Stopiątki z klimatyzacją

infotram
23.08.2011 14:24
Pierwszy skład „stopiątek”wyposażony w klimatyzację przedziału pasażerskiego wyjechał na warszawskie torowiska. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy klimatyzacja została zamontowana testowo, dzięki uprzejmości producenta, który czasowo użyczył osprzętu Tramwajom Warszawskim. Rzecznik prasowy przewoźnika sprawy nie chce komentować. Z naszych informacji wynika jednak, że kolejnych eksperymentów z klimatyzacją należy się spodziewać. Dziwi trochę pozostawienie dużych, otwieranych okien, bez możliwości ich zblokowania. Zdania na temat montażu klimatyzacji w dość wiekowych już wagonach 105Na są podzielone. Biorąc pod uwagę ilość drzwi w tramwaju w stosunku do długości i odległości pomiędzy przystankami, na których wszystkie z nich są otwierane, wydaje się, że skutek zainstalowania klimatyzacji byłby raczej iluzoryczny.
Zmodernizowana stopiątka z klimatyzacjąZmodernizowana stopiątka z klimatyzacjąZmodernizowana stopiątka z klimatyzacjąZmodernizowana stopiątka z klimatyzacją
Wagony typu 105 Na nie należą do wagonów nowej generacji, w związku z czym inwestowanie w tego typu tabor, który czasy świetności ma już za sobą i instalowanie w nim klimatyzacji, musiałoby uprzednio być poddane głębokiej analizie opłacalności ekonomicznej zarówno po kątem kosztów modernizacji, jaki i wielkości dodatkowego zużycia energii –mówi nam Bolesław Knapik, Dyrektor Wykonawczy Tramwajów Śląskich. Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o. jest prekursorem montowania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej, jednak biorąc pod uwagę fakt, że planujemy wycofanie wagonów 105Na z eksploatacji – inwestycja taka – byłaby nieuzasadniona –dodaje Alicja Mongird rzecznik prasowy gdańskiego przewoźnika. Warto jednak podkreślić komfort podróżowania w wagonie klimatyzowanym. Sprawdziliśmy i w upalne dni, przy włączonej klimatyzacji podróż zmodernizowanym składem jest o wiele przyjemniejsza, aniżeli jazda wagonem bez klimatyzacji, a zwłaszcza wagonem z tzw. lufcikami.   
Zmodernizowana stopiątka z klimatyzacjąZmodernizowana stopiątka z klimatyzacjąZmodernizowana stopiątka z klimatyzacjąZmodernizowana stopiątka z klimatyzacją
Oprócz montażu klimatyzacji wagony 1427 i 1428 zostały gruntownie zmodernizowane. Wymienione zostało m.in. oświetlenie, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, zamontowano nowe siedzenia firmy Astromal, nagrzewnice, odnowiona została również konstrukcja pudła. W przypadku wagonów 1427 i 1428 zrezygnowano natomiast z informacji pasażerskiej, którą montowano we wcześniej modernizowanych wagonach. Podobno z uwagi na jej awaryjność. Tak zmodernizowane wagony mają pojeździć jeszcze co najmniej 500.000 km. Na uwagę zwraca również nowa malatura zewnętrzna wagonów, która nawiązuje do nowych barw miejskich, obecnie stosowanych nie tylko przy remontach tramwajów, ale i autobusów. Czy warto inwestować w montaż klimatyzacji w wagonach 105Na, oceńcie sami.