, zaś napęd zapewniają 4 silniki o mocy 120 kW. Rozruchem kieruje nastawnik GS, a kierowanie pociągiem umożliwia system MTC-BA.
A3L 63, 71
a3l_67
fot. BVG
Pojazdy A3L 67 i 71 wyprodukowano w latach 1967 i 1972-1973 w O&K. Są one podobne konstrukcyjnie do A3 64 i 67. Numeracja mieści się w zakresie 656-883. Na stanie jest 212 z 273 dostarczonych pojazdów. Liczba miejsc jest niemal analogiczna jak w A3 64 i 67, podobnie jak długość, szerokość, napęd i prędkość maksymalna. Obniżono zaś masę próżnego pociągu –do 32 t.
A3L 82
a3l_82
fot. BVG
Pojazdy A3L 82 pochodzą z 1982 r. 16 dwuczłonowych maszyn ma numerację 640-655. Wyprodukowały je zakłady Waggon Union, znane z produkcji nadwozi berlińskich autobusów piętrowych. Od poprzednich konstrukcji odróżnia je tyrystorowe sterowanie. 8-członowy pociąg z 4 jednostek ma 600 miejsc pasażerskich, a więc nieznacznie mniej niż pojazdy z poprzednich serii. Masa próżnego pojazdu to 35,3 t. Moc silników jest mniejsza –100 kW. System sterowania pociągiem to Siematic.
Pojazdy A3L 92 zostały wyprodukowane przez firmę ABB Henschel, która przejęła zakłady Waggon Union. 102 pojazdy mają numery 538-639 i pochodzą z lat 1993-1994. Pojemność i długość pozostały takie jak w A3L 82, natomiast wzrosła masa własna –do 37,4 t. Napęd zapewnia 8 silników o mocy 89 kW każdy, a sterowanie pociągiem umożliwia system Geatrac-M.
GI
gi
fot. BVG
4-członowe pojazdy GI zostały wyprodukowane przez zakłady VEB LEW w Henningsdorfie, słynące z produkcji pojazdów kolejowych. Fabrykę tę przejął w latach 90. Adtranz, a następnie Bombardier. Eksploatowane jest 100 ze 104 wagonów dostarczonych w latach 1988-1989. Noszą one numerację 1070-1094. 4-wagonowe pojazdy są łączone w składy po 2. Każdy skład ma 252 miejsca siedzące i łącznie oferuje 760 miejsc pasażerskich. Masa próżnego 4-członowego pojazdu to 74 t, a dopuszczalna masa całkowita –108,8 t. Pojazdy są 25,66 metrowe i napędzane 4 silnikami o mocy 120 kW, sterowanymi za pomocą systemów AHM 300 i AZM 300. Prędkość maksymalna wynosi 60 km/h.
Więcej zdjęć – http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u-bahn/Fahrzeuge/Typ_GI-1/typ_gi-1.html
HK 2000 i HK 06
hk2000
fot. BVG
HK 2000 i HK 06 to pojazdy wyprodukowane przez Bombardiera w latach 2001 i 2006-2007. Mają one numerację 1001 1 –1024 4. Eksploatowane jest 96 sztuk. 4-członowe jednostki są łączone po dwie i tworzą 8-członowy pociąg oferujący 778 miejsc, w tym 152 siedzące. Masa własna jednostki to 70,5 t, a całkowita –108,5 t. Długość wynosi 51,59 m, a szerokość –2,3 m. Napęd zapewnia 12 silników o mocy 85 kW, sterowanych tranzystorami IGBT. System sterowania pociągiem to Sibas 32.