Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin: Lepsze, choć używane tramwaje i nowe autobusy

infotram
05.11.2007 10:26

Rusza operacja wymiany najbardziej zdezelowanych tramwajów. W nowym roku na ulice Szczecina wyjadą też fabrycznie nowe autobusy przegubowe. W ciągu kilku miesięcy z ulic miasta znikną wszystkie tramwaje typu GT6 zwane 'Helmutami’ oraz najbardziej zdezelowane wagony typu 105. Ich miejsce zajmie 30 sprowadzonych z Berlina używanych Tatr oraz sześć zupełnie nowych wagonów. Dwie pierwsze Tatry są już w zajezdni Pogodno. Z daleka przypominają jeżdżące od kilku miesięcy po mieście żółte, berlińskie tramwaje. Są mniej więcej w tym samym wieku (ok. 20 lat) i w latach 90. przeszły gruntowną modernizację w zakładach Siemensa. Kupione teraz przez Szczecin wagony (jeden kosztował 93 tys. euro) nie są jednak przegubowe. Te krótsze wozy łączone będą w pary. Takich składów będziemy mieli piętnaście. – Zaczynamy od testów dostarczonej w ostatnich dniach pary – mówi Zbigniew Dąbrowski, rzecznik MZK. – Po raz pierwszy nowe Tatry wyjadą na ulice Szczecina w nocy z wtorku na środę. Potem przez dwa tygodnie będą kursować po mieście także za dnia. Będzie je można zobaczyć w parze lub jako pojedynczy wagon na liniach 7, 7bis oraz 4. Tramwajarze nie przewidują problemów, bo podobne Tatry już się na naszych torach sprawdziły. Pomyślny przebieg testów uruchomi kolejne dostawy. Niestety, dopiero od kwietnia. Do Szczecina będą docierać po cztery wagony miesięcznie. Jest to związane z koniecznością wyprodukowania nowych obręczy pasujących do szczecińskich torowisk. Jeszcze w tym roku na tory wyjadą też zupełnie nowe wagony. Będzie to sześć doczep do tzw. bulw. Pozwoli to rozczepić jeżdżące obecnie w parach wagony motorowe i w ten sposób pomnożyć przez dwa liczbę najmłodszych, szczecińskich składów tramwajowych. Nowe wozy kosztowały 11 mln zł, ale w 85 proc. koszty sfinansowała Unia Europejska. Obecnie po Szczecinie jeżdżą 204 tramwaje (21 z nich to tatry kupione od BVG w ubiegłym roku). Zgodnie z analizami do 2020 r. miasto powinno wymienić 144 z nich. Potrzeba na to blisko 800 mln zł. Modernizacji wymagają również torowiska, co z kolei pochłonęłoby prawie 240 mln. Miasto środki na modernizację torowisk i taboru chce pozyskać z Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. W przyszłym roku na ulicach Szczecina zobaczymy też zupełnie nowe autobusy przegubowe. Będą to pierwsze od ponad 10 lat wozy tego typu kupione przez dwie szczecińskie spółki autobusowe. Do tej pory SPA Dąbie i SPA Klonowica ratowały się kupując pojazdy używane. Nowe autobusy będą niskopodłogowe, a ich wnętrze wyposażone zostanie w kamery. Specyfikacja przetargu zakłada, że pojazdy dotrą do Szczecina na wiosnę.