Szybsze tramwaje na kilkunastu liniach. W Warszawie

infotram
11.03.2019 11:35

Tramwaje Warszawskiepodpisały umowy, dzięki którym aż w kilkunastu miejscach tramwaj krócej będzieczekał na zmianę świateł. Dla pasażerów oznacza to, że podróż kilkunastomaliniami tramwajowymi będzie krótsza.

Jak podaje stołeczny ZTM 9 skrzyżowań, 5 ciągów ulic i jedenwęzeł – właśnie w tylu miejscach wprowadzone zostaną kolejne algorytmy sterującesygnalizacją świetlną. Przyśpieszą tramwaje aż na 17 liniach. W praktyceoznacza to skrócenie czasu przejazdu przez każde skrzyżowanie o około minutę.

Jak działa priorytetdla tramwaju?

Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżającetramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by pojazdpodjeżdżając do niego nie czekał na zmianę świateł. Algorytmy opracowująpracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie”szyte na miarę” a zanim zostanie ono wprowadzone, jest testowane w środowiskukomputerowym. Najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzonotakie rozwiązania jest rondo Radosława przez które przejeżdża 8 liniitramwajowych.

Ile to będzie kosztowaći kiedy zacznie działać?

Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i SiemensMobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto. Wykonawcy, w zależności odkonkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebnądo wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażemczujników na skrzyżowaniach oraz zaprogramują zaprojektowany przez pracownikówTramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym wsterownikach sygnalizacji świetlnej. Pierwsze priorytety włączone zostaną wciągu 4 miesięcy.

W których miejscachwprowadzone zostaną kolejne priorytety dla tramwajów?

– 3 skrzyżowania Węzła Młociny:

Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego

T. Nocznickiego – J. Kasprowicza

T. Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich

– ul. Młynarska – ul. Żytnia

– al. Solidarności – ul. Sierakowskiego

– ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska

– ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa

– 7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:

al. Solidarności – ul. W. Andersa,

śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowaniaal. Solidarności – ul. W. Andersa

przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacjimetra Ratusz Arsenał

pl. Bankowy – przejście dla pieszych

al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszychprzez północną jezdnię al. Solidarności)

al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszychprzez południową jezdnię al. Solidarności)

al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości

Ile skrzyżowań wWarszawie ma priorytet dla tramwaju?

Już dziś 39% procent skrzyżowań zapewnia uprzywilejowanyprzejazd tramwajom. Inwestycja, na którą podpisano umowę, sprawi że takichskrzyżowań będzie już 43%. A w 2019 roku zaplanowano, że dzięki kolejnyminwestycjom prowadzonym przez Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg Miejskich iZarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, skrzyżowań z uprzywilejowaniem dlatramwajów będzie 60%.

{https://www.youtube.com/watch?v=RiNlHO-oM1Q}