Szybsze tramwaje na kilkunastu liniach. W Warszawie
Tramwaje Warszawskiepodpisały umowy, dzięki którym aż w kilkunastu miejscach tramwaj krócej będzieczekał na zmianę świateł. Dla pasażerów oznacza to, że podróż kilkunastomaliniami tramwajowymi będzie krótsza.
Jak podaje stołeczny ZTM 9 skrzyżowań, 5 ciągów ulic i jedenwęzeł – właśnie w tylu miejscach wprowadzone zostaną kolejne algorytmy sterującesygnalizacją świetlną. Przyśpieszą tramwaje aż na 17 liniach. W praktyceoznacza to skrócenie czasu przejazdu przez każde skrzyżowanie o około minutę.
Jak działa priorytetdla tramwaju?
Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżającetramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by pojazdpodjeżdżając do niego nie czekał na zmianę świateł. Algorytmy opracowująpracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie”szyte na miarę” a zanim zostanie ono wprowadzone, jest testowane w środowiskukomputerowym. Najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzonotakie rozwiązania jest rondo Radosława przez które przejeżdża 8 liniitramwajowych.
Ile to będzie kosztowaći kiedy zacznie działać?
Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i SiemensMobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto. Wykonawcy, w zależności odkonkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebnądo wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażemczujników na skrzyżowaniach oraz zaprogramują zaprojektowany przez pracownikówTramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym wsterownikach sygnalizacji świetlnej. Pierwsze priorytety włączone zostaną wciągu 4 miesięcy.
W których miejscachwprowadzone zostaną kolejne priorytety dla tramwajów?
– 3 skrzyżowania Węzła Młociny:
Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego
T. Nocznickiego – J. Kasprowicza
T. Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich
– ul. Młynarska – ul. Żytnia
– al. Solidarności – ul. Sierakowskiego
– ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska
– ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– 7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:
al. Solidarności – ul. W. Andersa,
śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowaniaal. Solidarności – ul. W. Andersa
przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacjimetra Ratusz Arsenał
pl. Bankowy – przejście dla pieszych
al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszychprzez północną jezdnię al. Solidarności)
al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszychprzez południową jezdnię al. Solidarności)
al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości
Ile skrzyżowań wWarszawie ma priorytet dla tramwaju?
Już dziś 39% procent skrzyżowań zapewnia uprzywilejowanyprzejazd tramwajom. Inwestycja, na którą podpisano umowę, sprawi że takichskrzyżowań będzie już 43%. A w 2019 roku zaplanowano, że dzięki kolejnyminwestycjom prowadzonym przez Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg Miejskich iZarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, skrzyżowań z uprzywilejowaniem dlatramwajów będzie 60%.
{https://www.youtube.com/watch?v=RiNlHO-oM1Q}
„