Tabor metra w Berlinie – duży profil
Metro w Berlinie dzieli się na linie o małym i dużym przekroju tuneli. Na obu z nich eksploatowane jest kilka typów taboru.
F74 i F76
Pojazdy tych serii zostały wyprodukowane przez Orenstein &Koppel (O&K, przejęta później przez Bombardiera) w latach 1973-1977 i posiadają numery 2500-2637. Z dostarczonych 56 pojazdów F74 i 82 serii F76 wszystkie są nadal eksploatowane. F74 i F76 są dwuczłonowe. Każda jednostka o długości 32,1 m i szerokości 2,65 m ma 76 miejsc stojących i 159 stojących. Skład z 3 jednostek, czyli 6 wagonów, ma 705 miejsc przy normie 4 osoby na metr kwadratowy. Masa własna pustej jednostki to 37,8-38,1 t w zależności od wersji, zaś dopuszczalna –aż 63,7 t. Pojazd napędzają 4 silniki o mocy 175 kW każdy, sterowane stycznikowo. Maksymalna prędkość to 70 km/h. Koncept konstrukcyjny zastosowany w tych pojazdach wykorzystano też w seriach F79, F84, F87, F90 i F92.
F79
Pojazdy tej serii, wyprodukowane przez O&K, pochodzą z lat 1979-1981 i posiadają numery 2638-2723. Eksploatowane jest 86 sztuk. Konstrukcja i wymiary są analogiczne jak dla F74 i F76, z tą różnicą, iż w podtypie F79.3 zastosowano 8 mniejszych silników trójfazowych o mocy 89 kW w miejsce 4 jednostek 175 kW. Pojazdy mają też różne systemy sterowania. Nieznacznie różni się liczba miejsc siedzących –72 wobec 76, a także stojących –174 lub 178 wobec 159. Masa próżnego pojazdu wzrosła do 39,4-42,6 t.
F84 i F87
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy WU F84 i F87 pochodzą z lat 1984 i 1986-1987. Posiadają one numerację w zakresie 2724-2843. Na stanie znajduje się 120 szt. Liczba miejsc siedzących jest taka jak w F79, podobnie jak długość i szerokość. Nieco niższa jest liczba miejsc siedzących –164. Masa próżnego pojazdu to 42,7-43,1 t. 8 silników o mocy 89 kW jest sterowanych za pomocą przekształtników. System sterowania ruchem pociągiem to GEATRAC-M.
F90 i F92
Pojazdy tych serii zostały wyprodukowane przez ABB Henschel w latach 1990-1994. Posiadają one numerację 2844-3013. Ich ilostan to 170 sztuk. Liczba miejsc pasażerskich oraz wymiary są takie jak dla serii F84 i F87, podobnie jak systemy sterowania napędem i pociągiem.
H95, H97 i H01
Pojazdy te to najnowocześniejsze wagony w berlińskim metrze o dużym profilu. Były one produkowane przez firmy ABB Henschel, Adtranz i Bombardiera w latach 1996, 1998-1999 i 2001-2002. Numeracja pojazdów to 5001-1 – 5046-6. Ilostan tych wagonów wynosi 276 sztuk. Każdy 6-wagonowy pociąg ma 208 miejsc siedzących i 540 stojących –łącznie 748. Masa próżnego pociągu to 140,3-142,1 t, przy długości 98,74 m. Osie są napędzane przez 24 silniki o mocy 90 kW. Sterowanie napędem jest realizowane przez tyrystory GTO. System sterowania pociągiem to GEATRAC-II.