Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin: Przetarg w marcu, nowe tramwaje dopiero za rok

infotram
25.02.2006 14:13
15 mln zł wyda w tym roku miasto na zakup tramwajów i przebudowę torowiska 'ósemki’ czytamy w szczecińskim dodatku Gazety Wyborczej. Nowymi tramwajami pojedziemy jednak dopiero w 2007 r. Miasto nie wyłoży całej sumy z własnej kasy. Obie inwestycje w 75 proc. (11.250 tys.) będą finansowane z unijnego programu ZPORR. Planowany jest zakup sześciu nowych wozów typu 105 N2K. To te same pojazdy, które kupiono cztery lata temu. Przetarg zostanie ogłoszony na początku marca.
– Czekamy na podpis wojewody pod umową dotyczącą przekazania pieniędzy unijnych – mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. – Specyfikacja jest już przygotowana, komisja przetargowa powołana. Gdy tylko otrzymamy dokumenty, ogłosimy konkurs ofert. Jego rozstrzygnięcie nie oznacza natychmiastowego zakupu wagonów. – Zwycięzca przetargu zacznie je dopiero budować – wyjaśnia Krzysztof Turczyn, zastępca dyrektora Miejskiego Zakładu Komunikacji. – Tramwaje to nie autobusy. Nie czekają na nabywcę. Są budowane na zamówienie. Termin dostawy wyniesie minimum 18 miesięcy. Kupno sześciu nowych pojazdów odmłodzi tabor MZK w niewielkim stopniu. – Obecnie średni wiek tramwajów wynosi 24 lata – mówi Krzysztof Turczyn. – Z 205 wozów, jakie posiadamy, najstarsze są 'helmuty’ dobiegające pięćdziesiątki, a polskie 102 N mają po 30 lat. W ciągu dwóch lat MZK będzie musiał zlikwidować 12 starych przegubowców. W ich miejsce konieczne jest wstawienie nowych wozów, bo w szczycie po mieście jeździ 160 wagonów. Rezerwy nie są więc zbyt duże. Kondycję taboru ma też wzmocnić trwająca modernizacja czterech wagonów 105 N finansowana z pieniędzy miasta. – Remont polega na całkowitej przebudowie, z dawnych wozów pozostaje tylko szkielet – zapewnia Turczyn. – Te tramwaje będą wyglądały jak nowe. W ramach unijnej dotacji zmodernizowane zostanie także torowisko 'ósemki’ na ul. Ku Słońcu. Ma to być linia modelowa – torowisko będzie tak przebudowane, by w przyszłości mogły po nim jeździć tramwaje niskopodłogowe. To kontynuacja inwestycji rozpoczętej w ubiegłym roku. Tym razem wyremontowany zostanie odcinek o długości 180 m. W efekcie 'ósemka’ będzie miała najlepsze torowisko w mieście. Koszt modernizacji nie przekroczy miliona zł.