Sweco za 1,84 mln zł zaprojektuje linię tramwajową na południe Katowic

infotram
01.12.2016 13:31

Firma Sweco manajpóźniej za 22 miesiące przedstawić projekt linii tramwajowej na południeKatowic ? jej oferta okazała się najlepsza z ośmiu złożonych w przetargu -podał w czwartek katowicki magistrat. Wartość zlecenia to 1,84 mln zł.

Pięciokilometrowa trasa, która ma powstać do 2020 roku,poprowadzi od Brynowa do Kostuchny. Szacunkowy koszt inwestycji to 110 mln zł.

Jak podało biuro prasowe Urzędu Miasta Katowice, wybrana wprzetargu firma Sweco występuje w formule konsorcjum polskiego i belgijskiegooddziału i zdobyła w przetargu 100 pkt. Drugie miejsce z 88 punktami zajęłyMosty Katowice Sp. z o.o, a trzecie z 77 punktami ? Wrocławskie Biuro ProjektówDrosystem Sp. z o.o.

Przy wyborze wykonawcy w 60-proc. decydowała cena, a w40-proc. – doświadczenie. Co istotne, nie było to doświadczenie firmy, aletylko i wyłącznie zespołu projektantów zaangażowanych w przedsięwzięcie ? podkreślająkatowiccy urzędnicy.

Nowa linia tramwajowa ma być szybką drogą transportu międzycentrum a południowymi dzielnicami, najszybciej rozrastającymi się wKatowicach. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, a układ przystanków autobusowychi tramwajowych ma być taki, by można było przesiadać się „z drzwi dodrzwi”. Przy okazji rozbudowy linii tramwajowej ma też powstać ścieżkarowerowa, a w dalszej perspektywie – droga.

Prace projektowe powinny potrwać 22 miesiące. Zadaniemwybranego w przetargu wykonawcy, będzie przygotowanie projektów budowlanych,wykonawczych oraz szacunku prac i kosztów niezbędnych do realizacji inwestycji.

W ramach I etapu powstaną szczegółowe plany dotyczące:liczącego 5,2 km torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą,ścieżki rowerowej i Węzła Przesiadkowego „Kostuchna”. II etap będzie dotyczył nowejdrogi, której budowa możliwa będzie najwcześniej w 2030 r.

Wykonawca będzie musiał koordynować swoje prace z bliskodwudziestoma podmiotami oraz w możliwie największym zakresie pytać o opinięmieszkańców. W ramach działań nakreślonych w dokumentacji przetargowej będziezobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami idziałań informacyjnych.

Katowiccy samorządowcy już w kwietniu br. ogłosili zbiórzasad, którymi powinni kierować się projektanci. Prócz kwestii konsultacjispołecznych wyszczególniono tam m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegaćwzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworzącnowej bariery między mieszkańcami a lasem, w pobliżu którego będzie przebiegałalinia. Jeśli realizacja prac będzie wymagała wycinki drzew, w miejscu jednegodotychczasowego mają być sadzone co najmniej dwa nowe.

Realizowana wspólnie z Tramwajami Śląskimi budowa nowejlinii tramwajowej i ścieżki rowerowej potrwa do 2020 roku, a jej kosztszacowany jest obecnie na 110 mln zł. Po jej zakończeniu czas podróży tramwajemz Kostuchny na Rynek wyniesie w godzinach szczytu 22-24 minuty.

Zgodnie z założeniami, prędkość komunikacyjna tramwaju mawynosić 24-30 km/h. Na nowej trasie będzie osiem przystanków, oddalonych odsiebie o 600-800 m. Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem żadnychbudynków.

Linia tramwajowa rozpocznie się na obecnej pętli Brynów, akończyć na nowej pętli Kostuchna. Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakoweji Kolejowej, a potem terenami poza drogami publicznymi – wzdłuż linii kolejoweji ciepłociągu – mijać tereny leśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul.Radockiego i Bażantów do pętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowychdzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców dokorzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa siecitramwajowej w tym mieście – nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowyistniejących połączeń – miała miejsce w 1947 roku.