Sterowanie zwrotnicami tramwajowymi
infotram
26.06.2012 15:31
Sterowanie zwrotnicami tramwajowymi
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}
Zwrotnica tramwajowa umożliwia zmianę toru ruchu tramwajów. Wymaga się od niej trwałości i niezawodności, celem zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu. Sterowanie zwrotnicą realizowano początkowo ręcznie poprzez zwrotnicowych. Dla upłynnienia ruchu wprowadzono systemu zdalnego sterowania. Współcześnie zwrotnice są zdalnie sterowane i posiadają sygnalizator prezentujący ustawienie zwrotnicy. Wciąż jednak motorniczowie wożą w kabinach stalowe dźwignie umożliwiające ręczne przestawienie zwrotnic w sytuacjach awaryjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stosuje się następujące systemy sterowania zwrotnicami:
- Oparte na podczerwieni
- Oparte na falach radiowych
- Oparte na sygnale prądowym
W systemach na podczerwień, stosowanych w Krakowie, Wrocławiu i Szczecinie, w kabinie tramwaju znajduje się nadajnik podczerwieni, który wysyła sygnały do odbiornika zamontowanego na sieci trakcyjnej przed zwrotnicą. Nadajnik posiada dwa przyciski –jeden do nastawiania jazdy w prawo, drugi do nastawiania jazdy w lewo. System na podczerwień wymaga zainstalowania we wszystkich tramwajach nadajników.
W systemie fal radiowych w kabinie motorniczego znajduje się nadajnik, zaś w obrębie zwrotnicy znajduje się skrzynia aparaturowa z odbiornikiem. Zwrotnice mogą być nastawiane automatycznie na bazie danych zapisanych autokomputerze tramwaju lub ręcznie za pomocą przycisków sterujących w kabinie motorniczego. System radiowy znalazł zastosowanie m. in. w Warszawie i Katowicach.
W systemie z sygnałem prądowym, nastawienie zwrotnicy jest zależne od przejazdu tramwaju przez czujnik na sieci z poborem prądu lub bez poboru prądu. Styki na sieci nazywane są potocznie sankami. Wadą systemu jest wrażliwość sanek na niewielkie pobory prądu, np. układów ogrzewania lub przetwornic.
Dla utrzymania nastawienia zwrotnicy aż do przejazdu tramwaju stosuje się zabezpieczenia. Przestawienie zwrotnicy przez kolejny nadjeżdżający tramwaj w trakcie przejazdu poprzedniego wagonu skutkowałoby wykolejeniem. W miastach ze sterowaniem za pomocą sanek stosuje się zintegrowane z nimi blokady. W Krakowie stosuje się elektryczne blokady zwrotnicowe. W Warszawie, blokada funkcjonuje dzięki pętlom indukcyjnym umieszczanym przed zwrotnicą. Poza zajętością toru kontrolowane jest również doleganie iglic. Dla bezpieczeństwa, nastawy zwrotnic i sygnały zajętości toru są rejestrowane w skrzynkach aparaturowych sąsiadujących z torem, pełniących w razie wykolejenia funkcję czarnych skrzynek.
Sterowanie zdalne umożliwia również dostosowanie programu sygnalizacji świetlnej dla potrzeb priorytetu ruchu tramwajów.
Zwrotnice tramwajowe posiadają ogrzewanie. Grzałki są wykorzystywane w zimę, gdy na torach może zalegać roztapiający się śnieg lub woda. Zamarznięcie wody lub śniegu uniemożliwiłoby pracę zwrotnicy.
Proces przestawiania zwrotnicy może być zakłócane przez zaleganie nieczystości przy iglicach, uszkodzenie nadajnika w tramwaju lub zbyt szybką jazdę tramwaju. Motorniczy powinien obserwować położenie iglic w zwrotnicy.
Zwrotnice w rozległych sieciach tramwajowych są istotnymi punktami. W największych polskich sieciach funkcjonują znaczne liczby tych urządzeń, jak i aparatury sterującej. Dla przykładu, w Warszawie w 2009 roku było:
- 176 zwrotnic automatycznych
- 308 szaf sterujących
- 1138 nadzorowanych grzałek
- 10 automatów pogodowych
Nadzór prowadzony jest za pomocą sieci GPRS. W systemie monitorowania stanu infrastruktury, opracowanym przez ZUE Kraków, gromadzone są informacje o stanie pogody (temperatura, wilgotność, punkt rosy, opady, widzialność), zdarzeniach, natężeniu prądu w grzałkach i nastawieniu zwrotnic.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022