Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Systemu Informacji Pasażerskiej w Alejach Jerozolimskich

infotram
05.09.2006 20:37
W ostatnim czasie Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. ogłosiły przetarg na Zaprojektowanie i wykonanie Systemu Informacji Pasażerskiej w ramach projektu „Modernizacja trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich odcinek pętla Banacha – pętla Gocławek”. Warto przyjrzeć się mu nieco bliżej, co też spróbowaliśmy uczynić w niniejszym tekście.
 
Wymagania dotyczące funkcjonalności Systemu Informacji Pasażerskiej
 
Jak czytamy na stronie internetowej Tramwajów Warszawskich System Informacji Pasażerskiej powinien zapewnić pasażerom oczekującym na przystankach bieżącą informację o rzeczywistym czasie pozostałym do przyjazdu tramwajów poszczególnych linii na dany przystanek. Zgodnie z założeniami miałby składać się on  z co najmniej trzech podstawowych bloków funkcjonalnych:
·      Centrum Zarządzania SIP z serwerem sterującym pracą systemu,
·      infrastruktury komunikacyjnej realizującej dwukierunkową transmisję danych i sygnałów sterujących pomiędzy poszczególnymi komponentami systemu, a w szczególności z serwera do urządzeń przystankowych i odwrotnie;
·      tablic informacyjnych wraz z niezbędnymi urządzeniami przystankowymi i ewentualnie torowymi.
Dodatkowym elementem systemu mogą być urządzenia łączności wykorzystywane do komunikacji tramwajów z urządzeniami przystankowymi. W zakresie systemu informacji pasażerskiej na przystankach trasy tramwajowej w korytarzu Al. Jerozolimskich należy zaprojektować i wykonać instalację systemu tablic informacyjnych w 14 węzłach przystankowych na 26 przystankach tramwajowych na trasie pętla Banacha –Rondo Waszyngtona. W ogólnej liczbie 26 przystanków wytypowanych dla potrzeb systemu informacji pasażerskiej należy zainstalować:
·      14 sztuk małych tablic informacyjnych (M);
·      12 sztuk dużych tablic informacyjnych (D).
Tablice informacyjne należy usytuować płaszczyzną z informacją prostopadle do osi torowiska na konstrukcjach wsporczych. Wszystkie tablice i konstrukcje wsporcze powinny być ujednolicone pod względem architektonicznym, w uzgodnieniu z Biurem Naczelnego Architekta Miasta –w szczególności należy uwzględnić wspólne rozmieszczenie znaku D-17, tabliczek liniowych, tablic ze statycznymi rozkładami jazdy i tablic SIP –zwłaszcza w przypadku braku miejsca na przystankach wąskich.
Przewiduje się, że łącznie do obsługi wszystkich linii przebiegających w całości lub częściowo trasą objętą systemem informacji pasażerskiej niezbędnych będzie ok. 220 pociągów tramwajowych.
 
Realizacja zamówienia  
 
Zgodnie ze specyfikacją przetargową realizując projekt informacji pasażerskiej należy wykonać następujące kroki:
a)     Uzyskać, na podstawie uzgodnionego z Zamawiającym Projektu budowlanego, wymagane prawem decyzje, uzgodnienia i pozwolenia umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych.
b)     Wykonać niezbędne projekty wykonawcze.
c)     Opracować specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych.
d)     Wykonać roboty budowlano – montażowe.
e)     Zapewnić nadzór autorski przez okres trwania budowy.
f)      Przeprowadzić inwentaryzację geodezyjną i sporządzić dokumentację powykonawczą.
g)     Uruchomić System Informacji Pasażerskiej.
 
 Zakres prac do wykonania
 
Wyłoniony w przetargu wykonawca zostanie zobowiązany do przeprowadzenia następujących prac:
a)      wykonania kompletnej dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji i uruchomienia SIP oraz dokonania niezbędnych uzgodnień,
b)      wykonania wszystkich niezbędnych prac budowlanych związanych z uruchomieniem systemu, w tym m.in. związanych z prowadzeniem okablowania, zasilania energetycznego, montażem tablic informacyjnych,
c)      dostarczenia wszystkich elementów niezbędnych do wdrożenia i eksploatacji systemu (urządzenia, oprogramowanie oraz dokumentacja i instrukcje w języku polskim) a także wyposażenia pomieszczenia przewidzianego dla potrzeb Centrum Zarządzania,
d)      zainstalowania wszystkich urządzeń przeznaczonych do pracy w systemie, oprogramowania oraz uruchomienia systemu,
e)      doprowadzenia systemu do pełnej sprawności funkcjonalnej (przetworzenie niezbędnych danych i wprowadzenie ich do SIP, ustalenie optymalnego schematu organizacyjnego współpracy jednostek mających wpływ na pracę systemu),
f)        przeszkolenia w języku polskim osób wytypowanych przez Zamawiającego, zapewniającego samodzielną obsługę SIP (szkolenie, dla minimum czterech osób, należy przeprowadzić przed oddaniem systemu do eksploatacji;Wykonawca zobowiązany jest także do zapewniania niezbędnych materiałów dla obsługi (operatorów) biorących udział w szkoleniu;szkolenie należy zakończyć sprawdzeniem nabytych przez uczestników szkolenia wiadomości i umiejętności w zakresie obsługi sprzętu, urządzeń i oprogramowania),
g)      wykonania i umieszczenia, po uprzednim zaakceptowaniu przez Zamawiającego, na wszystkich tablicach SIP informacji o współfinansowaniu Projektu przez Unię Europejską np. o treści: „Projekt pn. „Modernizacja trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich odcinek pętla Banacha –pętla Gocławek”był współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego”. Nośnik tej informacji powinien być wykonany zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Instytucji Zarządzającej Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego, które dostępne są na stronie internetowej: http://www.zporr.gov.pl.
 
 
Wykonawcy, którzy chcą zająć się realizacją w/w  projektu mogą składać oferty do dnia 21 września 2006 roku, do godz. 11. Godzinę później nastąpi ich otwarcie.
 
Unia Europejska pomaga
 
Jak wspominaliśmy już wcześniej realizacją projektu „Modernizacja trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich odcinek pętla Banacha –pętla Gocławek”będzie wspierana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Priorytet 1 –Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, Działanie 1.6 –Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach).
 
Szczegółowe informacje na temat projektu, jak również zakresu prac, które muszą zostać wykonane przy jego realizacji można znaleźć na stronie internetowej Tramwajów Warszawskich: www.tw.waw.pl .