Stodwójki wyjadą na trasy; w Krakowie

infotram
22.07.2022 13:15
W najbliższą niedzielę, 24 lipca 2022 roku, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej poza linią nr 0 zostanie także uruchomiona linia nr 15 łącząca Cichy Kącik z Pleszowem.

To historyczna linia, którą wielu krakowian pamięta i kojarzy z dojazdem do Nowej Huty do Cementowni, czyli obecnej pętli Pleszów.

Stodwójki na trasie

Aby jak najwierniej odtworzyć i przybliżyć obecnym mieszkańcom i turystom warunki w jakich kilkadziesiąt lat temu podróżowali pasażerowie, na linię 15 wyjadą wyłącznie „stodwójki”. Będą to dwa wagony 102N – krakowski w kolorze niebieskim i poznański w kolorze zielonym oraz krakowski wagon 102Na.

Przypomnijmy, że kursy poznańskiego wagonu w stolicy Małopolski to efekt wyjątkowej współpracy krakowskiego MPK z MPK w Poznaniu, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi pojazdami. Do Krakowa trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N.

Warto wybrać się w niedzielę na jeden z przystanków na trasie linii nr 15, aby przejechać się poznańskim wagonem. Historia tej „stodwójki” rozpoczęła się na początku stycznia 1970 roku. To wtedy wagon 102N-1 o numerze fabrycznym 26 trafił do Poznania. Ze względu na swoje kanciaste kształty został od razu nazwany "kanciakiem". Stacjonował w zajezdni Głogowska i w swój pierwszy kurs wyruszył 14 stycznia 1970 roku na linię nr  6. Na regularnej linii kursował on aż do 2001 roku. Po wycofaniu z ruchu przeszedł remont generalny, podczas którego przywrócono go do stanu fabrycznego. Od 1 grudnia 2004 roku jest pojazdem historycznym.

Na krakowskich torach obok poznańskiego „kanciaka” pojawi się krakowski wagon 102N  z numerem inwentarzowym 203. Starszy od poznańskiego o blisko miesiąc niebieski tramwaj kursował w ruchu liniowym  do 1997 roku. Skład tramwajów tej linii uzupełni wagon 102Na, który jest poprawioną wersją pierwszej serii „stodwójek”. Wprowadzone zmiany to efekt dużej krytyki dotyczącej kabiny motorniczego. Należący do kolekcji MPK tramwaj 102Na służył nieprzerwanie do 2001 roku, kiedy to zakończono definitywnie eksploatację tej serii wagonów.

Miłośników historycznych tramwajów na pewno ucieszy fakt, że na linię nr 0 (Cichy Kącik – Dajwór) także wyjedzie wyjątkowy tramwaj. Będzie to wrocławski wagon Linke-Hofmann z 1925 roku z przyczepką PN2. Linke-Hofmann to pierwszy zabytkowy wagon w kolekcji MPK SA. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.