Szansa dla Tramwajów Śląskich
Przedostatniego dnia 2008 roku akcje Spółki Tramwaje Śląskie, warte 95 milionów zł zostały przekazane 12 gminom, na terenie których organizowana jest komunikacja tramwajowa. Decyzja ta sfinalizowała kilkuletnie starania miast aglomeracji o przejęcie od Skarbu Państwa przedsiębiorstwa wymagającego gruntownej modernizacji. Skutkiem tego gminy będą mogły wreszcie łożyć na unowocześnianie sieci i taboru, co za kilka lat powinno przynieść wymierne efekty, odczuwalne dla pasażerów –mówi nam Grzegorz Dąbrowski rzecznik prasowy UM w Sosnowcu. Niektóre z gmin już mają zaklepane środki na ten cel. W budżecie Dąbrowy Górniczej na 2009 r., z myślą o współfinansowania koniecznych inwestycji już zabezpieczono 3 mln 250 tys. zł. Pieniądze te będą przeznaczone na modernizację infrastruktury i zakup taboru –poinformował nas Przemysław Kędzior z Urzędu Miejskiego.
Dotychczasowym właścicielem Tramwajów Śląskich był Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, który w dniu 30 maja 2007 roku przejął Tramwaje Śląskie od Skarbu Państwa. Dodajmy, że jest to pierwsza państwowa spółka przekazana samorządom na podstawie znowelizowanej w ub. roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.
Akcje zostały podzielone między samorządy proporcjonalnie, według pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez tramwaje na terenie poszczególnych miast –poinformowała rzecznika KZK Alodia Ostroch. Najwięcej, bo 25 % akcji (2.384.500 akcji), dostały Katowice. Pozostałe akcje trafiły do:
Bytomia –14,6 % (1.387.000 akcji)
Chorzowa –9,3 % (883.500 akcji)
Czeladź –0,9 % (85.500 akcji).
Dąbrowy Górniczej – 6,0 % (570.000 akcji)
Gliwic –4 % (437.000 akcji)
Mysłowic –1 % (95.000 akcji)
Rudy Śląskiej –5,2 % (494.000 akcji)
Siemianowic Śląskich –0,6 % (57.000 akcji)
Sosnowca –14,8 % (1.406.000 akcji)
Świętochłowic –5,5 % (522.500 akcji)
Zabrza –12,4 % (1.178.000 akcji).
Przekazanie akcji ma na celu umożliwienie gminom współfinansowania inwestycji w komunikację tramwajową na ich terenie –poinformowała Alodia Ostroch. Dodatkowo udział samorządów umożliwi wykorzystanie funduszy unijnych do finansowania niezbędnych inwestycji. Czy jest to zatem szansa dla śląskiego przewoźnika? Pewnie tak, choć na efekty trzeba będzie poczekać. Łatwiej będzie jednak modernizować i inwestować w zniszczone torowiska. Można spodziewać się, że pojawi się także nowy tabor. Do roku 2012, czyli do rozpoczęcia Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które być może odbędą się także na Śląsku, ma zostać zakupionych 50 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Ponadto planuje się modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów. Transport szynowy w aglomeracji górnośląskiej odgrywa istotną rolę –powiedział nam Tomasz Sanecki z UM w Bytomiu. Własne torowiska, w 70% usytuowane poza pasami jezdni dają gwarancję prowadzenia regularnej komunikacji zbiorowej w zatłoczonej aglomeracji. Dodatkowym walorem tej komunikacji jest jej ekologiczny charakter, co zwłaszcza w zatłoczonych centrach miast posiada bardzo ważne znaczenie społeczne. Przejęcie przez gminy akcji Spółki, które ustawowo są odpowiedzialne za realizację zadania, jakim jest lokalny transport zbiorowy, pozwoli na dostosowanie komunikacji tramwajowej do oczekiwań społeczności lokalnej. Osiągnięciu tego celu będą służyły prace, współfinansowane przez Gminę i powiązane z wykorzystaniem środków unijnych, przywracające sprawność torowiskom tramwajowym, sieciom zasilającym, przystankom. Prace związane z remontem torowisk tramwajowych, wymiany sieci trakcyjnej i taboru szynowego są planowane w latach 2008-2011, są one potrzebne ze względu na zły stan torowisk, sieci trakcyjnej jak również i taboru –dodaje Sanecki. Optymistami są także przedstawiciele innych gmin, pozostających współwłaścicielami Tramwajów Śląskich. Samo przejęcie akcji Tramwajów Śląskich S.A. przez gminy nie wpłynie na bieżące działanie Spółki, zmienia jedynie strukturę własnościową –mówi nam Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska Adam Nowak. Działania nowych współwłaścicieli w postaci aportowania infrastruktury do Spółki bądź wnoszenia do Spółki wkładów pieniężnych może przyczynić się do poprawy sytuacji samej Spółki i poprawić obsługę pasażerów. Nowy właściciel Tramwajów Śląskich – KZK GOP od dłuższego czasu intensywnie przygląda się Zarządowi Tramwajów, a niedługo przyjdzie czas na wyciągnięcie wniosków, tak aby firma stała się rentowna i lepiej służyła społeczeństwu –dodaje Nowak.
Podobne jest także stanowisko Gliwic. Przekazanie akcji Tramwajów Śląskich gminom konurbacji górnośląskiej to kolejny krok na długiej i kosztownej drodze do poprawy jakości komunikacji tramwajowej w naszym regionie –element o wiele większej całości, którą są problemy przedsiębiorstwa konieczne do rozwiązania –wyjaśnia nam rzecznik prezydenta miasta Marek Jarzębowski. Element formalny, ale konieczny, aby ta firma przewozowa mogła być efektywnie naprawiona, co w konsekwencji powinno skutkować poprawą jakości świadczonych przez nią usług. Po latach gigantycznych zaniedbań proces naprawy jest trudny, ale chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że konieczny. Tak więc z dnia na dzień faktu przekazania akcji gminom pasażerowie nie odczują. Teraz natomiast gminy –akcjonariusze muszą podjąć niezbędne działania, aby odczuli w możliwie przewidywalnym czasie –dodaje.
Także w Czeladzi, która ma przecież tylko 0,9% akcji myśli się o poprawie wizerunku Tramwajów Śląskich. W ciągu najbliższych lat pasażerowie odczują zmiany –powiedział portalowi TransInfo Wojciech Maćkowski z Wydziału Promocji Miasta. Głównie za sprawą programu 'Modernizacja infrastruktury tramwajowej w województwie śląskim’. Jest on projektem kluczowym, więc ma zapewnione środki. Właśnie na pomoc unijną powinny liczyć i zapewne liczą śląskie gminy. Bez tego inwestowanie może okazać się trudne. Nie sposób jednak nie przyznać jednak racji Wojciechowi Maćkowskiemu. Pieniądze na poprawę standardów komunikacji tramwajowej na Śląsku są niemal pewne.
Przypomnijmy, że sieć tramwajowa w aglomeracji katowickiej jest największa w Polsce – obejmuje około 350 km torów. Blisko 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie około 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat. Eksploatowane są tylko wozy z Konstalu. 5 % stanowią pojazdy niskopodłogowe –116Nd.