Statystyka torowisk tramwajowych w polskich miastach

infotram
24.01.2014 11:18
Prezentujemy zmiany w długości torowisk w polskich miastach w ciągu minionych 13 lat.

tram76713_760

W tabeli 1 zestawiono wszystkie inwestycje tramwajowe zrealizowane w ostatnim okresie, w tabeli 2 –likwidacje torowisk, a w tabeli 3 –zmianę długości torowisk w latach 2000-2012.
Tab. 1. Rozbudowy tras tramwajowych w polskich miastach w ostatnich latach.
Miasto
Trasa / kierunek
Długość [km]
Koszt [mln zł] (w tym sama trasa)
Inwestycje towarzyszące
Lata realizacji, status
Bydgoszcz
Dworzec kolejowy
1,7
100
Most przez Brdę
2012
Zakończone
 
Fordon
9,5
290
Przebudowa 9 km ulic
2013-2015
W budowie
Częstochowa
Błeszno
4,1
81
Przebudowa infrastruktury drogowej i podziemnej, zakup 7 tramwajów
2010-2012
Zakończone
Elbląg
ul. Ogólna
2,5
58,2
Modernizacja ulic
2006
Zakończone
 
ul. Płk. Dąbka
1,7
4,5
2001-2002
Zakończone
Gdańsk
Chełm
2,3
236
(60,8)
Zakup 3 tramwajów i 28 autobusów, modernizacja 19,9 km torowisk
2006-2007
Zakończone
 
Łostowice Świętokrzyska
3
111
Budowa dwujezdniowej ulicy Havla, węzeł przesiadkowy
2010-2012
Zakończone
 
Piecki-Migowo (Morena)
3,6
116
Przebudowa infrastruktury drogowej
2013-2015
W budowie
Kraków
Tunel między rondem Mogilskim a Politechniką
1,5
Tunel – ponad 165,
Projekt unijny –255 mln zł
Modernizacja trasy do Krowodrzy Górki (4 km) i Ronda Mogilskiego
Tunel:
1974-2008,
Projekt unijny: 2006-2008
Zakończone
 
Czerwone Maki
3,3
182
Dwujezdniowa ulica, parking
2011-2012
Zakończone
 
Pawia
0,8
2006
Zakończone
 
Mały Płaszów
4,2
155
Zakup 24 tramwajów, przebudowa torowisk na ul. Długiej i al. Słowackiego
2009-2010
Zakończone
 
Krakowski Szybki Tramwaj Lipska – Wielicka
2,1
150
2013-2015
W budowie
Łódź
Rozbudowa trasy W-Z – Olechów
4,5
743
Budowa tunelu dla samochodów, dworzec przesiadkowy, systemy ITS, modernizacja torowisk
2013-2015
W budowie
 
ul. Składowa, ul. Węglowa, ul. Tramwajowa,
ul. POW
1,8
Bd.
Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna i przebudowa sąsiadującego węzła torowego
2013-2015
W budowie
Poznań
Most św. Rocha
1,8
150
Infrastruktura podziemna, nawierzchnie ulic
2003-2007
Zrealizowane
 
Franowo
2,5
270
Tunel tramwajowy
2011-2012
Zrealizowane
 
Przedłużenie PST w centrum
2
131
Przystanek Dworzec Zachodni
2011-2013
Zrealizowane
Szczecin
Szczeciński Szybki Tramwaj
3,9
240
Budowa pasa autobusowo-tramwajowego
2013-2015
W budowie
Toruń
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
1,9
47,3
Węzeł przesiadkowy, pas autobusowo-tramwajowy, przebudowa pętli, modernizacja 18 tramwajów
2013-2014
W budowie
Warszawa
Tarchomin
2
88
Poszerzenie ulicy Światowida
2006-…
Inwestycja opóźniona
 
Ul. Powstańców Śląskich
2
40
Poszerzenie odcinka ul. Powstańców Śląskich
2009-…
Inwestycja opóźniona
Wrocław
Tramwaj Plus –Kozanów, Gaj
5,3
753
Modernizacja ok. 38 km torowisk, przebudowa ulic, zakup 31 tramwajów, system sterowania ruchem
2006-2012
Zrealizowane
 
Tab. 2. Najważniejsze likwidacje torowisk w minionych latach.
Miasto
Trasa
Długość [km]
Przyczyna
Rok
Będzin
Będzin – Żychcice
ok. 9
Niedochodowość linii i polityka oszczędnościowa KZK GOP i TŚ
2006
Bytom
Bytom –Dąbrówka Wielka
ok. 6
Niedochodowość linii i polityka oszczędnościowa KZK GOP i TŚ
2006
Chorzów
Chorzów –Siemanowice Śląskie
ok. 5
Polityka oszczędnościowa KZK GOP i Chorzowa
2008
Gliwice
Chorzowska –centrum –Wojtowa Wieś
ok. 8
Polityka oszczędnościowa i pro-autobusowa prezydenta Gliwic
2009
Toruń
ul. Wschodnia
0,6
Przebudowa węzła drogowego
2011
 
Tab. 3. Długość torowisk w polskich miastach w 2000 i 2012 r.
Miasto
Długość
 eksploatowanych
 torowisk w
2000 r. [km toru
 pojedynczego]
Długość
eksploatowanych
 torowisk w
2012 r. [km toru
 pojedynczego]
Zmiana
2000-
2012 [km]
Zmiana
2000-
2012 [%]
Bydgoszcz
63,4
66,8*
+3,4
5,4%
Częstochowa
21,4
30,6
+9,2
43,0%
Elbląg
21,7
29,3*
+7,6
35,0%
Gdańsk
97,0
114,8*
+17,8
18,4%
GOP
347,7
312,0
-35,7
-10,3%
Gorzów Wlkp.
24,9
24,4
-0,5
-2,0%
Grudziądz
17,1
17,0
-0,1
-0,6%
Kraków
167,5
193,9*
+26,4
15,8%
Łódź
255,5
263,0
+7,5
2,9%
Poznań
131,6
146,8
+15,2
11,6%
Szczecin
101,0
101,0
0
0,0%
Toruń
43,3
41,0
-2,3
-5,3%
Warszawa
240,0
239,0
-1
-0,4%
Wrocław
193,7
199,0*
+5,3
2,7%
Razem
1725,8
1778,6*
+52,8
3,1%
*szacunek
 
W ciągu minionych 12 lat najwięcej torowisk tramwajowych przybyło w Krakowie, Gdańsku i Poznaniu. W miastach tych długość dwutorowych tras wzrosła o 7-13 km. Rekordzistą był Kraków, który zbudował aż 13,2 km tras tramwajowych.
Odmiennie prezentuje się przyrost rozpatrywany pod kątem zmiany procentowej. Wówczas na prym wysuwają się Częstochowa, Elbląg i Gdańsk, a Kraków jest dopiero na czwartej lokacie. W miastach tych długość torowisk zwiększyła się o 16-43%. W rekordowej Częstochowie budowa tramwaju na Błeszno poskutkowała 43-procentowym wzrostem długości torowisk.
Do niechlubnego grona miast likwidujących torowiska należały: Gliwice, Bytom, Chorzów, Siemanowice Śląskie, Będzin, Wojkowice, Piekary Śląskie i Toruń.
W sumie w polskich miastach powstało w ciągu ostatnich 12 lat aż 46 km dwutorowych tras tramwajowych. Dzięki temu ogólna długość torowisk wzrosła nieco ponad 3%, i to pomimo likwidacji tras w GOP.