Systemy bezobsługowej linii metra M5 w Mediolanie

infotram
09.07.2013 15:59
Zdalnie sterowane systemy nadzoru wizyjnego i nagłośnienia usprawniły bezpieczeństwo na nowej, bezobsługowej linii metra M5 w Mediolanie.

Najdłuższy system metra we Włoszech znajduje się w właśnie Mediolanie. Długość linii systemu metra wynosi 92 kilometry. W obrębie systemu funkcjonuje 101 stacji, a dziennie korzysta z niego milion pasażerów. Aby zapewnić bezpieczeństwo, wprowadzono nowy system nadzoru na linii M5, oparty na rozwiązaniach Bosch Security Systems.

metro_760

Linię 5 uruchomiono w lutym 2013 r. Na trasie funkcjonuje system nadzoru wideo i zdalnie sterowanego nagłośnienia. Ze względu na unikalność zabytkowej architektury, połączenia pomiędzy elementami system bezpieczeństwa muszą być tak mało inwazyjne dla gruntu i zabudowy, jak to możliwe. Aby rozwiązać ten problem wykorzystano bezprzewodową sieć LAN, zapewniającą łączność na 13 km trasy i 19 stacjach. System zapewnia połączenie z kamerami wideo i nagłośnieniem.

Głównym zadaniem systemu nadzoru ruchu jest monitoring sytuacji ruchowej na i w pociągach. Zdalnie sterowana informacja głosowa umożliwia nadawanie specjalnych komunikatów. Dodatkowo, system pełni funkcje alarmowe i nagrywa obraz w razie wypadków.

Ansaldo STS, realizator systemu monitoringu i nagłośnienia, wykorzystał sprzęt firmy Bosch Security Systems. Zainstalowane zostało 400 wandaloodpornych kamer FlexiDome, z 10-bitową technologią przetwarzania obrazu. Zamontowano też dekodery audio i video oraz 10 jednostek magazynujących iSCSI. System nagłośnieniowy Bosch Praesideo może być wykorzystany do przeprowadzenia procesu ewakuacji. Jest on zamontowany na każdej stacji i skomunikowany za pośrednictwem LAN. Wszystkie podsystemy funkcjonują niezależnie i utrzymują pracę nawet przy zaniku łączności bezprzewodowej. Systemy dostarczone przez Bosch zostały zintegrowane za pomocą oprogramowania SDK w pomieszczeniu kontrolnym, co umożliwia nadzór i sterowanie ich pracą.

Oznacza to, że w pełni automatyczna linia metra M5 może być kontrolowana z jednego centrum nadzoru ruchu, gdzie docierają wszystkie informacje. Z centrum można nadawać komendy do pasażerów, informacje związane z pracami remontowymi, a także operatywnie dysponować personelem. Podsumowując, w Mediolanie wykorzystywana jest nowoczesna technologii bazującej na sieci LAN, w sposób inteligentny zarządzająca ruchem i utrzymująca bezpieczeństwo.

Na linii jest wykorzystywanych 10 czterowagonowych zespołów produkcji AnsaldoBreda o długości 48 metrów, szerokości 2,65 m i pojemności 536 pasażerów.

Na drugim biegunie są zaś linie metra w Kijowie, gdzie każdą stację patroluje milicjant, podobnie w pociągach podróżują milicjanci, a specjalnie oddelegowana etatowa pracownica obserwuje pracę schodów ruchomych…