Szczecin postawi na tramwaje
infotram
12.01.2009 23:39
Szczecin postawi na tramwaje
Już za dwa lata Szczecinianie pojadą niskopodłogowym tramwajem –takie są optymistyczne prognozy władz MZK. W 2013 roku takich tramwajów ma być już 36. Szczecin pozazdrościł innym polskim miastom, w których niskopodłogowe wagony to już niemalże codzienność. Przetarg na 6 wagonów „to powinno być otwarcie worka z tramwajami niskopodłogowymi”–powiedział na łamach Głosu Szczecińskiego Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w UM. „Jeżeli przetarg się powiedzie, dołączymy do grona miast z tramwajami z niską podłogą”- dodał. Jak już wspomnieliśmy w pierwszej kolejności Szczecin chce zakupić 6 niskopodłogowców. Zgodnie z założeniami mają się one pojawić w mieście już w 2010 roku. Wtedy także ma zakończyć się remont torowiska w ciągu linii 8, do obsługi której nowe wagony zostałyby skierowane. Wyremontowanych będzie około 40 km sieci trakcyjnej, 8 podstacji oraz jedna zajezdnia tramwajowa. Ze względu na kiepski stan infrastruktury torowej dziś w Szczecinie nie ma możliwości eksploatowania nowoczesnych tramwajów. – Gdyby ktoś nam podarował takie tramwaje, to nie mielibyśmy nawet jednej linii, na które można by je puścić nie martwiąc się, że się zniszczą –mówił Głosowi Szczecińskiemu Michał Przepiera. Zakup kolejnych niskopodłogowych wozów uzależniony jest od tego, czy wsparcia udzieli Unia Europejska. Taki wniosek już został złożony. Wartość projektu, obejmującego zakup tramwajów i modernizację torowisk wynosi ponad 700 milionów złotych. To największy, po programie poprawy jakości wody, program inwestycyjny Szczecina. Dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma wynieść 50%. Resztę miasto zapisało w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Linia 8 stać ma się szczecińskim szybkim tramwajem. Projekt taki przygotowywany był od lat.
Dlaczego miasto stawia na tramwaje? Szybki tramwaj usprawni ruch pomiędzy prawo i lewobrzeżną częścią miasta. Dzięki wydzielonym torowiskom trasa przejazdu będzie wolna od korków ulicznych, dzięki czemu będzie można ją pokonać zdecydowanie szybciej niż samochodem. Mieszkańcy oddalonych od centrum osiedli wygodniej i bezpieczniej dotrą do miejsca przeznaczenia. Nowoczesny tabor i wyremontowane torowiska pozwolą obniżyć koszty komunikacji, co jednocześnie ma zachęcić mieszkańców do przesiadania się z samochodów na szybsze, bardziej ekologiczne i wygodne w ruchu miejskim środki transportu.
Na tę chwilę Szczecin ratuje się zakupując używane wagony z Berlina. Z BKV zostało już sprowadzonych kilkadziesiąt tramwajów Tatra T6. Dzięki temu udało się wycofać z eksploatacji najstarsze pojazdy –konstalowskie stodwójki. A to prawdopodobnie nie koniec zakupów. W przyszłym roku miasto chce zakupić kolejne takie wozy. Oprócz wspomnianych Tatr w taborze MZK Szczecin znajdują się tramwaje 105Na, Duewag GT6 oraz Tatra KT4. Ostatnio do ruchu został wprowadzony zmodernizowany skład „stopiątek”, który pomalowano w nowe, biało-zielone, barwy zakładowe. Łącznie szczecińskich wagonów jest ponad 200, obsługują 12 linii (1 turystyczna).
Obecnie ilostan tramwajowy MZK Szczecin przedstawia się następująco (Źródło: Wikipedia):
Typ Tramwaju
|
Eksploatacja od
|
Ilość
|
Düwag GT6
|
1996
|
8
|
Konstal 105N
|
1975
|
78
|
Konstal 105Na
|
1981
|
63
|
Konstal 105Ng/S
|
2000
|
12
|
Konstal 105N2K/S
|
2001
|
20
|
Tatra KT4DtM
|
2006
|
21
|
Tatra T6A2D
|
2008
|
32
|
Łącznie
|
|
227
|
Na W roku 2008 zakupiono kilka nowych wozów. W 2009 roku do Szczecina trafi kolejnych 18 nowoczesnych autobusów spełniających najwyższe normy spalin. Do 2010 roku miasto wymieni 25 % taboru autobusowego. Obecnie po stolicy Zachodniego Pomorza kursuje około 200 autobusów.
Więcej z Działu Kontrakty
Gdański Projekt Komunikacyjny
02.06.2006
Łódź: Wymieniają słupy i trakcję
02.06.2006
Wrocław: Alstom inwestuje we Wrocławiu
26.05.2006
Łódź: Nowe tablice w tramwajach
26.05.2006
Gdyński tramwaj wodny
21.05.2006
Zgierz: O Kuraku zapomniano
21.05.2006
Poznań: Będą wymieniać tory
21.05.2006
Łódź: Awaria za awarią
21.05.2006
Łódź: Starych tramwajów czar
21.05.2006
Katowice: Tramwajowe stłuczki
21.05.2006
Powrót tramwaju do Olsztyna
14.05.2006
Warszawa: Metro drąży na Bielany
12.05.2006
Warszawa: Tramwajowy korek
12.05.2006
Poznań: Tramwaje wracają na Winogrady
12.05.2006
Łódź: Miasto w korku
12.05.2006
Łódź: Przejażdżka zabytkiem
12.05.2006
Kraków: Wysepka tramwajowej niezgody
12.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Warszawa: Warszawiacy szturmują metro
15.05.2009
Warszawa: Metrem na Noc Muzeów
14.05.2009
Gdańsk: Pociąg lepszy niż tramwaj
13.05.2009
GOP: Badania komunikacji
13.05.2009
Koniec problemów Tramwajów Śląskich?
11.05.2009
Gera: Zabytkowa Tatra KT4D
08.05.2009
Chicago L
06.05.2009
Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
06.05.2009
St. Petersburg: Wagonmasz w 2008 roku
05.05.2009
Warszawa: Tramwaje bez protestu
05.05.2009
Na Śląsku będą nowe tramwaje
29.04.2009
Toruń: Za ile minut będzie tramwaj?
28.04.2009
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Siemens Avanto
06.01.2009
Składy metra CAF
25.11.2008
Tramwaje Wagonmash St. Petersburg
16.06.2008
Poznań: Początek prywatyzacji HCP
23.04.2008
Stadler na Trako 2007
02.01.2008
Alstom na Trako
04.12.2007
PESA na Trako
27.11.2007
Chorzów: Alstom – Konstal odżywa
16.11.2007
FPS na Trako 2007
13.11.2007
Poznań: Puma pojeździ
26.09.2007
Bydgoska PESA dla MZK … Bydgoszcz
20.08.2007
Bydgoszcz: PESA zrobi tramwaje
16.08.2007
Kongres UITP 2007 – Alstom na plusie
26.06.2007
Premiera 118N na targach w Poznaniu
25.06.2007
Solaris będzie produkował tramwaje
24.06.2007
Poznań: Tramwaje dla Kijowa
29.05.2007
Gdynia: Ma wozić turystów bez załogi
28.03.2007
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tory utoną w trawie
04.02.2009
Kraków: Tramwaj czeka na system
29.01.2009
Kraków: Będzie nowe torowisko
28.12.2008
Krakowskie małe metro
16.12.2008
Kraków: Strażacy odebrali tunel
05.12.2008
Kraków: Otwarta Starowiślna
02.12.2008
Warszawa: Tramwajem do Łomianek
25.11.2008