Stadler na Trako 2007
W ofercie firmy Stadler znajdują się dwa modele tramwajów –Tango i Variobahn. Na gdańskich targach TRAKO szwajcarski producent prezentował foldery, z których można było dowiedzieć się nieco więcej na temat takich pojazdów, zamówionych przez Bazyleę i Bochum.
Tango
Dzięki podpisaniu umowy na dostawę 60 tramwajów dla Bazylei (przedsiębiorstwa BLT i BVB) Stadler zaistniał po raz pierwszy na szwajcarskim rynku tramwajowym. Pierwsze cztery pojazdy dla Basselland Transport AG pojawią się w 2008 roku, kolejne piętnaście pojawi się razem z tramwajami dla Przedsiębiorstwa Transportowego w latach 2009-2010. Kolejne pojazdy dotrą do miasta w 2014 roku.
„Szwajcarskie”Tango jest 45 –metrowym tramwajem, niskopodłogowym w 75%. Pasażerom oferuje 276 miejsc, z czego 94 siedzących. Aby podróż była bardziej komfortowa tramwaje wyposażono w klimatyzację oraz pneumatyczne resorowanie wózków. Sprawną wymianę pasażerów zapewnia 8 kompletów drzwi.
Kolejnym miastem, które zamówiło te tramwaje jest Bochum. 6 pojazdów w wersji 100% wysokopodłogowej zostanie dostarczonych Spółce BOGESTRA. Kursować one będą na linii U35. Jak powiedział nam Stan Starski Dyrektor ds. Sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej, Członek Zarządu Stadler Polska są to pojazdy przyjazne pasażerom z jasnym wnętrzem. Elementem charakterystycznym jest także transparentna tylna ściana stanowiska sterowania. Wejście i wyjście ułatwiają 4 pary drzwi zamontowanych po obu stronach wagonu. Pudła tramwajów Tango zbudowano ze stali wysokostopowej. Zamontowane zostały wózki, zarówno napędowe jak i toczne, z usprężynowieniem pneumatycznym oraz redundantny napęd asynchroniczny w systemie IGBT z chłodzeniem wodą.
Dane techniczne tramwajów Tango –Porównanie
Miejsce eksploatacji
|
Bochum
|
Bazylea
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|
1000 mm
|
Miejsc siedzących
|
66 (w tym 10 składanych)
|
94
|
Miejsc stojących
|
109
|
182
|
Wysokość podłogi
|
1000 mm
|
320/370 mm
|
Długość pojazdu
|
28200 mm
|
45000 mm
|
Szerokość pojazdu
|
2650 mm
|
2300 mm
|
Wysokość nad kons. dach.
|
3650 mm
|
3510 mm
|
Masa własna
|
35740 kg
|
57000 kg
|
Drzwi
|
4 pary na stronę
|
8
|
Średnica koła napędowego
|
740 mm
|
680 mm
|
Średnica koła tocznego
|
740 mm
|
560 mm
|
Napięcie
|
750 V
|
600V/750V
|
Napęd
|
4 x 125 kW
|
6 x 125 kW
|
V max
|
80 km/h
|
80 km/h
|
Min. promień skrętu
|
25 m
|
12 m
|
Variobahn
Także tramwaje Variobahn pojawią się w Bochum. 30 takich pojazdów zamówiła spółka Bogestra. Są to całkowicie niskopodłogowe, dwukierunkowe wagony. Jak mówił nam Stan Starski Variobahn to tramwaj nowoczesny, w pełni klimatyzowany. Jego parametry można dopasowywać do potrzeb klienta. Dowolny jest chociażby sposób rozmieszczenia drzwi w modułach pasażerskich –czołowym i końcowym oraz układ siedzeń, które są podwieszane.
Tramwaje Variobahn jeżdżą już m.in. po ulicach takich miast jak: Chemnitz, Duisburg, Helsinki czy Sydney.
Dane techniczne tramwajów Variobahn
Miejsce eksploatacji
|
Bochum
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|
Miejsc siedzących
|
58 (w tym 6 składanych)
|
Miejsc stojących
|
129
|
Wysokość podłogi
|
350 mm
|
Długość pojazdu
|
29620 mm
|
Szerokość pojazdu
|
2300 mm
|
Wysokość nad kons. dach.
|
33350 mm
|
Wysokość wejścia nad główką szyny
|
300 mm
|
Masa własna
|
36820 kg
|
Drzwi
|
5 par na stronę
|
Średnica koła
|
650 mm
|
Napięcie
|
600V
|
Napęd
|
8 x 45 kW
|
V max
|
70 km/h
|
Min. promień skrętu
|
18 m
|
Tramwaje Stadler w Polsce
Myślimy o wejściu na polski rynek tramwajowy –mówi Stan Starski. Wierzę, że także na produkty Tango i Variobahn znajdziemy kupców w Polsce. Zaczęliśmy od pociągów –to było dla nas priorytetem, staramy się bowiem o zamówienia w Polsce od 1999 roku. Ale na pewno nie zaniedbamy też rynku tramwajowego –dodaje Starski. Być może zatem już niedługo produkt szwajcarskiego producenta pojawi się w którejś z polskich sieci tramwajowych.