Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin postawi na tramwaje

infotram
12.01.2009 23:39
Już za dwa lata Szczecinianie pojadą niskopodłogowym tramwajem –takie są optymistyczne prognozy władz MZK. W 2013 roku takich tramwajów ma być już 36. Szczecin pozazdrościł innym polskim miastom, w których niskopodłogowe wagony to już niemalże codzienność. Przetarg na 6 wagonów „to powinno być otwarcie worka z tramwajami niskopodłogowymi”–powiedział na łamach Głosu Szczecińskiego Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w UM. „Jeżeli przetarg się powiedzie, dołączymy do grona miast z tramwajami z niską podłogą”- dodał. Jak już wspomnieliśmy w pierwszej kolejności Szczecin chce zakupić 6 niskopodłogowców. Zgodnie z założeniami mają się one pojawić w mieście już w 2010 roku. Wtedy także ma zakończyć się remont torowiska w ciągu linii 8, do obsługi której nowe wagony zostałyby skierowane. Wyremontowanych będzie około 40 km sieci trakcyjnej, 8 podstacji oraz jedna zajezdnia tramwajowa. Ze względu na kiepski stan infrastruktury torowej dziś w Szczecinie nie ma możliwości eksploatowania nowoczesnych tramwajów. – Gdyby ktoś nam podarował takie tramwaje, to nie mielibyśmy nawet jednej linii, na które można by je puścić nie martwiąc się, że się zniszczą –mówił Głosowi Szczecińskiemu Michał Przepiera. Zakup kolejnych niskopodłogowych wozów uzależniony jest od tego, czy wsparcia udzieli Unia Europejska. Taki wniosek już został złożony. Wartość projektu, obejmującego zakup tramwajów i modernizację torowisk wynosi ponad 700 milionów złotych. To największy, po programie poprawy jakości wody, program inwestycyjny Szczecina. Dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma wynieść 50%. Resztę miasto zapisało w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Linia 8 stać ma się szczecińskim szybkim tramwajem. Projekt taki przygotowywany był od lat.
Jeden z najmłodszych tramwajów MZK Szczecin (foto: MZK)Popularny Helmut (foto: MZK)Najpopularniejszy obecnie polski tramwaj (foto: MZK)
Dlaczego miasto stawia na tramwaje? Szybki tramwaj usprawni ruch pomiędzy prawo i lewobrzeżną częścią miasta. Dzięki wydzielonym torowiskom trasa przejazdu będzie wolna od korków ulicznych, dzięki czemu będzie można ją pokonać zdecydowanie szybciej niż samochodem. Mieszkańcy oddalonych od centrum osiedli wygodniej i bezpieczniej dotrą do miejsca przeznaczenia. Nowoczesny tabor i wyremontowane torowiska pozwolą obniżyć koszty komunikacji, co jednocześnie ma zachęcić mieszkańców do przesiadania się z samochodów na szybsze, bardziej ekologiczne i wygodne w ruchu miejskim środki transportu.
Na tę chwilę Szczecin ratuje się zakupując używane wagony z BerlinaNa tę chwilę Szczecin ratuje się zakupując używane wagony z Berlina
Na tę chwilę Szczecin ratuje się zakupując używane wagony z Berlina. Z BKV zostało już sprowadzonych kilkadziesiąt tramwajów Tatra T6. Dzięki temu udało się wycofać z eksploatacji najstarsze pojazdy –konstalowskie stodwójki. A to prawdopodobnie nie koniec zakupów. W przyszłym roku miasto chce zakupić kolejne takie wozy.  Oprócz wspomnianych Tatr w taborze MZK Szczecin znajdują się tramwaje 105Na, Duewag GT6 oraz Tatra KT4. Ostatnio do ruchu został wprowadzony zmodernizowany skład „stopiątek”, który pomalowano w nowe, biało-zielone, barwy zakładowe. Łącznie szczecińskich wagonów jest ponad 200, obsługują 12 linii (1 turystyczna).
Obecnie ilostan tramwajowy MZK Szczecin przedstawia się następująco (Źródło: Wikipedia):
Typ Tramwaju
Eksploatacja od
Ilość
Düwag GT6
1996
8
Konstal 105N
1975
78
Konstal 105Na
1981
63
Konstal 105Ng/S
2000
12
Konstal 105N2K/S
2001
20
Tatra KT4DtM
2006
21
Tatra T6A2D
2008
32
Łącznie
 
227
Posiłki z Berlina Posiłki z Berlina Posiłki z Berlina
Na W roku 2008 zakupiono kilka nowych wozów. W 2009 roku do Szczecina trafi kolejnych 18 nowoczesnych autobusów spełniających najwyższe normy spalin. Do 2010 roku miasto wymieni 25 % taboru autobusowego.  Obecnie po stolicy Zachodniego Pomorza kursuje około 200 autobusów.