Szczecińskie tramwaje korzystają z nowej zajezdni
Tramwaje Szczecińskie mogą już korzystać z pierwszejzmodernizowanej hali w zajezdni tramwajowej w al. Wojska Polskiego. Pierwszetramwaje wjechały do wyremontowanego obiektu przed południem we wtorek, 12 maja.Po raz pierwszy wyruszyły z niego na trasy w godzinach popołudniowego szczytu.
Firma ZUE SA z Krakowa, będąca generalnym wykonawcąmodernizacji zajezdni, przekazała do eksploatacji pierwszą zmodernizowaną halę.Obecnie do dyspozycji spółki Tramwaje Szczecińskiego jest pięć torów wodrestaurowanym zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków obiekcie. W ciągunajbliższych dni do dyspozycji obsługi zajezdni będzie także przebudowany torobjazdowy.
Wraz z udostępnieniem tej części zajezdni prace będąmodernizacyjne rozpoczynają się w kolejnej hali. Z eksploatacji wyłączonychzostanie kolejnych pięć torów (o numerach 7 ? 11). Prace potrwają około dwóchmiesięcy. W tym etapie odrestaurowana będzie ta część obiektu a takżewymieniona sieć trakcyjna oraz torowisko.
W związku z przystąpieniem do kolejnego etapu przebudowy iponownym brakiem możliwości wyjazdu z zajezdni w stronę Głębokiego zmienionazostanie organizacja pracy zajezdni. Od 13 maja część porannych kursówwyjazdowych na trasie Spacerowa ? Głębokie realizowana będzie ponownie przezzastępczą komunikację autobusową. Zmiany dotyczą kursów z przystanku Spacerowao godz. 4:51, 5:06, 5:21, 5:36 (dni powszednie) oraz o godz. 5:09 i 5:29(pozostałe dni). Kursy tramwajów linii 1 i 9z pętli Głębokie będą realizowane bez zmian.
Modernizacja zajezdni Pogodno zakończy się jesienią. W ramach inwestycji zajezdnia jest gruntownieprzebudowywana i dostosowywana doobsługi pojazdów niskopodłogowych. Dobudowywany jest nowy dwudziesty pierwszytor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Wszystkie tory na tereniezajezdni zostaną zmodernizowane: łącznie zmodernizowanych zostanie 5 750 metrówtoru pojedynczego. Część torów zyska nowe funkcje. : np. przeznaczone będą domycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawiaczy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych. Jeden z torów będzieprzeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej. Miejsce na tourządzenie już zostało przygotowane.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wykonawca poza wykonaniem prac budowlanych musi takżewyposażyć obiekty zajezdni w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów (m.in.zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzeniado napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów, system identyfikacjitaboru). Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz zprzebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opiekąkonserwatorską. Nowością będzie wybudowanie wiaty odstawczej o wymiarach ok. 62x 96 m..
Wartość tego zadania wynosi 135 300 000 zł brutto.Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku. Zadanie to jestelementem realizowanego przez Miasto Szczecin projektu ?Budowa i przebudowatorowisk w Szczecinie?. Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto) zczego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto).