Sto warszawskich Swingów

infotram
22.02.2012 20:41
Swego czasu była prezentacja pierwszego warszawskiego Swinga. Dziś (22 lutego) zaprezentowany został Swing setny. Urząd Miasta wraz z Tramwajami Warszawskimi chwali się, że Warszawiacy i turyści mogą podróżować po mieście coraz bardziej komfortowo. Na ponad 100 dni przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2012 na stołeczne ulice wyjechał setny nowoczesny tramwaj, wyprodukowany przez bydgoską PESĘ. Oznaczono go numerem 3215.  Spotykamy się na 100 dni przed rozpoczęciem mistrzostw, ale komunikacja publiczna, jej rozwój i promocja jest ważnym zadaniem nie tylko przed Euro. Warszawa buduje wszechstronną, sprawną sieć komunikacji miejskiej nie tylko z uwagi na kibiców, turystów, ale przede wszystkim z myślą o potrzebach mieszkańców stolicy –powiedziała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Setny warszawski Swing (foto: UM Warszawa)
Swingi to nowoczesne tramwaje niskopodłogowe. Są w pełni klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, elektroniczną informację pasażerską oraz monitoring. Każdy wagon może zabrać 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Tramwaje te są także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych dzięki automatycznie wysuwanej rampie dla wózków inwalidzkich i przycisków pasażerskich do potrzeb osób niewidzących –chwali się warszawski Urząd Miasta. Nasze tramwaje mogą rozpędzić się do 90 km/h, jednak ich prędkość została ograniczona do 70 km/h. Charakteryzują się bardzo dobrym przyśpieszeniem –mówi Prezes PESY Tomasz Zaboklicki. To skraca czasy przejazdu. Podobnie jak szerokie drzwi, które umożliwiają szybką wymianę pasażerów –dodaje.    
Setny warszawski Swing (foto: UM Warszawa)
Przypomnijmy, że wspomniany na wstępie pierwszy Swing został włączony do ruchu w czerwcu 2010 roku, a więc trzy miesiące przed terminem. Do końca czerwca 2012 w stolicy będzie ich jeździć co najmniej 120 takich wagonów. Zastępują one na stołecznych torowiskach wyeksploatowane pojazdy serii 13N i 105N. Nowe tramwaje z bydgoskiej Pesy, po zrealizowaniu całego kontraktu pozwolą na wymianę niemal połowy starego taboru. Wśród 186 zakupionych Swingów sześć będzie dwukierunkowych. Przeznaczone zostaną do kursowania na trasach, które nie posiadają pętli tramwajowej, m.in. na nowobudowanym moście Północnym. Mają być gotowe już we wrześniu tego roku. Przetarg na kolejne tramwaje dwukierunkowe zostanie ogłoszony za kilka tygodni. Ma ich być co najmniej 35.   
Komunikacja miejska w Warszawie zmienia się w bardzo szybkim tempie. Także Tramwaje Warszawskie wymieniają tabor na wagony nowoczesne, klimatyzowane, niskopodłogowe, pięcioczłonowe –mówi rzecznik prasowy przewoźnika Michał Powałka.  
Setny Swing w pierwszy, promocyjny kurs, wyruszył w samo południe, w środę –22 lutego. Przejechał z Al. Zielenieckiej do Centrum. Dla uczczenia jego przybycia Urząd m.st. Warszawy wspólnie z producentem –firmą Pesa Bydgoszcz S.A. –zorganizował konkurs plastyczny „Tramwajem po Warszawie”, do którego zaproszeni zostali podopieczni Zespołu Ognisk Wychowawczych im. K. Lisieckiego „Dziadka”. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wręczyła nagrody autorom najlepszych prac.
Setny warszawski Swing (foto: UM Warszawa)
Serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom konkursu, że przyłączyli się tak licznie do promocji idei korzystania ze środków komunikacji miejskiej, a co za tym idzie do kształtowania nawyków związanych z dbaniem o środowisko. Wszystkie prace pokazują w barwny sposób, iż podróż tramwajem może dostarczyć wiele atrakcji i jest doskonałą formą do zwiedzania Warszawy –zaznaczyła Prezydent Warszawy.
Setny Swing dla Warszawy (foto: ZTM Warszawa)
Celem konkursu jest promocja idei korzystania z komunikacji miejskiej oraz kształtowanie w młodych ludziach nawyków związanych z dbaniem o środowisko.
W konkursie przyznano 3 główne nagrody oraz 7 wyróżnień. Pierwsze miejsce zajęła ośmioletnia Marta Korczak z Ognisk Wychowawczego Stara Prochownia. Zwycięskie prace można oglądać od 23 lutego w ratuszu przy pl. Bankowym 3/5.