Tabor metra w Berlinie – mały profil
infotram
08.05.2014 12:30
Tabor metra w Berlinie – mały profil
Na liniach metra o małym profilu tuneli eksploatowane są wagony o szerokości zaledwie 2,30-2,36 m, wobec 2,65 m dla pojazdów obsługujących tunele o dużym profilu.
A3 64, 66E

fot. BVG
fot. BVG
Dwuczłonowe pociągi A3 wyprodukowane przez Orenstein&Koppel (O&K) pochodzą z lat 1964 i 1966. Eksploatowane jest 56 z 92 oryginalnie dostarczonych pociągów. Posiadają one numerację w zakresie 482-537. Każdy pojazd ma 52 miejsca siedzące. Skład z 4 pojazdów, liczący łącznie 8 członów, ma 624 miejsca, w tym 416 siedzących. Masa jednego próżnego pojazdu to 41 t, a masa całkowita –56 t. Długość wynosi 25,66 m, szerokość –2,3 m, zaś napęd zapewniają 4 silniki o mocy 120 kW. Rozruchem kieruje nastawnik GS, a kierowanie pociągiem umożliwia system MTC-BA.
A3L 63, 71
fot. BVG
Pojazdy A3L 67 i 71 wyprodukowano w latach 1967 i 1972-1973 w O&K. Są one podobne konstrukcyjnie do A3 64 i 67. Numeracja mieści się w zakresie 656-883. Na stanie jest 212 z 273 dostarczonych pojazdów. Liczba miejsc jest niemal analogiczna jak w A3 64 i 67, podobnie jak długość, szerokość, napęd i prędkość maksymalna. Obniżono zaś masę próżnego pociągu –do 32 t.
A3L 82
fot. BVG
Pojazdy A3L 82 pochodzą z 1982 r. 16 dwuczłonowych maszyn ma numerację 640-655. Wyprodukowały je zakłady Waggon Union, znane z produkcji nadwozi berlińskich autobusów piętrowych. Od poprzednich konstrukcji odróżnia je tyrystorowe sterowanie. 8-członowy pociąg z 4 jednostek ma 600 miejsc pasażerskich, a więc nieznacznie mniej niż pojazdy z poprzednich serii. Masa próżnego pojazdu to 35,3 t. Moc silników jest mniejsza –100 kW. System sterowania pociągiem to Siematic.
A3L 92
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
fot. BVG
Pojazdy A3L 92 zostały wyprodukowane przez firmę ABB Henschel, która przejęła zakłady Waggon Union. 102 pojazdy mają numery 538-639 i pochodzą z lat 1993-1994. Pojemność i długość pozostały takie jak w A3L 82, natomiast wzrosła masa własna –do 37,4 t. Napęd zapewnia 8 silników o mocy 89 kW każdy, a sterowanie pociągiem umożliwia system Geatrac-M.
GI
fot. BVG
4-członowe pojazdy GI zostały wyprodukowane przez zakłady VEB LEW w Henningsdorfie, słynące z produkcji pojazdów kolejowych. Fabrykę tę przejął w latach 90. Adtranz, a następnie Bombardier. Eksploatowane jest 100 ze 104 wagonów dostarczonych w latach 1988-1989. Noszą one numerację 1070-1094. 4-wagonowe pojazdy są łączone w składy po 2. Każdy skład ma 252 miejsca siedzące i łącznie oferuje 760 miejsc pasażerskich. Masa próżnego 4-członowego pojazdu to 74 t, a dopuszczalna masa całkowita –108,8 t. Pojazdy są 25,66 metrowe i napędzane 4 silnikami o mocy 120 kW, sterowanymi za pomocą systemów AHM 300 i AZM 300. Prędkość maksymalna wynosi 60 km/h.
Więcej zdjęć – http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u-bahn/Fahrzeuge/Typ_GI-1/typ_gi-1.html
HK 2000 i HK 06
fot. BVG
HK 2000 i HK 06 to pojazdy wyprodukowane przez Bombardiera w latach 2001 i 2006-2007. Mają one numerację 1001 1 –1024 4. Eksploatowane jest 96 sztuk. 4-członowe jednostki są łączone po dwie i tworzą 8-członowy pociąg oferujący 778 miejsc, w tym 152 siedzące. Masa własna jednostki to 70,5 t, a całkowita –108,5 t. Długość wynosi 51,59 m, a szerokość –2,3 m. Napęd zapewnia 12 silników o mocy 85 kW, sterowanych tranzystorami IGBT. System sterowania pociągiem to Sibas 32.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022