Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Stadler na Trako 2007

infotram
02.01.2008 15:19
W ofercie firmy Stadler znajdują się dwa modele tramwajów –Tango i Variobahn. Na gdańskich targach TRAKO szwajcarski producent prezentował foldery, z których można było dowiedzieć się nieco więcej na temat takich pojazdów, zamówionych przez Bazyleę i Bochum.
W ofercie firmy Stadler znajdują się dwa modele tramwajów –Tango i VariobahnW ofercie firmy Stadler znajdują się dwa modele tramwajów –Tango i Variobahn
Tango
Dzięki podpisaniu umowy na dostawę 60 tramwajów dla Bazylei (przedsiębiorstwa BLT i BVB) Stadler zaistniał po raz pierwszy na szwajcarskim rynku tramwajowym. Pierwsze cztery pojazdy dla Basselland Transport AG pojawią się w 2008 roku, kolejne piętnaście pojawi się razem z tramwajami dla Przedsiębiorstwa Transportowego w latach 2009-2010. Kolejne pojazdy dotrą do miasta w 2014 roku.
„Szwajcarskie”Tango jest 45 –metrowym tramwajem, niskopodłogowym w 75%. Pasażerom oferuje 276 miejsc, z czego 94 siedzących. Aby podróż była bardziej komfortowa tramwaje wyposażono w klimatyzację oraz pneumatyczne resorowanie wózków. Sprawną wymianę pasażerów zapewnia 8 kompletów drzwi.  
Kolejnym miastem, które zamówiło te tramwaje jest Bochum. 6 pojazdów w wersji 100% wysokopodłogowej zostanie dostarczonych Spółce BOGESTRA. Kursować one będą na linii U35. Jak powiedział nam Stan Starski Dyrektor ds. Sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej, Członek Zarządu Stadler Polska są to pojazdy przyjazne pasażerom z jasnym wnętrzem. Elementem charakterystycznym jest także transparentna tylna ściana stanowiska sterowania. Wejście i wyjście ułatwiają 4 pary drzwi zamontowanych po obu stronach wagonu. Pudła tramwajów Tango zbudowano ze stali wysokostopowej. Zamontowane zostały wózki, zarówno napędowe jak i toczne, z usprężynowieniem pneumatycznym oraz redundantny napęd asynchroniczny w systemie IGBT z chłodzeniem wodą.
Dane techniczne tramwajów Tango –Porównanie
Miejsce eksploatacji
Bochum
Bazylea
Szerokość toru
1435 mm
1000 mm
Miejsc siedzących
66 (w tym 10 składanych)
94
Miejsc stojących
109
182
Wysokość podłogi
1000 mm
320/370 mm
Długość pojazdu
28200 mm
45000 mm
Szerokość pojazdu
2650 mm
2300 mm
Wysokość nad kons. dach.
3650 mm
3510 mm
Masa własna
35740 kg
57000 kg
Drzwi
4 pary na stronę
8
Średnica koła napędowego
740 mm
680 mm
Średnica koła tocznego
740 mm
560 mm
Napięcie
750 V
600V/750V
Napęd
4 x 125 kW
6 x 125 kW
V max
80 km/h
80 km/h
Min. promień skrętu
25 m
12 m
W ofercie firmy Stadler znajdują się dwa modele tramwajów –Tango i VariobahnW ofercie firmy Stadler znajdują się dwa modele tramwajów –Tango i Variobahn
Variobahn
Także tramwaje Variobahn pojawią się w Bochum. 30 takich pojazdów zamówiła spółka Bogestra. Są to całkowicie niskopodłogowe, dwukierunkowe wagony. Jak mówił nam Stan Starski Variobahn to tramwaj nowoczesny, w pełni klimatyzowany. Jego parametry można dopasowywać do potrzeb klienta. Dowolny jest chociażby sposób rozmieszczenia drzwi w modułach pasażerskich –czołowym i końcowym oraz układ siedzeń, które są podwieszane.       
Tramwaje Variobahn jeżdżą już m.in. po ulicach takich miast jak: Chemnitz, Duisburg, Helsinki czy Sydney.         
Dane techniczne tramwajów Variobahn
Miejsce eksploatacji
Bochum
Szerokość toru
1435 mm
Miejsc siedzących
58 (w tym 6 składanych)
Miejsc stojących
129
Wysokość podłogi
350 mm
Długość pojazdu
29620 mm
Szerokość pojazdu
2300 mm
Wysokość nad kons. dach.
33350 mm
Wysokość wejścia nad główką szyny
300 mm
Masa własna
36820 kg
Drzwi
5 par na stronę
Średnica koła
650 mm
Napięcie
600V
Napęd
8 x 45 kW
V max
70 km/h
Min. promień skrętu
18 m
Tramwaje Stadler w Polsce
Myślimy o wejściu na polski rynek tramwajowy –mówi Stan Starski. Wierzę, że także na produkty Tango i Variobahn znajdziemy kupców w Polsce. Zaczęliśmy od pociągów –to było dla nas priorytetem, staramy się bowiem o zamówienia w Polsce od 1999 roku. Ale na pewno nie zaniedbamy też rynku tramwajowego –dodaje Starski. Być może zatem już niedługo produkt szwajcarskiego producenta pojawi się w którejś z polskich sieci tramwajowych.