Szczecin ze zmodernizowaną zajezdnią
Szczecin ma najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową wPolsce. Obiekt został przebudowany i przystosowany do obsługi niskopodłogowychtramwajów. Uroku zajezdni dodaje fakt, że na jej terenie odrestaurowanazostała z najdrobniejszymi szczegółamiwybudowana w 1934 roku hala, w której do dziś stacjonują w tramwaje.
W zmodernizowanej zajezdni Pogodno, mieszczącej się w al.Wojska Polskiego, obsługiwanych jest 127 wagonów różnych typów ? głównie przegubowych w tym: 28 tramwajówSwing, 73 przegubowe tatry czy 2 Moderusy Beta.
Projekt unijny
Przebudowa zajezdni jest ostatnim elementem realizowanego od2012 roku projektu ?Budowa i modernizacja torowisk w Szczecinie?. Opróczzajezdni przebudowany został układ torowy przy Bramie Portowej, rozjazdy naskrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską, torowiska w al. Piastów,na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej wraz z przebudową pętli autobusowo ?tramwajowej Basen Górniczy.
Modernizacja zajezdni odbywała się w formule ?Zaprojektuj iwybuduj? a generalnym wykonawcą była firma ZUE S.A. z Krakowa posiłkująca sięlokalnymi podmiotami w tym szczecińską firmą Calbud.
Zadaniem wykonawcy było zaprojektowanie obiektu w oparciu oprogram funkcjonalno ? użytkowy, uzyskanie niezbędnych dokumentów pozwalającychna prowadzenie prac oraz wykonanie prac budowanych.
Pod ruchem, pod klucz
ZUE weszło na plac budowy na przełomie października ilistopada ubiegłego roku. Obowiązkiem wykonawcy prac było zapewnienienormalnego funkcjonowania zajezdni w tymplanowych wyjazdów z zajezdni i zjazdów do niej bez zmiany siatkipołączeń i niekorzystnego oddziaływania na funkcjonowanie komunikacji miejskiejw mieście.
Stąd też część pojazdów stacjonowała na nieużywanych liniowotorach w sąsiedztwie zajezdni i pobliskiego Toru Kolarskiego a także w nocy napętli Głębokie.
Trwające przez około rok prace budowlane zakładały rozbudowęoraz gruntowną przebudowę budynków na terenie zajezdni wraz z odrestaurowaniemich i przebudową znajdujących się pod opieką konserwatora zabytków obiektówwybudowanych w 1934 roku.
Remont budynku pozwolił na przywrócenie jego pierwotnegoprzedwojennego wyglądu wraz dostosowaniem go do obsługi nowoczesnych tramwajówprzez zaplecze techniczne zajezdni.
Poprzedni remont zajezdniodbył się w latach 70 i 80 ubiegłego wieku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zajezdnia zyskała także nowy dobudowany dodatkowy 21 tor,który pełni funkcję toru objazdowego. Łącznie na terenie zajezdni i w jejsąsiedztwie położono aż 6 kilometrów torów i zamontowano kilkadziesiątzwrotnic. Część torów mieszczących się w zajezdni zmieniło swój charakter, gdyżmusiała zostać dostosowana do obsługi wagonów niskopodłogowych obsługiwanych zdachu. Stąd też podczas modernizacji zrezygnowano z funkcjonowania częścikanałów na rzecz budowy stanowisk (podestów) do obsługi z dachu.
Inwestycja mająca charakter ?inwestycji pod klucz? zakładałapoza modernizacją obiektu (unowocześnieniem wszystkich pomieszczeń) takżezaopatrzenie go w nowoczesny sprzęt zarówno do obsługi, utrzymania czy naprawywagonów. Części urządzeń takich jak m.in. tokarka podtorowa przed modernizacjąspółka nie posiadała. Prace zlecane były podmiotom spoza Szczecina.
Oprócz tego zamontowane zostały m.in. urządzenia do myciawózków tramwajowych, żuraw do demontażu pantografów, stanowiska do napełnianiapiasku (specjalny silos), specjalne podesty czy automatyczne obrotnice dowózków. Zamontowane zostały także automatycznie otwierane i zamykane bramy.
Za główną halądobudowana została hala odstawcza o wymiarach 62 m. x 96 m., w której takżestacjonują pojazdy.
Dzięki zamontowaniu elektronicznego systemu zarządzaniazajezdnią wspomagana może być praca zaplecza technicznego oraz dyspozytora. Pozaprogramowaniu system sam przypisze tor dla zjeżdżającego do zajezdni tramwajukierując go i ustawiając w odpowiedniej kolejności do wyjazdu na kolejny dzieńuwzględniając godzinę wyjazdu, typ i pojemność wagonu dla konkretnej linii lub skieruje go na torserwisowy w przypadku otrzymania informacji o awarii bądź koniecznościwykonania przeglądu pojazdu.
Uzupełnieniem wartej ok. 140 milionów inwestycji jestzagospodarowanie przestrzeni na terenie zajezdni m.in. zamontowane zostałooświetlenie LED. Zagospodarowany został także teren przed zajezdnią.
Obecnie trwają prace porządkowe po realizacji inwestycjioraz uruchomianie poszczególnych urządzeń zamontowanych podczas inwestycji.
W rozpoczynającej się perspektywie unijnej spółka TramwajeSzczecińskie planuje przebudowę zajezdni przy ul. Wiszesława.
„